Feminismens sexkrig

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2002-06-06 17:31:00
Kent Davidsson forts
För mig är alltså frågan ifall kvinnan är så mkt mer förtryckt än mannen. Hittills har ingen lyckats övertyga mig om att så är fallet. Det beror på dels mina egna erfarenheter i skola, arbetsliv och andra sociala sammanhang och dels på den feministiska argumentationen. Den senare är tendentiös eftersom den går ut på att räkna upp exempel på kvinnoförtryck men utelämna mansförtryck.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-06 17:39:00
Kent Davidsson forts
Vidare innehåller den feministiska argumentationen diffusa begrepp som "strukturer" och "patriarkat" och ifrågasätter man dessas existens så anmodas man att "läsa på", vilket antyder att den som använder dessa begrepp inte förmår förklara dem eller påvisa dem. Bekvämt är det dock: det är klart att kvinnan är förtryckt om det råder patriarki.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-06 22:02:00
elin
vi bär fortfarande på könsroller som förtrycker människan. att man säger att kvinnan är mer förtryckt än mannen är just för att hon är samhällets sexobjekt, vi pratade om varför under en annan artikel. patriarkatet är lätt att bevisa: kvinnan har förpassats till hemmet och ansetts olämplig för annat, speciellt politisk verksamhet. därmed har samhället styrts av mannen. det finns hur mycket litteratur som helst som försöker rättfärdiga detta, som går att finna på ett bibliotek.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-06 22:02:00
elin
"läs på" betyder helt enkelt att det är frustrerande att behöva förklara om och om igen vad det är som har pågått.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-06 23:43:00
sexypants
Jag känner till ett annat sexobjekt: Dildo
Inlägg #6: Postat: 2002-06-06 23:58:00
Marika
elin, jag är en kvinna och känner mig inte förtryckt, gör du det?
Inlägg #7: Postat: 2002-06-07 10:46:00
Kent Davidsson svar på 3
Du blandar presens och perfekt particip. Menar du på allvar att i Sverige idag anses kvinnan förpassad till hemmet och olämplig för annat, speciellt politiskt arbete?
Inlägg #8: Postat: 2002-06-07 13:18:00
Christer H
Visst finns det könsroller. Det är ju inte samma sak som att de förtrycker, precis som Marika säger. Själv anser jag mig fri att välja de roller jag vill spela. På det sättet är rollerna något som berikar och utvecklar mig. Traditionens trygghet behövs ibland i en skenande värld. "samhällets sexobjekt" och därför mer förtryckt... det var väl en väl enkel beskrivning, elin? Mvh CH
Inlägg #9: Postat: 2002-06-07 13:27:00
Christer H
Sen kan jag bara instämma i KD:s fråga svar 7. Mvh
Inlägg #10: Postat: 2002-06-10 15:02:00
elin
ah ja e inte bra på grammatik, du har säkert rätt kent. nej kent jag menar på att det är så det har varit och det finns rens kvar från den tiden, att det är anledningen till t ex den ojämna uppdelningen beträffande hemarbetet.
Inlägg #11: Postat: 2002-06-10 15:06:00
elin
christer, angående vem som är mest förtryckt: jag tror inte att man kan säga att den är mer förtryckt än den och den, jag tycker inte att det heller är så viktigt, däremot kan jag påstå att kvinnan som grupp t ex är väldigt kosmetikainriktad och att dessa ideal påverkar hennes självbild mycket starkt. inte säkert mer än någon annan, men utseendefixering är ett stort problem idag. männen börjar komma upp sig på det planet också.
Inlägg #12: Postat: 2002-06-10 15:13:00
elin
i övrigt är allting berikande och utvecklande. frågan är åt vilket håll man utvecklas. jag har sagt förut att jag anser att du är naiv i denna frågan på det sättet att du anser dig fri att välja de roller du vill spela. vad är det som påverkar dig att välja dessa roller och vart kommer de ifrån, vad har de symboliserat genom historien?
Inlägg #13: Postat: 2002-06-10 15:15:00
elin
inte heller tycker jag att tradition är någonting värt bara för att det är traditio
Inlägg #14: Postat: 2002-06-10 15:16:00
elin
marika, jag känner mig inte förtryckt av samhället, däremot märker jag av vissa dragningar till diverse könsrelaterade inställningar som jag tror inte alls berikar mig, utan snarare håller mig fast på ett plan. jag känner mig hotad av de ideal som råder eftersom jag på naturliga vägar inte lever upp till dem, t ex. jag finner det svårt att acceptera sin mänsklighet i dagens samhälle och jag vet att jag inte är ensam.
Inlägg #15: Postat: 2002-06-10 18:46:00
nix
elin känner sig hotad av de ideal som råder eftersom hon på naturliga vägar inte lever upp till dem. Alltså, det "måste" vara fel på alla andra som klarar av att leva upp till dem. hmm, jag känner igen detta: "det är ju aldrig fel på mig, utan allt är bara samhällets fel". Typiskt från dessa som vägrar erkänna sin egen ofullkomlighet.
Inlägg #16: Postat: 2002-06-14 00:49:00
elin
um... jag trodde att jag just erkände min egen ofullkomlighet?? och jag vill väldigt gärna veta vilka andra som klarar av att leva upp till dem och hur det i denna frågan inte är fel på samhället. det handlar om att bita ihop eller protestera, helt enkelt.
Inlägg #17: Postat: 2002-06-14 13:43:00
nix
Om det nu finns en ideal som du gärna förkastar så betyder det att det finns många som ser gärna upp till den. Självklart klarar inte alla av att uppnå idealen. Skall man då tvinga alla andra att vara fula bara för att några inte är vackra? Eller skall man se till att ett visst yrke försvinna bara för att några inte klarar av det? Feminismen handlar bara om avundsjuka.
Inlägg #18: Postat: 2002-06-14 23:58:00
elin
jaså, nu handlar den om avundsjuka... jag ställde en fråga: vilka når upp till idealen?
ideal handlar om tvång, om man inte kände att man mer eller mindre behövde rätta sig efter dem skulle de inte finnas. om man avslöjar dem och trappar ner dem så förändras naturligtvis idén om vad som är vackert och fult etc.
vad är det du snackar om, dedära om yrken? vad har det med saken att göra?
Inlägg #19: Postat: 2002-06-15 00:37:00
nix
elin, kan du beskriva vad en vacker människokropp är för dig? För det finns säkerligen vissa utseende som tilltalar dig mest än andra. Är du helt likgiltig inför andras utseende? Men, som någon em gång sade "det är ju aldrig ful att vara vacker".
Inlägg #20: Postat: 2002-06-15 23:56:00
elin
nej det är klart jag inte är... vad har det med saken att göra?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...