Feministiska lögner?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-06-12 12:38:00
Mr. right
Dino, att män och kvinnor skall ha samma förutsättningar och möjligheter tror jag i stort sett alla håller med om. Men man behöver absolut inte kalla sig feminist för det. Feminismen vill *inte* ha jämlikhet, utan ett samhälle där kvinnorna jämt positivt särbehandlas på bekostnad av män.
Inlägg #22: Postat: 2002-06-12 12:45:00
Mr. right
Aftonbladet tog i en artikel upp en löneskillnad mellan män och kvinnor på ett visst antal kronor i en yrkeskår. Det som de egentligen redovisade var löneskillnad mellan nybörjare och trotjänare! Självklart tjänar nyanställda i regel något lägre än dom som har jobbat längre inom samma yrke.
Inlägg #23: Postat: 2002-06-12 12:51:00
Mr. right
Beträffande lönefrågan där feminismen påstår att kvinnor tjänar ungefär 20 mindre än män, så är detta en missvisande analys av statistiken. Jämför man individer inom samma företag och yrke så är den könsrelaterade löneskillnaden endast 1.7 , och dessutom är män 1 mer produktiva och då återstår endast 0.7 .
Inlägg #24: Postat: 2002-06-12 12:54:00
Mr. right
Varför tjänar då gruppen kvinnor mindre än gruppen män? Enligt SCB så jobbar flest kvinnor inom den offentliga sektorn som inte är konkurrens utsatt, och därmed har lägre löner. Att väldigt många kvinnor valt att jobba deltid bidrar också till ett lägre löneläge för gruppen kvinnor, detta tar man ingen hänsyn till i den feministiska statistiken.
Inlägg #25: Postat: 2002-06-12 19:14:00
Dino Silvera
Feminism handlar inte på något sätt om kvinnans rätt på bekostnad av mannen. Var har du läst det?
Jag håller med om att all statostik kan vändas och vinklas, och bör kritiseras vad den än representerar för "faktum". Men att kvinnans ställning i samhället -även i vårt- är sämre än mannens... det GÅR liksom inte att motbevisa.
Inlägg #26: Postat: 2002-06-12 19:17:00
Dino Silvera
Varför har Sverige aldrig än haft en kvinnlig statsminister? Varför är nästan alla VDar för storföretagen män?
Och glöm inte att kvinnor även föder barn, och därför av naturliga skäl måste vara borta från jobben mer än män. Vad gör det med kvinnornas AT-poäng exempelvis?
Inlägg #27: Postat: 2002-06-12 19:21:00
Dino Silvera
Och angående offentliga sektorn. Varför "väljer" gruppen kvinnor arbeten med lägre löner? Eller finns det kanske en social påverkan i det såkallade fria valet? Kvinnans ojämställdhet är ett faktum.
Inlägg #28: Postat: 2002-06-12 20:02:00
Joakim Johansson
Kan inte annat än hålla med Dino Silvera, vi lever tyvärr i ett samhälle där kvinnor oftast har mindre möjligheter än vi män. Däremot tror jag inte att jämlikheten gynnas av skräckpropaganda, överdrivna fakta och lögner. Det kan nog tyvärr få motsatt verkan, dvs att många män känner sig hotade och därför blir aviga mot hela saken. Och tyvärr har det redan skett, det bevisar om inte annat många av inläggen i denna debatt.
Inlägg #29: Postat: 2002-06-12 22:43:00
Mr. right
Dino, hade män som grupp verkligen velat förtrycka kvinnor skulle de inte ha tillåtit dessa att ta maktpositioner även idag. Män har inte kvoterats in, utan har arbetat sig upp, precis som Marianne Nivert i dagens Sverige eller Margareth Thatcher på 1980 talet i England. Vad är det som förhindrar kvinnor att rösta på kvinnliga kandidater, där kvinnor utgör ca 52 av röstberättigade?
Inlägg #30: Postat: 2002-06-12 22:47:00
Mr. right
Vad är det som förhindrar en tjej i dagens Sverige från att studera och söka det yrke som hon drömmer om förutom eventuella begränsningar i hennes intellektuella eller fysiska förmåga? Är det nåt som förhindrar kvinnor att söka högre betalda jobb? Är inte löner beroende av utbildningskravet, svårighetsnivån och ekvationen tillgång/efterfråga?
Inlägg #31: Postat: 2002-06-12 22:48:00
Mr. right
Eller tycker du att vi alla skall ha samma lön oavsett vad vi gör?
Inlägg #32: Postat: 2002-06-13 22:48:00
Dino Silvera
Nej, du har självklart rätt MR Right, så dum jag är. Att jag inte4 förtstod det från början; om kvinnorna hade velat ha mer jämställt hade de ju naturligtvis fixat det för länge sen. Nej, de vill avgjort ha sämre befattningar än oss karlar, och sämre förutsättningar oxå för den delen. Jävla sadomasoschister e vad de är!
Inlägg #33: Postat: 2002-06-13 22:51:00
Dino Silvera
Jävla självplågeri, tycker du inte? De vill ju inget annat än klaga på sexism, lägre löner, för de tycker det är KUL! Hmf!
Ang mäns rädslor: Om en truckflata skulle säga att alla män är svin skulle jag inte ta åt mig, och jag förstår inte hur någon man kan göra det överhuvudtaget. Lite självdistans tack.
Inlägg #34: Postat: 2002-06-14 00:49:00
Mr. right
just det, du bemöter inte mina frågor utan ironiserar bara. Men du får fortsätta att tycka synd om alla dessa kvinnor som tjänar mindre än du, för att det räcker inte att de redan tycker synd om sig själva. Slutligen undrar jag om du skulle ha samma inställning om du själv blev bortkvoterad pga ditt kön.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...