Feminismens sexkrig

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2002-06-19 23:42:00
elin
lycka till med det argumentet, nix. du säger alltså att det är feminismen som har uppfunnit femininiteten och att vi genom all negativ kritik uppmuntrar den. okej... varför, tror du, att man leds till att tro att utseende är allt man har i livet? kan det bero på att ens utseende konstant utmanas till gränsen...? du får allt ta och beskriva hur felet inte ligger i tex h&ms reklamposters. de sista kommentarerna är helt tagna ur luften, det finns inte mycket mer att säga om det.
Inlägg #42: Postat: 2002-06-19 23:42:00
elin
kalle g, var mer konkret så kanske jag kan göra det lite mer klart.
Inlägg #43: Postat: 2002-06-20 13:46:00
nix
Det är ju långt ifrån alla som tycker att utseendet är allt här i livet. Det handlar mest om en grupp av främst feminister som är fyllda av mindrevärdeskomplex, samt är både kön och utseendefixerade.
Inlägg #44: Postat: 2002-06-20 13:47:00
nix
H&M affischer och andra reklamer som visar kvinnor kommer alltid att vara fel för utseendefixerade feminister, därför att det finns alltid några kvinnor som inte ser ut som kvinnan i reklamen. Antigen visar man en kvinna som är för smal eller en som är lagom eller en som är för tjock, det blir alltid några som blir missnöjda. Felet ligger *inte* i reklamen utan hos betraktaren.
Inlägg #45: Postat: 2002-06-20 14:02:00
nix
Istället för att kritisera reklamerna borde ni kritisera er själva för att ni lägger så stor vikt vid människors utseende. Felet ligger i ert sätt att värdera människorna. Ni borde sluta skylla på strukturerna och börja skylla på er själva istället. Ni feminister vägrar att ta ansvar för era egna värderingar och attityder, det är där felet ligger, det är ju sanslöst.
Inlägg #46: Postat: 2002-06-21 00:17:00
elin
den första meningen i svar 43 håller jag med om, men jag förstår inte hur det gör någon skillnad på vilken vikt människor lägger på utseende. resten är bara en massa blajja som du själv har kommit på. och ursäkta, men kan inte du ta och berätta för mig hur denna "könsfixering" som du kallar den, inte är berättigad... genom dina inlägg förnekar du i princip att det ligger några fel i idealen läs "Dom retuscherade idealen" här på sourze, vilket jag är mycket skeptisk till.
Inlägg #47: Postat: 2002-06-21 00:21:00
elin
angående svar 44 så kan man utveckla sig betydligt; det är inget fel i att visa kvinnor, däremot är det fel att manipulera kvinnors kroppar för att de skall sälja så mycket som möjligt av vilken produkt det nu må handla om. det finns ingenting som säljer bättre än en kvinna. i rätt retuscherad pose, alltså. jag har frågat dig en gång och nu gör jag det igen: vem lever upp till idealen? de ideal vi har idag är ju knappast kända för att vara "naturtrogna", så att säga.
Inlägg #48: Postat: 2002-06-21 00:30:00
elin
du tror alltså att om man slutar att kritisera dessa ideal så kommer de att försvinna och/eller så kommer folk sluta att må dåligt av dem. DETTA är sanslöst! i princip innebär det att folk inte alls reagerar speciellt starkt på att leva i ett samhälle med en utseendesnorm som inte alls överensstämmer med kroppens verklighet och att vi feminister som kritiserar dessa
Inlägg #49: Postat: 2002-06-21 00:42:00
elin
ideal uppmuntrar människor fixera sig vid sitt utseende på det sättet att det är *kritikerna* som får dem att lägga märke till sig själva, inte alla de bilder av perfekta, unga människor som finns överallt!
det är kanske så att många feminister har mindrevärdeskomplex på grund av hela utseendeköret. men i så fall innebär det också att det är ett allmänt drag hos kvinnan.
Inlägg #50: Postat: 2002-06-21 00:46:00
elin
det är smått frågeväckande vad du egentligen tror gör en till feminist: är det mindrevärdeskomplex; allmänt manshat; dålig utbildning eller kanske allihopa? ha det så trevligt i dina försök att applicera denna stämpel på de människor du möter. till sist kanske du kommer underfund med att fördomsfulla påståenden inte räcker till för att klara sig in en debatt och absolut inte för att finna sanningen, vad den än må vara.
Inlägg #51: Postat: 2002-06-21 14:31:00
nix
Det låter som att du är förbannade på att du inte är lika söt som tjejerna i reklamerna. Men även vissa frukter ser faktiskt mera aptitliga ut än andra. Vill du att man ska införa en lag som tvingar alla reklamer att bara visa kvinnokroppar som är just lika din egen, så att du slipper lida av mindrevärdeskomplex? Vad då, låter inte bra? sök en psykiater elin, rekommenderas varmt.
Inlägg #52: Postat: 2002-06-22 00:08:00
elin
att du har mage att kritisera feminister för att använda härskartekniken! förbannad är jag nog, men jag skulle inte vara så snabb att dra den slutsatsen om jag var du, inte innan jag kommenterat på texten i fråga i alla fall och över huvud taget visste någonting om personens historia... varför skulle jag vilja att de såg ut som mig? det räcker väl med att de ser ut som sig själva, fast det är klart; då skulle de inte sälja lika bra.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...