|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-06 18:32:00
|
|
sten |
Låter sympatiskt och erfaret.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-06 19:15:00
|
|
Ali |
jag har ingenting att skriva. men good point!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-06 19:41:00
|
|
Pippi Långstrump |
Som vanligt när det gäller livmoderfeminister så är Johannas analysen av könsrollerna och patriarkatet lika nyansierat som mitt rövhål!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-06 21:46:00
|
|
Anna N |
Hallå! Naturligtvis ska man inte skämmas om man är tjej och gillar att sy och laga mat. Man ska inte tvinga sig att börja spela hockey och mecka med bilen bara för att det är politiskt korrekt. Nej, poängen är att man ska ha i bakhuvudet att grunden till mina intressen är att min mamma gjorde likadant. Och om min dotter vill bli spela hockey och gå fordon på gymnasiet ska jag stötta henne och inte förskräckt utropa att hon går emot sina egna gener.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-07 10:58:00
|
|
Helena.a3hotmail.com |
Jag hoppas det här var ironiskt skrivet!.... Men om du menar allvar är det fullständigt idiotiskt, omyndigförklara gärna dig själv men påstå inte att du vet vad som är bäst för andra kvinnor för det här är bara ett sort steg tillbaka i utvecklingen. Du har lyckats låta dig kuvas och formas av ett ojämställt samhälle istället för att kämpa.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-07 13:54:00
|
|
Puppi |
Jag har full förståelse för att du vill leva som du vill. Det passar dig som person. Dock tror jag inte att det har med gener att göra. Varken jag eller mina väninnor känner igen oss i din beskrivning av kvinnlighet. Det är det som är grejen. Var och en blir salig på sin fason.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-07 13:57:00
|
|
Peter |
... i vissa kulturer fattar man detta, och godtar mannens hormoner som ursäkt för våldsamt beteende. Jag vägrar öppna en dörr för någon som inte har vett att vara tacksam för detta, det är mig fullkomligt likgiltigt om någon tycker att jag är omanlig då.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-07 15:01:00
|
|
Amanda Hellberg |
Hej Johanna. Din text känns besläktad med min gamla "Den lilla bluffeministen" Länk: eyedrop.net även om du har mer erfarenhet. Kämpar ärligt talat som fan med att få ihop det här med teori & praktik, biologi & samhälle. Verkar vara en närmast "ful" sak att snacka om dock...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-07 18:59:00
|
|
Ina |
Självklart finns det en del olikheter mellan könen! Där är både du och jag överrens. Men det blir bara tramsigt när man som du sätter en stämpel på vad kvinnligt och manligt beteende är, egenskaper som uppenbart är formade av kulturen vi lever i. Fakta är att både män och kvinnor mår fruktansvärt dåligt av de snäva könsroller vi tilldelats. Att sätta upp listor på vad kvinnliga och manliga egenskaper är stjälper mer än det hjälper.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-07 21:20:00
|
|
Anders Lagheim |
I
Visst är män och kvinnor olika, precis som du skriver, och visst måste vi få vara det!
Detta är så viktigt att komma ihåg, att om alla kunde inse och acceptera det skulle vi kunna se MÄNNISKAN i varje individ, så skulle vi kunna slippa den oerhhört tröttsamma och sega, och nu fullkomligt onyanserade feminist-jämlikhetsdebatten.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-07 21:21:00
|
|
Anders Lagheim |
II
Inse faktum- vi är tusen gånger mer jämställda idag än för bara femtio år sen. Kvinnor och män har samma möjligheter, det handlar bara om att ta för sig.
Sluta kverulera- börja agera!!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-07 22:36:00
|
|
Jenny N |
Menar du att du vet hur en "riktig" kvinna tänker och gör, nämligen som du, vill du att alla kvinnor ska vara som du ? Hur vågar man begära tolkningsföreträde om kvinnor respektive mäns sociala egenskaper, varför kategorisera ?
Jag vill absolut inte ha mitt liv som ditt verkar vara.
|
| |