Feminism Für Alle

Inlägg #1: Postat: 2002-06-06 02:28:00
Fredrik Jung Abbou
Det skulle man väl även kunna använda för att dra vissa slutsatser varför det är fler äldre män på höga platser än kvinnor. På 60-70 talet när de pluggade handels o ingenjörs shit så va det väl 70/30 eller ännu värre! Data och ingenjör tex har väl inte kvinnor hakat på före de sista 10 åren kanske i samma utsträckning som män. Såklart av de skäl du tar upp i texten, av de inte kände sig lämpade av samhället att ta dessa utmaningar, vilket de gör idag!
Inlägg #2: Postat: 2002-06-06 08:22:00
Michael Lundahl
Exakt. När jag började på datateknik 1993 var det 90 antagna. 2! tjejer. Sedan omkring 1995 började Nintendo-generationen komma och då blev det fler tjejer. Efter det slog Windows 95 och Internet igenom. Idag ligger det på ca 15-20 antagna tjejer optimistiskt räknat. Så inom datateknik finns det mer och mer tjejer i de lägre lagren. Nu ska de bara bli äldre och propagera uppåt i kompetenskedjan.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-06 09:34:00
Bertram
Tankvärt...
Inlägg #4: Postat: 2002-06-06 09:51:00
Neona
Så klart har det med upptagningen av kvinnor/män i utbildningen gör skillnad men även i de ämnen som fler kvinnor än män studerar har män lättare att göra karriär. Har inte exakta siffror framför mig kan kontrolleras men jag har för mig att en kvinnlig doktorand måste skrivit minst dubbelt så många artiklar för att få anställning än en man. Logiskt?
Inlägg #5: Postat: 2002-06-06 10:25:00
Marcus P
Om jag ska tala för naturvetarutbildningen i Uppsala, som är den jag ser varje dag: Det är betydligt fler män som blir doktoränder ja det böjs så. Men du har säkert delvis rätt också, Fredrik. Mycket handlar om en attitydförändring, och den positiva respons jag fått på den här artikeln även från de flesta män kan tyda på att den redan är på väg åtminstone i den unga generationen. Och det är bra. Fast det finns fortfarande saker att göra.
Inlägg #6: Postat: 2002-06-06 10:52:00
nix
"men jag har för mig att en kvinnlig doktorand måste skrivit minst dubbelt så många artiklar för att få anställning" Om det vore så där enkelt skulle det inte varit "a piece of cake" för JämO att rätta till problemet då?
Inlägg #7: Postat: 2002-06-07 12:30:00
Christer H
Idag väger antagningskvoten till högskolan klart över till kvinnornas fördel, c:a 60 totalt, är kvinnor. Till presigeutbildningtarna tex. läkarlinjen antogs 2001 75 kvinnor. Detta beroende på grund och gymnasieskolans diskriminering av pojkar. Detta nämns aldrig i debatten... varför inte? Vad har Neona "för sig" om detta? Att pojkar är lata och får skylla sig själv? Mvh CH
Laddar...