Feminism och mansförtryck

Inlägg #1: Postat: 2002-06-12 12:41:00
Susanne Gräslund
Ytterligare en superb artikel från Marcus Priftis! En kommentar är att folk ofta retar upp sig på generella uttalanden om hur män respektiva kvinnor är. Jag har mer och mer börjat prata om de traditionella könsrollerna istället. Att t.ex. säga att det är emot den manliga könsrollen att gråta, istället fär att säga att män inte får/kan det. Sedan får var och en avgöra om de tycker att de passar in i könsrollen eller inte och måste inte känna sig utpekade.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-12 12:47:00
Kalle G
Varför tror du att "Många män upplever feminismen som ett hot"? Ex, för 30 år sedan var det 10? kvinnor på tekniska utbildningar. Idag är det kanske 25. Ändå uppfattas det som ojämställt så länge det inte är 50/50-fördelning bland cheferna! Ska chefsfördelningen inom ett område motsvara befolkningen i stort? Eller ska den motsvara den del som har ambition och intresse, och som har hunnit skaffa sig erfarenhet inom det området?
Inlägg #3: Postat: 2002-06-12 13:11:00
Mr. right
Att vara man och feminist är samma sak som att vara färgad och håller med Ku-Klux-Kan.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-12 13:45:00
Kalle G
Det började med slagordet "Lika lön för lika arbete", sedan gled det mer och mer över mot "Lika lön för alla arbeten". Nu börjar man se tecken på nästa steg, krav på lika mycket pengar till alla, oavsett om de jobbar eller inte!
Inlägg #5: Postat: 2002-06-12 13:52:00
Joakim Johansson
Bra som fan, håller med dig till 100
Inlägg #6: Postat: 2002-06-12 14:02:00
prime
Marcus, jag håller faktiskt med dig i dina funderingar kring en "sund" feminism.. men det jag känner saknas är att feminister sunda sådana börjar debattera med de feminister som säger sig ha Valerie Solanas som idol. ja dom finns faktiskt här på Sourze också. jag tror att du ni skulle få ett större gehör för era sunda åsikter om ni visade på ett kraftigare sätt att ni inte tolererar extrema sexistiska avarter som uppenbarligen "tror" att dom i feminismens namn kan bete sig hur som helst.
Inlägg #7: Postat: 2002-06-12 15:26:00
Kent Davidsson
Jag fortsätter nog at kalla mig humanist även om jag inte har något emot något "sunt" överhuvudtaget.
Inlägg #8: Postat: 2002-06-12 18:09:00
Bertram
Håller med dig om dina grundtankar. Absolut! Ett litet aber bara; "Väldigt många män har missförstått feminismen jag talar fortfarande om min für alle-variant" - jag tror att det är här problemet är. Fortfarande och återigen. Det är nog inte så många som känner till Für-alle-varianten och därför debatteras mot något annat. Och det är därför som man inte kan säga att något bara är ett ord.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-13 00:00:00
elin
kan inte kalla det för matriarkat barngrejjen. patriarkat betyder mansstyre, ett samhälle som är ett patriarkat är ett samhälle i vilket männen styr. samhälle, asså. mansstyret har utvecklat vissa idéer om korrekta könsuppdelningar som inte gynnar någon.
Inlägg #10: Postat: 2002-06-13 10:10:00
Åsa
Tack
Detta är ett jätteproblem. Jämlikhet handlar annars bara om lika löner. Barnen och de fasta revir områdena glöms bort. Kvinnor vill inte släppa den "lilla" makt de anser sig ha och män har svårt att få gehör för att de faktiskt kan sköta barn. Har själv tre barn och har fått ge av min maktställning, men fått mycket tillbaka av min sambo. Detta handlar feminismen om för mig, könsöverskridande verksamhet, kan man kalla det så?
Inlägg #11: Postat: 2002-06-13 22:06:00
Anna N
Bra skrivet!
Liksom inom en mängd ismer och div. politiska åskådningar finns det grupperingar och fraktioner som tycker olika i detalj. Dock finns det vissa särdrag som binder dem samman. Du beskriver feminismens bredaste strömfåra klart och tydligt. Bra!
Inlägg #12: Postat: 2002-06-15 03:38:00
Christer H
MP förfäktar samma utvattnade feminism som elin a mfl. Tyvärr kan man inte benämna detta feminism, snarare allmän jämnställdhet eller rättvisa eller humanism. Det handlar om ord och dess betydelser, oavsett MP vill det eller inte. F betyder att kvinnor har det sämre, och att detta skall ändras. Det drabbar män, som definitionsmässigt har det bättre. Därför gillar inte män F. Så enkelt är det faktiskt! Mvh CH
Inlägg #13: Postat: 2002-06-17 02:27:00
jag
jag har ingen direkt kommentar...just nu bara så förbannad på människans dumhet, humanism...är det som är, feminismen är en självklarhet....
men vad som är viktigast är inte löner HÄR utan livsvillkor DÄR...
Inlägg #14: Postat: 2002-06-17 02:27:00
jag
jag har ingen direkt kommentar...just nu bara så förbannad på människans dumhet, humanism...är det som är, feminismen är en självklarhet....
men vad som är viktigast är inte löner HÄR utan livsvillkor DÄR...
Laddar...