|
Inlägg #41: Postat: 2002-06-10 14:54:00
|
|
Peter H |
...och nej, jag har inga hangups. Har du? Däremot är det viktigt att förstå hur siffror och statistik används. Finns många dåliga exempel här.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2002-06-10 14:56:00
|
|
Johanna P A |
Finns det naagon enda en manniska som sett Hollender "Pelle Polis"???
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2002-06-10 14:56:00
|
|
Johanna P A |
Finns det naagon enda en manniska som sett Hollenders "Pelle Polis"???
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2002-06-10 14:57:00
|
|
Peter H |
...och lite trist är det ju att man verkar anses reaktionär bara för att man käftar emot en bög i en sakfråga..
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2002-06-10 14:59:00
|
|
Peter H |
Nej Johanna, jag har tyvärr inte sett den.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2002-06-10 15:14:00
|
|
Andreas |
Hursomhelst så hoppas jag du har fått upp ögonen för hur djupt rotad homofobin är i vårt samhälle. Homosexualitet är alltid något som problematiseras. Homosexuella måste alltid "bevisa" att de är som "alla andra" för att få samma status, medan andra grupper aldrig behöver ifrågasättas "grupper" som jag nämnt ovan; rödhåriga, judar, kommunaltjänstemän etc etc
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2002-06-10 15:17:00
|
|
Andreas |
Att vara avvikande sexuellt är det enda som inte riktigt accepteras i samhället även om det som du säger går åt rätt håll Alla andra avvikelser vi är ALLA avvikande sett från olika perspektiv på livet accepteras fullt ut. Därav homoadoptionsdebatten. Därav denna debatt. SYnd att det anses så "självklart" att det måste vara så.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2002-06-10 15:20:00
|
|
Ture |
Nej,det handlar inte om riksorganisationer. Du snackar allra längst upp i detta svar om att homosexuella i gemen ska göra avbön, men själv uttalar du dig mot pedofili först efter påstötningar.
Ditt uttalande "anses reaktionär bara för att man käftar emot en bög i en sakfråga" är oklokt. Vilken bög talar du om ? Har någon här nämnt något om sin personliga sexuella läggning överhuvudtaget?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2002-06-10 15:26:00
|
|
Peter H |
Ser att du vill sabba debatten. Nå:
1. Mitt svar 3. gör klart att jag tycker att RFSLs informatör borde kunna informera bättre och att jag anspelar på riksorganisationer i mitt första svar.
2. På "individnivå" är det självklart inte relevant att kräva "avbön" av någon, oavsett läggning.
3. Andreas sade redan i svar 1 att han är bög.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2002-06-10 15:29:00
|
|
Peter H |
Andreas 4647: Det enda jag ser är homofobifobi. Det finns massor av "grupper" som sär- och missbehandlas för att de inte passar in i mönstret. SÅ jäkla speciella är ni faktiskt inte... ;-
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2002-06-10 15:45:00
|
|
Andreas |
Du ser inte homofobin för att den just är så djupt rotad och "självklar". I tusentals år har det varit legitimt, för att inte säga rent sunt, att se ner på homosexuella just för att de är homosexuella. När man ifrågasätter denna orättvisa ordning blir man anklagad för att vara intolerant. Det är klart man skall vara intolerant mot intolerans. Hade det inte funnits nedlåtande attityder mot homosexuella redan från början, så hade inte jag behövt föra den här diskussionen.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2002-06-10 15:49:00
|
|
Andreas |
Vi homosexuella ÄR "speciella" på det sättet att det finns inga andra "avvikelser" som retar folk/väcker så mycket känslor som avvikande sexualitet. "Jävla bög" är ett för många helt vedertaget skällsord, medan samma människor skulle anse det nedsättande och fel att säga "jävla neger", eller "jävla jude". Att "tycka till" om homosexualitet är fortfarande mycket mer accepterat än att "tycka till" om andra raser eller religioner.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2002-06-10 15:52:00
|
|
Andreas |
När homosexuella kämpar för lika värde, så kallas det "propaganda", "lobbying", "egoism" osv. När andra "grupper" kämpar för erkännande är det "medlidande", "förståelse", "humanism", etc. När man talar om homoadoptioner får vissa det till att bli "att barn skulle vara slagträ", att barn skall "skyddas från något så hemskt" osv. Vem hade vågat göra liknande uttalanden betr. andra "grupper"?
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2002-06-10 15:55:00
|
|
Andreas |
Vem hade vågat yttra följande: "Egoistiskt av judar att vilja sätta barn i den hemska situationen att ha judiska föräldrar", "Barns bästa är att växa upp i ett kristet hem, inte i ett judiskt", "Judar är oftare pedofiler än andra". "Judar förstör för "normala" familjer, eftersom en del kanske inte vill adoptera bort till judiska föräldrar, riskerar "normala" OCKSÅ att bli utan...osv. Vem hade vågat? Nej, men betr. homos är det ok.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2002-06-10 16:02:00
|
|
Peter H |
Som sagt, SÅ speciella är ni inte längrepå en del platser. Och avvikare av alla de slag har alltid haft det tufft. När man umgås med folk från många länder och olika sexuell läggning blir skillnaderna helt avdramatiserade. Och det kanske blir svårt för en del "avvikare" att plöstligt vara "vanliga"??
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2002-06-10 16:14:00
|
|
Andreas |
"När man umgås med folk från många länder och olika sexuell läggning blir skillnaderna helt avdramatiserade"
Jag tror inte du vet vad du talar om. Du vet inte hur det känns att berätta för nya arbetskamrater att man har pojkvän speciellt inte när man enligt andra "ABSOLUT inte ser ut som en sån.. Det är lite skillnad mot att säga att farsan är jude eller att "jag är född i Gambia". Åtminstone om man skall gå på folks reaktion.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2002-06-10 16:22:00
|
|
Peter H |
Hehe, jag vet nog mer än du tror. Där jag verkar har man alltid koll på nationalitet och läggning hos folk och det är inget konstigt med det. Vet ju inte var du håller till däremot. Men det är klart. Är man jude söker man inte jobb i Tripoli. Och är man bög inte i Hofors?
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2002-06-10 16:24:00
|
|
Kalle G |
Kommanter ang. "grupper" i 46. Visst, olika grupper ifrågasätts olika mycket i olika frågor. Smålänningar, rödhåriga, judar, kommunaltjänstemän etc ifrågasätts inte på samma sätt som homosexuella just i frågan om att skaffa barn. Detta kanske beror på att de flesta personer i dessa grupper klarar att skaffa barn på egen hand?
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2002-06-10 16:37:00
|
|
Andreas |
De flesta ja. Men frågan om adoption handlar per definition i alla fall i de absolut flesta fall om par som INTE kan få barn på naturligt sätt! Paradoxalt nog är det ingen som skulle ifrågasätta en man och en kvinna som inte kan få barn, medan flertalet ifrågasätter homosexuella. Fråga: när ifrågasätts smålänningar som grupp överhuvudtaget? Eller rödhåriga? Här kommer kärnan: eftersom de inte "anses" tillhöra en "grupp" på samma sätt som homosexuella "anses" tillhöra en grupp/avvikande grupp.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2002-06-10 16:40:00
|
|
Andreas |
Återigen, homosexuella är det lätt att kategorisera och ge vissa egenskaper som tillhörande en "grupp", till skillnad från andra "grupper". Vissa anser att homosexuella är så totalt "annorlunda" människor bara för något så banalt som att de tänder på samma kön. Otroligt men sant. Återigen, det finns lika stora skillnader mellan homosexuella som det gör mellan heterosexuella, men detta vägrar folk inse.
|
| |