Feminism Für Alle

Inlägg #1: Postat: 2002-06-05 14:44:00
Marcus P
Jag håller med. Det är inte lätt, det här med definitioner, och det blir gärna semantik av alltsammans när man börjar diskutera. Det är samma sak med t.ex. "liberal" eller "vänster". Eller vad som helst inom politiken. Nu har jag i alla fall gett min definition. När jag säger "feminism" menar jag det jag har skrivit här.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-05 15:23:00
Bertram
Jag tror tyvärr, utan att lägga någon som helst personlig åsikt i det, att din uppfattning om "feminism" inte riktigt överensstämmer med vad det stora flertalet anser att det är. Detta gör att du kommer att få svårt att debattera. Och till slut kommer du nog tvingas använda ett annat ord. Men i detta kan jag dock ha gruvligt fel.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-05 19:18:00
Marcus P
I normala fall använder jag beteckningen humanist om mig själv. De flesta är överens om att den beteckningen innefattar bland annat de åsikter jag redogjort för här.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-05 19:22:00
Bertram
Det verkar som att vi sitter och tittar på de här inläggen exakt samtidigt. Jag påpekade någon annanstans att humanist inte var dumt alls.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-05 19:34:00
Marcus P
Som du säkert har märkt skriver jag under många av mina artiklar med epitetet "frilanshumanist". Så även denna. Men just den här gången var det ett feministiskt ställningstagande jag ville göra. Jag tycker att en sund feminism ingår i humanismens ideal.
Inlägg #6: Postat: 2002-06-05 22:29:00
Bertram
Jäpp, jag har sett det. Jag roade mig också med att se vad Svenska Akademien anser vad feminism är för något: "rörelse för kvinnors jämställdhet med män". Det är väl ungefär det du vill ha det till om jag förstått saken rätt. Men, som sagt, jag tror tyvärr att många är av annan uppfattning om man nu får välja en annan uppfattning av ett ords betydelse, men det är en annan diskussion :.
Laddar...