|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-10 15:26:00
|
|
Carola |
Japp, alla har rätt till sin åsikt. Runar är långt ifrån ensam, Han anser att homosexualitet är fel, det får stå för honom. Men han ska också förstå att inte komma med förläsningar om att de ska förändra sina liv, om de lever i synd. som han kallar det. Han är en stor hycklare. Håller med dig det är tragiskt, för det finns så många där ute.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-10 19:09:00
|
|
sophia |
Ramona! Jag anser att Runar gör en djup feltolkning av bibeln. Jag anser också att du resonerar korkat om bibeln. Skaffa dig kunskap innan du dömer ut bibeln som sagobok. GT innehåller flera viktiga historieverk, ett profant kärlekspoem, ordspråk och visdomsord från dåvarande mellanöstern. Flera lyriska verk, böner och psalmer, profetisk litteratur profeterna kritiserade sin samtid myter och hjälteepos. Sagogenren förekommer inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-10 19:12:00
|
|
sophia, forts. |
NT innehåller evangelierna och ett antal brev till etablerade församlingar men ingen sagogenre här heller. Däremot ett apokalyptiskt verk. Evangelierna är för övrigt yngre än breven. Ta inte påståenden direkt ur luften och använd som argument.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-10 23:14:00
|
|
Bertram |
Men Sophia, är Bibeln verkligen något att hänga upp hela sin tillvaro efter? Allt det du beskriver kan man faktiskt hitta i sagoböcker.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-12 23:36:00
|
|
Amanda |
Sophia:Jag tror att vi har olika åsikter vad som räknas som sagor och inte. Skapelseberättelsen är ur min synvinkel lika mycket saga som Törnrosa.Vet inte heller vad du har för gräns mellan sagor och myter...Jag har ingenting emot att läsa berättelser i Bibeln, men jag har svårt för de delar som berättar för en hur man ska uppföra sej.
|
| |