|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-30 14:39:00
|
|
Michael Lundahl |
Det är *mycket* sällan som jag har sett/hört någon säga "Ah du, då får jag faktiskt ge mig. Det där går inte att argumentera emot". Det händer nästan aldrig. Och visst är det sant att debatter oftast är för att locka till sig den del av åhörarna som inte riktigt bestämt sig. Men min artikel här handlade inte om den aspekten av debatterande utan just specifikt om då man hamnar i ordkrig med någon annan.
Tack för det snälla omdömet förresten. :
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-30 14:42:00
|
|
CH forts. |
Jag har själv debatterat mycket på nätet och annorstädes. När debatten hårdnar handlar det om att vinna, så är det i politiken, så är det här. Men man kan också, som du själv säger, enas om oenigheten och föra en mer nyanserad diskussion. Som kan vara utvecklande för alla, och i samförstånd flytta gränserna framåt. Både debatten och diskussionen har sitt berättigande. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-30 14:44:00
|
|
Christer H |
Riktigt, ordkrig gagnar ingen. Det borde fler här kunna enas om. Mvh
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-30 14:54:00
|
|
Christer H |
Oftast är "jag-ger-mig-signalerna" ytterst subtila, här får man gå på känn. Genom att undvika de sista "dödande huggen" visar man sin mänsklighet, men vinner likväl. Detta handlar om makt, demokrati och humanism, viktiga saker! Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-30 15:15:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Fantastisk slinga gubbar! Mycket viktiga delar i detta. Jag personligen tror pa att inte ta sig sjalv pa allvar sa mkt. Jag kan en del om en del saker, men utgar sa mkt jag orkar fran att jag kan ganska lite och inte ar sa insatt som jag vill tro. Pa sa satt har man en exit utan att loose face! Det ar viktigt for vi ar oftast pinsamt daliga pa att backa! Skriver man, "sahar uppfattar jag detta som helt galet, men sa ar ju kanske jag lite galen sjalv".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-30 15:16:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Att kunna visa lite hals brukar i de flesta fall hjalpa en fran att bli slaktad fran folk som kan mer an en sjalv. En annan farlig "talang" ar att kunna skriva fyndig och stenhard kritik och sen inte palla att fa samma styrka tillbaka... Fa manniskor varken vet, eller Kan kontrollera sina reaktioner vid en lika stark, eller starkare motreaktion.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-30 18:17:00
|
|
sten |
Klokt fredrik. Som ombudsman är man "beredd att driva varje åsikt" men det finns faktiskt ingen definitiv sanning, det borde debattörerna inse.!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-30 20:47:00
|
|
Luk. |
dunkar du mig på ryggen, så dunkar jag dig på ryggen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-25 14:44:00
|
|
klas |
Du verkar inte riktigt förstå vad en debatt är, det du pratar om är en diskussion. En debatt går inte ut på att övertyga motståndare utan att övertyga åhörarna. Ett sätt att mäta framgången är att låta åhörarna rösta för eller emot debattfrågeställningen före respektive efter debatten.
|
| |