|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-10 12:53:00
|
|
Andreas |
Frågan är varför just homosexuella, av alla, skall behöva säga det? Jag är homosexuell och tycker pedofili är vidrigt. Men det hade jag lika mycket tyckt om jag hade varit heterosexuell. När får vi höra att t.ex. "om inte kristdemokrater säger att de är emot pedofili, så kan vi misstänka att de oftare än andra är pedofiler" ??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-10 12:59:00
|
|
Andreas |
Alltså, kan du svara på varför man problematiserar pedofilin just nu när homosexuella har rätt att prövas som adoptionsföräldrar? Luktar det inte gammal unken 1800-talsvanföreställning om att det skulle finnas någon koppling mellan pedofili o homosexualitet, bara genom att man problematiserar just nu?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-10 13:09:00
|
|
Peter H |
När frågan ställs på ett adekvat sätt som JAP gjort till en representant tillika informatör för en riksorganisation för denna grupp så förväntar man sig ett rakt svar. Precis som av Esbati om stenkastning. Se det som ett tillfälle att avliva en myt!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-10 13:13:00
|
|
Andreas |
Det har du rätt i. Men fick hon inte ett rakt svar då? Micke har ju flera gånger informerat om att pedofili inte har något med hetero-, bi- eller homosexualitet att göra. Hur kan man var mer tydlig? Ändå insinueras det att det skulle finnas en koppling. Men, som du säger, förhoppningsvis inser vanligt sunt tänkande individer det absurda i att homos oftare är pedofiler.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-10 13:18:00
|
|
Peter H |
Det är väl uppenbart att det inte är samma sak. Men han har inte sagt något om huruvida pedofiler är över- eller underrepresenterade bland olika sexuella läggningar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-10 13:23:00
|
|
Andreas |
Just därför att det inte har med varandra att göra! Är man mer benägen att slå sitt barn om man är heterosexuell? Är bisexuella oftare nekrofiler än andra? Det går helt enkelt inte att göra några generaliseringar eftersom den sexuella läggningen I SIG, inte är en bestämningsfaktor för andra typer av agerande.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-10 13:29:00
|
|
Andreas |
Dessutom har Micke visst hänvisat till studier. Studier som bekräftar vad jag skrev ovan, att det inte finns något samband till vare sig det ena eller det andra. En klar majoritet manliga pedofiler som förgriper sig på POJKAR har en HETEROSEXUELL vuxen läggning. Hur skall man tolka det? Nej, just det, det går inte att tolka eftersom det ena inte har med det andra att göra.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-10 13:30:00
|
|
Andreas |
Och till skillnad från JAP så kräver inte jag mot bakgrund av "studien" ovan en förklaring ifrån gruppen "heterosexuella män" om att de inte är pedofiler. Detta eftersom varje fall av föräldraskap måste prövas INDIVIDUELLT.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-10 13:30:00
|
|
Peter H |
Like it or not, en företeelse kan vara överrepresenterad i en delgrupp även om de inte har med varandra att göra. Särskilt när det handlar om sällanförekommande företeelser som det här....forts...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-10 13:32:00
|
|
Peter H |
...ibland kan det bli lättare om man vänder på resonemanget, alltså: är homosexualitet vanligare bland pedofiler än bland normalt funtade? Eftersom detta är mest en övning i beskrivande statistik så kan jag drista mig till ett exempel...forts
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-10 13:34:00
|
|
Peter H |
...Mord är vanligare i USA än i Europa. Det betyder inte att amerikaner är mer mordiska i allmänhet. Men det belyser ett problem och gör att man kan fortsätta fundera på varför det finns fler mördare bland amerikaner. Därmed inget nedlåtande sagt om amerikaner i allmänhet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-10 13:38:00
|
|
Andreas |
Visst, men jag tror att det är farligt att dra slutsatser om en hel grupp utifrån studier speciellt när dessa inte kan ge något entydigt svar Man kan givetvis studera allt och dra slutsatser: Är göteborgare mer mentalt störda än stockholmare eftersom fler gbgare äter antidepressiva medel: Slutsats: är det bra att gbgare skaffar barn?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-10 13:41:00
|
|
Andreas |
Forts. Är rödhåriga mer benägna än icke-rödhåriga att våldta? Om så är fallet; bör vi inte sätta in försiktighetsåtgärder mot rödhåriga?
Är gruppen rödhåriga lämpade att ha barn osv? Människor kan ALLTID delas in i fack och kategoriseras därefter.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-10 13:43:00
|
|
Andreas |
Essenen i mitt resonemang är att sådana här undersökningar aldrig är objektiva. De har alltid ett syfte åt det ena eller andra hållet Dessutom, vi tillhör ALLA olika kategorier i samhället; gammal/ung, hetero/homo, man/kvinna, svensk/invandrare, 08:a/skåning. Och det går ALLTID, om man VILL, att generalisera utifrån vissa "studier"
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-10 13:45:00
|
|
Peter H |
Du förstår fortfarande inte. Det är ju just precis för att undvika generaliseringar av den typ du föreslår som man måste förstå hur företeelser beskrivs, och vad som ligger bakom. OM det är så att pedofiler är vanligare bland homosexuella så ligger det i allas intresse att klara ut varför.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-10 13:45:00
|
|
Andreas |
Kontentan: även om det mot förmodan skulle vara så att homos är något överrepr. betr. pedofili, så vad säger det egentligen? Det beror på var man skär kakan. För att belysa: lika sannolikt att homos skulle vara det är att t.ex. norrlänningar skulle vara det jfrt med övriga Sverige. Eller som sagt rödhåriga.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-10 13:47:00
|
|
Andreas |
Eller varför inte personer födda på 60-talet. De kanske i en jämförelse visar sig vara mer "pedofilt" lagda än övriga befolkningen. Slutsats: Bör 60-talister få adoptera? Men när det gäller homos är man - mer än i andra fall - VILLIG att göra generaliseringar....det är väl kärnan till denna diskussion. Folk i allmänhet känner inte att de tillhör en "grupp" som ovan, men att däremot homosexuella gör det.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-06-10 13:49:00
|
|
Andreas |
Och eftersom generaliseringar - må det vara av norrlänningar, rödhåriga, homosexuella eller andra - är farliga, så vidhåller jag återigen att prövning måste skes INDIVIDUELLT!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-10 13:50:00
|
|
Peter H |
Tror inte du vill förstå heller. Ta det här exemplet: Fler svenskar kör ihjäl sig i nya Volvobilar än i gamla Skodamodeller. Skall man därmed generalisera att Volvo är en mindre säker bil?..forts
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-06-10 13:52:00
|
|
Peter H |
...Självklart inte eftersom Volvo är en mycket vanligare bil. Om man nyktert studerar detta kommer man kanske fram till att det är rattfylla och ignorans som är de farliga faktorerna och inte bilmärket alls. Men om Volvo vägrar tillåta en sådan analys blir de inte trovärdiga.
|
| |