Inlägg #1: Postat: 2002-06-06 16:40:00
|
Marcus P |
Varje människa är förstås i sin fulla rätt att köra med sina egna definitioner. Man kan välja att kalla vad som helst för feminism. Men att ha samma ord för två rörelser som vill diametralt olika saker som kan representeras t.ex. av Rigmor Robèrt och Belinda Olsson verkar i min mening som att bädda för total förvirring. Med feminist avses för det allra mesta likhetsfeminist, vilket var vad jag beskrev. Vad radikalfeminism är har jag ingen aning om. Det får du och Jonna diskutera.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-06 16:50:00
|
Marcus P |
Om "Sex Wars" och sånt vet jag föga. Däremot har jag aldrig i någon Sourzeartikel eller kommentar uttalat mig alls om sexhandel och liknande. Jag upplever därför att din argumentation "Priftis är radikalfeminist, radikalfeminister hatar porr" haltar något. Alldeles oavsett vad jag verkligen råkar tycka om porr.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-06 19:15:00
|
Michael Lundahl |
Alltså... det finns precis som du säger lika många olika feminismer som det finns feminister... och några därtill. Jag har inte sagt att DU är porrhatare... däremot att radikalfeminismen utsett sexindustrin som fiende. Själv gillar jag inte etiketter alls just för att de bortser från nyanser. Men hade jag börjat gå in på sådana detaljer hade jag snart slagit i 10 000-ords gränsen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-06 19:17:00
|
Michael Lundahl |
Poängen med artikeln var att visa att man kan ha väldigt olika åsikter om vad feminism är och hur man genomför den. Och *det* hoppas jag har gått fram med tydlighet även om bilden kanske är något generaliserad. Jag hoppas du och läsarna kan ha överseende med. det. :
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-06 21:04:00
|
Christer H |
ML, din artikel är väldigt nyttig, och ett bra debattinlägg mot MP:s ganska ytliga såhärärdet-jagvetbäst-artikel. Även om min definition av radikalfeminism inte riktigt är det som MP står för... Men precis som du säger, F måste diskuteras som den ideologiska flora som den är. Vilka mål och metoder gäller? MP gör det alldeles för lätt för sig, men erkänner ju själv att han inte är insatt... så låt debatten utveckla kunskapen! Mvh CH
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-06 23:30:00
|
Jonna |
Det var inte min mening att märka ord ,men jag tycker inte att man kan slänga runt ord och begrepp hur som helst.Det jag tycker är konstigt i den här artikeln är mest
bilden av feminismen den målar upp - en massa marginella grupper som bråkar men borde enas.Jag har nog aldrig träffat vare sig någon radikalfeminist eller sex-radikal.
Likhetsfeminismen, som marcus P så bra sammanfattar är faktiskt vad de allra flesta syftar på när de kallar sig feminister.Idag, i Sverige.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-06 23:40:00
|
Jonna |
Den är inte alls någon enkel väg, för det handlar om attityder vi alla har i oss.Det är inte okontroversiellt heller.
Kan inte låta bli att undra om syftet
med att tillskriva feminister i allmänheten en massa, helt andra, åsikter och en röra av ideologier är att då blir det något man ändå inte kan förstå eller eg. ta på allvar?Det är inte så komplicerat, om man inte rör till det. Och det kan man ju låta bli.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-07 10:11:00
|
Michael Lundahl |
Jag är god vän med en kvinna om kalalr sig radikalfeminist. Bobling har vi ju allal läst en del av här på Sourze. Och sex-radikalas skrifter är väldigt intressanta då de erbjuder en skarp kontrast mot mainstream feminism. Så visst finns de... men de hörs inte så mycket. Och med tanke på hur motarbetade de är av mainstream och radikalfeminism så tycker jag det är viktigt att påpeka att det är inte så okomplicerat som du vill få det till. Feminismen i landet är inte EN röst utan många.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-07 10:12:00
|
Michael Lundahl |
Oops... Bodling menade jag. Sorry Monica.
|
|