Tack så "HEMSKT" mycket!

Inlägg #1: Postat: 2002-06-05 23:15:00
Ramona Danlén
Jag har ingen aning om hur många experter det finns om allt som finns i världen och i Sverige men jag vet att jag är oerhört trött och irriterad över deras besserwisser tjafs. Jag vill veta vad folk i allmänhet tycker inte vad experterna anser. Förresten är det en sak som jag vet om expertisen och det är att de aldrig är överens.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-05 23:53:00
jan
Nu är du allt lite barnslig. Det finns faktiskt auktoriteter på språkets område som kan vara värda att lyssna till. Jag kan t ex nämna Catharina Grünbaum på DN och Lars-Gunnar Andersson som brukar vara med i programmet Språket i P1. Jag tror inte att någon kan kalla dem besserwissrar.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-06 10:40:00
Bjarni
jan: Gör det något om "det svenska språket" kvävs på sikt? Den svenska som talades för några hundra år sedan är ju mer eller mindre kvävd sedan länge, och vi kommunicerar ju hyggligt ändå. Det kan ju tänkas att den tidens språkprotektionister roterar i sina gravar över den "utarmning" som ägt rum, men vad bryr vi oss om det? Framtida generationer kommer inte att gråta blod över att dagens svenska inte överlevt.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-06 12:11:00
Fredrik Jung Abbou
Amen Bjarni! Man anser att vi utarmar "kulturen" genom att ändra vissa delar i språket. Men varje generation bygger sin egen kultur och sin egen identitet till viss del och det är något bra!
Inlägg #5: Postat: 2002-06-06 17:07:00
Niklas J
Utan utveckling av ordens betydelse och låneord hade den här debattråden varit utan ord som "kväva", "besserwisser", "sikt", "kommunicera" och "språket". För att ta några exempel.
Laddar...