Feminismens sexkrig

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2002-06-16 00:23:00
nix
Det handlar om den ideal som du inte gillar. Att försöka göra sig utseendemässigt attraktivt för dessa man är intresserad av.
Inlägg #22: Postat: 2002-06-16 18:23:00
Dino Silvera
Skönhetsidealen har alltid gått hand i hand med rikedom och välfärd. På feodaltiden var det vackert att vara blek, och gärna mullig, eftersom rika kvinnor knappast slet ut sig på åkern och blev solbrända.
I modern kontorstid har inte vanligt folk tid att glassa i solen, bara om man är förmögen, och därav blev det snyggt att vara brunbränd igen.
Inlägg #23: Postat: 2002-06-16 18:25:00
Dino Silvera
Eftersom kapitalismen går ut på att få dominerar många, innebär ju det att det är just få som har inne med skönhetsidealen. Alla ideal har alltid handlat om något som är mer eller mindre svårt att efterträva. Om alla hade sett likadana ut, oavsett samhällsklass m.m, så hade ju skönhetsidealen förändrats till någonting annat.
Inlägg #24: Postat: 2002-06-16 18:28:00
Dino Silvera
Kanske hade skönheten legat i kroppsutsmyckningar, eller något som också förknippades med välfärd. Vad jag försöker säga är att skönhetsidealet alltid varit svåruppnåeligt för den stora massan. Exempelvis är det högst ovanligt att kvinnor har stora bröst men fortfarande är trådsmala i övrigt eftersom man inte kan bestämma över var kroppen lägger fettet.
Inlägg #25: Postat: 2002-06-16 18:31:00
Dino Silvera
Nuförtiden har man ju kommit på att även mäns utseende går att tjäna pengar på, därav har vårt skönhetsideal försnävats ytterligare eftersom man logiskt sätt måste skapa ett ideal som skall vara svåruppnått och som man kan tjäna pengar på då männen försöker uppnå det, med allehande kosmetika, träning, kläder m.m
Inlägg #26: Postat: 2002-06-16 18:36:00
Dino Silvera
Hursomhelst. Vad jag eller andra anser vara vackert känns inte relevant. Om man går till just utseendeidelsfrågan inom feminism, så anser jag att idealet bör bli idealen. Alltså, att det ska finnas mer för oss att lägga begreppet skönhet i, inte bara det svåruppnåeliga och vinstintresserade.
Inlägg #27: Postat: 2002-06-16 18:38:00
Dino Silvera
Men detta behöver ju inte nödvändigtvis handla om feminism, men det är rätt lätt att det hamnar där, eftersom feminismen är den enda form som vågat utmana frågan om skönhetsidealet och könsrollerna.
Inlägg #28: Postat: 2002-06-16 22:07:00
nix
Dino, om jag har förstått dig rätt så menar du att det är kapitalismen som bestämmer skönhetsidealen, att vi vanliga människor inte ha egen omdöme eller vilja, utan bara följer blint vad kapitalismen dikterar. Du får prata för dig själv, för att det är långt ifrån alla som slaviskt följer vad som visas i reklamerna, förutom feministerna och några osäkra tonåringar förstås.
Inlägg #29: Postat: 2002-06-16 23:03:00
elin
nix, vad tror du att du får "dina" ideal från då? reklamer är ett utmärkt exempel på de ideal som förmedlas samt på hur de utnyttjas för att tjäna pengar på en massa onödiga produkter. i princip säger du att du och den stora massan inte alls är så himla beroende av vad som av oliika faktorer bestäms är attraktivt säljarsiffran av diverse produkter tror jag talar ganska fett emot dig. lycka till med det. i övrigt förstår jag fortfarande inte vad du menar med svar 19 0ch 21.
Inlägg #30: Postat: 2002-06-16 23:12:00
elin
sök på "män är från stenåldern" gå in på x-mans länk under kommentarer. där finns en hel del inlägg. nr 105-108 handlar om skönhet och kapital. i övrigt hoppas jag att du inte kommenterar på diskussionen som är färdig sedan länge och evigt lång.
Inlägg #31: Postat: 2002-06-17 10:09:00
nix
elin, och vad tror du själv att du får dina ideal ifrån då? Och vad är det för fel med att ha ett ideal? Det finns vissa som är vältränade och eleganta och sen finns dessa som har ölmage, bilringar, hängbröst och dubbelhakar, vilka tycker du är snyggaste? vad menar du med att diskussionen är färdig? Färdig för dig kanske, men det betyder inte att du har övertygat mig eller någon annan som inte är feminist.
Inlägg #32: Postat: 2002-06-18 00:24:00
elin
diskussionen är färdig eftersom den är det, jag och x-woman kom överens och lade ner det hela.
nix, jag har talat en hel del om femininiteten och vartifrån den kommer. DET ÄR INGET FEL I ATT HA IDEAL men det betyder inte att alla ideal är bra. eller? gå in på kommentarerna till "feministiska lögner?", välj den av erika och läs från svar 29.
Inlägg #33: Postat: 2002-06-18 00:25:00
elin
i övrigt förstår jag fortfarande inte värdet i att avslöja personliga preferenser.
Inlägg #34: Postat: 2002-06-18 00:56:00
nix
Du klagar för att det finns felaktiga ideal, men samtidigt tycker att det är ointressant att avslöja personliga preferenser. Mycket märkligt, hur vet man då att det råder ett visst ideal utan att fråga människorna om deras preferenser? T.ex hur många killar som föredrar en trådsmal sminkad tjej? Troligen inte så många. Vad vill ni då, förbjuda reklamen? Tala om för oss vilket ideal som är det rätta?
Inlägg #35: Postat: 2002-06-18 01:53:00
elin
nej, jag anser att *mina* preferenser är ointressanta eftersom de ensamma knappast visar på vad som är normen.
och hur skall man veta vad som är rätt? allt man kan göra är att kritisera dem man tror är dåligt, rosa det man tror är bra och försöka skapa ett bra samhälle utifrån det. reklamen kan knappast förbjudas, jag är inte så inne på den rättsliga delen. jag vill skala av den, helt enkelt. visa vad den visar.
Inlägg #36: Postat: 2002-06-18 15:19:00
Kalle G
Din fråga till nix om hans ideal och var han får dem ifrån tyder ju knappast på att personliga preferenser är ointressanta...
Inlägg #37: Postat: 2002-06-18 15:26:00
Kalle G
Jag funderade lite på det här att feminister påstår att det bara finns ett ideal idag, och hur fel detta är. De allra flesta människor i Sverige hittar någon gång en partner. Jag tror t o m att en majoritet hittar någon som de har ett längre förhållande med. Detta tyder väl på att det gamla talesättet "Smaken är som baken - delad" är sant, och att det finns någon för nästan alla. Snarare än att det det bara finns ett enda ideal som <5 av befolkningen lever upp till?
Inlägg #38: Postat: 2002-06-19 01:54:00
elin
de är inte ointressanta om personen i fråga hävdar att han/hon inte är beroende av det rådande allmänna idealet.
vi talar ju om västerländsk femininitet i allmänhet, men jag vågar påstå att jag ser h&m i de flesta kvinnor. i övrigt gör nog kärleken väldigt mycket vad man tycker om, men den påverkas också av vad man tycker om. det finns många olika stilar, men de betyder inte att de är oberoende av varandra, som jag ser det har de utvecklats från samma gren.
Inlägg #39: Postat: 2002-06-19 07:25:00
nix
Det är ju ni feminister som skapar skönhetsideal genom att ständigt tjata om det. Att några tonårstjejer drabbas av anorexi beror på deras brist på självkänsla och deras övertygelse om att utseendet är allt man har i livet. Felet ligger varken i H&M affischer eller reklamer, utan hos dessa betraktare, typ hysteriska feminister som i regel är fyllda av mindrevärdeskomplex och är både kön och utseendefixerade.
Inlägg #40: Postat: 2002-06-19 12:24:00
Kalle G
Jag är ledsen Elin, men jag tror inte jag förstod så mycket av det där?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...