Ointresse för VM tycks vara ett majestätsbrott

Inlägg #1: Postat: 2002-06-11 16:42:00
Samuel Sirén
Din formulering "det är ju ditt och ingen annans problem" tyder på att du överhuvudtaget inte begripit vad han skrivit, men dessa dina speciella läsförståelsesvårigheter är ju förvisso ditt och ingen annans problem.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-11 17:10:00
Peter H
Javisst ja, jag glömde att när en så lärd man yttrar sig så är det helt andra tolkningsregler som gäller än för normalbegåvades texter. Förlåt. Naturligtvis har Engdhal också en tröja med Zidane på när han i hemlighet inte behöver vara sarkastisk?
Inlägg #3: Postat: 2002-06-11 17:36:00
Samuel Sirén
Din tanke här är att det endast är "lärda" män som är ironiska?
Inlägg #4: Postat: 2002-06-11 17:43:00
Peter H
Njae, men kanske att visst avvaktande i tolkningen av lärda personers uttalanden anbefalles så att de kan i efterhand förklara exakt vad som menats utan att detta ifrågasätts i lika hög grad som för en gemen individ.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-11 17:55:00
Samuel Sirén
Och i vilka sammanhang har du tidigare tyckt dig detektera förekomsten av denna föregivna specialregel?
Inlägg #6: Postat: 2002-06-11 22:41:00
f
Vi förstår Sirenen, du har en ordbok hemma i bokhyllan.
Inlägg #7: Postat: 2002-06-11 22:48:00
Samuel Sirén, fråga till "f"
Vilka mina formuleringar får dig att dra den slutsatsen?
Inlägg #8: Postat: 2002-06-11 23:39:00
Danneman, ang. Sir Väs och f
Ja, när gubbar ur svenne-akademin stoppar malhålen i blazern och ger sig ut bland pöbeln på Souze, så ser SS sin chans att manifestera sina nationalistiska känslor med ett så snorkigt och högtravande språk som hans ordbok tillåter honom.
För inget är ju mer patriotiskt än att på nasal stockholmska slött rabbla några garderande sarkastiska fraser. Så där står vi bönder, som gastar ut vår kärlek för fosterlandet framför en TV med några bollspelande pajasar, verkligen i lä.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-12 01:33:00
Samuel Sirén, svar till Danneman
Säg oss, vilka mina formuleringar tänker du dig att jag funnit i någon ordbok? Och föreställer du dig att "kärlek till fosterlandet" bäst manifesteras genom intresse för landslagets i någon idrott bravader och andra förehavanden?
Inlägg #10: Postat: 2002-06-12 13:39:00
Danneman
-Det är snarare meningarnas komposition, som syftar till retorisk, inte logisk, dominans. Men du följer ju visserligen bara de regler för den spelplan som en man ur Svenska akademin har valt för denna diskussion: där retorisk finess spelar större roll för argumentens validitet. -Tja, det är ett bättre uttryck än konungadyrkan. Den baseras ju iaf på kvantifierbara resultat, och är något alla kan känna sig del av. Säg den svensk som kände sig del av stockholms 750 års firande?
Inlägg #11: Postat: 2002-06-12 14:25:00
Samuel Sirén
Dina tankar framstår här som lite dunkla. "Meningarnas komposition" finner man väl ändå inte i någon ordbok? Det som karakteriserar uttryckligen ordböcker är ju att orden står ett och ett, utan att ingå i någon egentlig "kompostion" alls. Den avsedda innebörden i den mån en sådan alls existerar av "kvantifierbara resultat" är dessutom oklar.
Inlägg #12: Postat: 2002-06-12 20:50:00
Danneman
-Hmm, nu vet jag inte om du är sarkastisk när du genom att märka ord bekräftar min poäng. Men det gissar jag att du är. -Ett exempel på kvantifierbart resultat i fotboll: Sverige 1 - Argentina 1.
Inlägg #13: Postat: 2002-06-13 04:21:00
Samuel Sirén
Vilken är din "poäng"? Jag undrar ju bara fromt vilka av mina formuleringar du egentligen tänker dig att jag funnit i någon "ordbok".
Inlägg #14: Postat: 2002-06-13 16:08:00
Kent Davidsson svar på 6 o 7
Samuel Sirén svarar numera på epitetet "Sirenen". En siren är ju som bekant en sorts brölande lur men siren kan också beteckna ett antikt sagoväsen med en kvinnas huvud och ibland överkropp och i övrigt en fågels kropp. Efter vad jag förstår, så företer SS inga som helst likheter med denna väna varelse, varför vi får anta att det är den brölande luren som avses.
Laddar...