|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-04 15:36:00
|
|
Johan N |
Tänkt dig sen att du är nitton och ser dig själv i den situationen, där hela livet är på rutin. Sen beror allt på individen, vissa tycker någonting är kul, någon hatar det istället. Alla vill inte ha barn, alla vill inte resa, självklart ska man kanske pröva, men just barn är väl att binda upp sig för ett "Svensson" liv, kanske lite tidigt om man är nitton.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-04 15:40:00
|
|
Johan N |
Och även om man ser världen och gör allt som finns att göra så har allt ett slut, vad händer då? Ska vi sitta och prata "gamla" minnen när vi är 40? Alla njuter inte av enkelhetens och det lillas skönhet. Jag lever i nuet, jag lever i framtiden, jag kommer aldrig att leva i det förgågna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-05 09:40:00
|
|
Peter H |
Hehe, du glömmer en liten detalj. Alla 50åringar har också varit 19....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-05 10:37:00
|
|
Mikael |
Peter: han kanske menar att de 50-aringarna nar de var 19 inte hade sett lika mycket av livet som den som ar 19 idag och att eftersom de spenderat sina liv som kontorsslavar och "svenssons" sa har de egentligen inte sett nagot mer, bara blivit duktiga pa att vara cyniska...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-05 11:02:00
|
|
Peter H |
Just det. Han menar det. Och han har fel. Sett olika saker - ja. Sett mer - nej. Om man nu skall generalisera. Och det är Johan som är cynisk. Fast han kanske är 50?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-06 20:57:00
|
|
Johan N |
Självklart har alla 50åringar varit 19, men när dom var det såg samhället annorlunda ut, kom ihåg att vi lever i ett relativt öppet och fritt samhälle nu. För 31 år sedan var det inte lika lätt att uppleva världen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-06 21:00:00
|
|
Johan N |
Det jag menar är att även om 50åringen har sett lika mycket, eller mer så betyder det inte att han/hon vet bättre än 19åringen, det är det jag pratar om, äldre människor som tror de vet allt även om de har upplevt mindre än den de predikar för.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-06 22:27:00
|
|
Ramona Danlén |
Vem har patent på vad som är roliga eller tråkiga händelser i ens liv?
Vem säger att den som levt ett Svensson liv haft ett tråkigt liv i jämförelse med den som besteg Mount Everest, läste till läkare vid sidan av extraknäcket som servitör och som åkte på Safari som guide och tillbringade vintern som diskare i Ischgl och som dessutom tog 20 poäng i filosofi på Universitetet?
Sök jobb som sjukvårdsbiträde och slit på ett sjukhem en månad så kanske du inser hur bra du har det!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-07 03:51:00
|
|
Johan N |
Det är ju det jag säger. "Svensson" kanske tycker sitt liv är roligt, men bara därför behöver inte jag tycka mitt, eller hans/hennes liv är intressant. Det jag menar är att "Svensson" försöker tala om för mig vad som ska vara roligt eller inte.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-07 03:54:00
|
|
Johan N |
Jag kan ha helt egna synvinklar, varför ska "svensson" försöka ändra dom eller tala om vad som är bra enligt hans/hennes synsätt. Och varför envisas all med att tala om att jag ska ta ett tråkigt jobb bara för att jag ska vara nöjd med min tillvaro. Jag blir glad åt det jag är nu men är redan på väg till ett "Svensson" liv.
|
| |