|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-02 16:54:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
och det vill INGEN ha, inte heller naringslivet ar intresserat av detta. Redan idag ar naringslivet involverat i en rad olika samhallsfunktioner som de egentligen inte vill, men maste for att stabilisera saker eller undvika badwill. Hade det funnits mer reglering och utbyte mellan politk och naringsliv hade kanske inte problemen uppstat fran borjan!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-02 16:57:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Sen maste ett nytt system byggas upp for handel mellan I och U lander. Frihandel funkar faktiskt nastan bara nar alla olika parter ar JAMNSTARKA. Att lata Tanzania etc bli beroende av oss totalt for allt utom bananer som de sjalva "producerar" ar inte bra..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-02 16:58:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
De kommer aldrig att kunna konkurera pa samma vilkor aven om de i praktiken finns dar. Det ar saklart ologiskt att saga "Ni far salja bilar till oss och vi till er" Nar man vet klart som fan att Tanzania aldrig kommer kunna producera annat an bananer om de inte far bygga upp sitt land o sin industri sa de blir competetive. Se pa Japan tex. De stangde hela skiten i 15 ar och plojde ned 1/3 av hela ekonomin ratt ner i R&D for att kunna fa fram produkter som stog dig mot resten av varlde
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-02 16:59:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Det medel du skriver i slutet om att anvanda en kombination av aktiv politik och naringsliv tillsammans for att mota bort fattigdom ar klokt och det tror jag pa om det skots riktigt. Du som ar pensionerad och har tid, kolla in Amnestys nya grupp som pysslar med JUST DETTA! Amnesty Business Group:
Länk: www2.amnesty.se
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-03 22:51:00
|
|
Yngve Karlsson |
Jag tackar för många kommentarer. Jag skulle ha svarat tidigare men jag har varit upptagen av att skicka artiklar.Nu vill jag vara mera aktiv i debatten.Jag håller med Dig om att frihandel borde vara mellan jämnstarka länder.Jag återkommer för jag har svårigheter med tekniken.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-05 00:54:00
|
|
Yngve Karlsson |
Jag återkommer nu.Jag hade skivit en del om Kina men jag misslyckades att skicka det.Jag hoppas att det går bättre nu.u-länderna borde gå samman och bilda frihandelszoner.I Latinamerika har handeln mellan länderna ökat mycket tack vare frihandelszonen.Annars kommer de rika länderna att spela ut länderna mot varandra.De fattiga länderna förlorar alltid då.De fattiga länderna borde få skapa en egen industri bakom skyddande tullmurar på samma sätt som USA gjorde i slutet av 1800-talet.
|
| |