Mannens svaga punkt

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-05-30 12:41:00
Andreas
För mig är alla dessa exempel mycket tydliggörande att det som anses "manligt" är överordnat det som anses "kvinnligt".
Inlägg #22: Postat: 2002-05-30 14:34:00
elisabeth
andreas h>> håller med dig fullt ut. monica>>visst är könsrollerna inlärda. Visste du att på 1600talet ansågs det manligt att gråta? Och att kvinnlig sexualitet ansågs "farligare" och mer omättlig än den manliga diton? Läs gärna Förflutenhetens Landskap av Peter Englund. Handlar egentligen inte om genus men du hittar nog lite som kan vara intressant.
Inlägg #23: Postat: 2002-05-31 20:47:00
maxim
Andreas: "Varför ser männen kvinnorna som hot i "deras" värld?" Var fick du denna generalisering ifrån? Har du nån fakta som kan styrka ditt kategoriska påstående? Jag trodde att du var emot obefogade generaliseringar, eller gäller det bara när det handlar om inlärda könsroller? Har du egen förklaring varför män har i regel högre testosterons halt som ger dessa mer muskelstyrka än kvinnor? Varför inte båda könen har i regel samma hormonel sammansättning? Är detta också inlärt?
Inlägg #24: Postat: 2002-06-03 09:42:00
Andreas
Maxim: fakta är att män - oftare än kvinnor - ser det motsatta könet som ett "hot" i deras egen värld. Jag anser inte detta vara en obefogad generalisering, även om det är en generalisering. Jag anser att detta beror på att många män inte alla Maxim anser att det "manliga" står över det "kvinnliga". Och att slutsatsen är att män som beter sig "kvinnligt" provocerar mer än en kvinna som beter sig "manligt".
Inlägg #25: Postat: 2002-06-03 09:46:00
Andreas
Generaliseringar är inte bra, det kan jag hålla med om. Många män däribland jag tillhör INTE den grupp män jag talar om ovan. Men enligt min åsikt är det något varje man fått lära sig sedan barnsben - att faktumet att vara "kvinnlig" är det värsta en man kan vara. Och att denna "kultur" sitter djupare än vi tror.
Inlägg #26: Postat: 2002-06-03 09:48:00
Andreas
Din fråga om hormonsammansättning tyder på att du inte har fattat ett dugg vad min ståndpunkt är. Jag anser att vi ÄR fysiskt olika dvs att män i regel HAR större muskler osv pga av hormonerna, men att detta inte behöver prägla vad som skall anses manligt/kvinnligt rent MENTALT. Att vara fysiskt stark har inget att göra med ens mentala känslighet t.ex.
Inlägg #27: Postat: 2002-06-03 09:50:00
Andreas
Jag repeterar: jag tror att skillnaderna mellan könen existerar, men att vi överdriver dem och späder på skillnaderna genom uppfostran och förväntningarna.
Inlägg #28: Postat: 2002-06-03 13:55:00
maxim
Jag antar att du utgår ifrån dina egna upplevelser för att bygga upp din fakta och dessa enligt dig befogade generaliseringar. Själv har jag inte upplevt det som du beskriver. Beträffande förlöjligandet av en "kvinnlig man" så medverkar kvinnorna enligt min erfarenhet i minst lika grad till detta som män. Och om vilket kön som anses vara högre stående kan man läsa i de flesta feministiska artiklar och insändare som ständigt återkommer i massmedia.
Inlägg #29: Postat: 2002-06-04 13:23:00
Andreas
Jag har aldrig förnekat att många kvinnor medverkar till upprätthållande av patriarkatet. Det ligger djupt rotat hos oss alla. Så djupt så att de flesta inte ens märker eller ifrågasätter det. Förvånar mig dock att du inte kan hålla med om att en manlig "könsöverskridare" generellt sett provocerar mer hos alla än en kvinnlig dito.
Inlägg #30: Postat: 2002-06-04 13:25:00
Andreas
Förtydligande om generaliseringar: Jag i likhet med Monika! kan ställa mig bakom generaliseringen att män oftare än kvinnor är aggressiva och att t.ex. kvinnor oftare är känsliga. Det är generaliseringar, och jag tror på dem. Vad jag däremot tycker är tröttsamt är att folk söker legitimera dessa med att vi är så fundamentalt biologiskt olika. Det är DETTA jag finner tröttsamt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...