Inlägg #1: Postat: 2002-05-29 18:49:00
|
Andreas |
Det räcker inte med att vi ser olika ut för att påstå att vi är så mentalt olika. Jfr: Är svarta mentalt annorlunda än oss vita eftersom de ser annorlunda ut? Nej, vi har alla manligt o kvinnligt i oss, men "tvingas" genom det sociala trycket att "uppträda" enligt "vårt kön". Jag anser att det skulle vara en befrielse för ALLA om vi kunde bejaka alla våra sidor. Det är dit vi är på väg och det är väl det som Monika kallar "onaturligt".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-29 18:53:00
|
Andreas |
Idag har vi kommit långt - för kvinnorna. Nu är det männens tur att få socialt accepterans när de "beträder kvinnlig mark". Det är här föraktet mot "det kvinnliga" görs tydligt. Vi män får LÄRA oss tidigt att "absolut inte gråta, vara känsliga" etc. Faktumet att "mammas pojke" mer är ett skällsord än "pappas flicka" tydliggör patriarkatet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-29 18:55:00
|
Andreas |
För kom inte och påstå att män är "biologiskt" mindre känsliga än kvinnor, bara för att män oftare är fysiskt starkare. Det är naturligtvis konstruerat att män "inte skall gråta" osv. Inte biologiskt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-29 18:58:00
|
Andreas |
Ta bara armén ur ett historiskt perspektiv. Man grupperar in "alla män" i en kategori; de är starkare och skall försvara "de svagare". Man gör inte enligt vad som VERKLIGEN hade varit naturligt, nämligen att se individen. Vissa tjejer är mycket starka och många killar är fysiskt svaga. Här kommer det sociala in igen. Vi vill kategorisera, överdriva de små skillnaderna mellan könen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-29 19:37:00
|
Monica Bodling |
Andreas, håller med dig om allt, faktiskt! För skojs skull: Finns det NÅGON egenskap som du tycker är lite mer vanlig hos respektive kön?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-29 20:05:00
|
Rebecka |
Håller med Andreas... Tycker det är superjobbigt med generaliseringar, iallafall grova sådana. Det går inte att undvika generaliseringar, men de bör tillämpas med "måtta"...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-29 20:07:00
|
Andreas |
Förvånar mig att du håller med. Som svar på din fråga: javisst, självklart. Många av mina vänner lever upp till den förväntade könsrollen, även jag själv i flera aspekter. Men vad vi diskuterar är VAD DET BEROR PÅ. Du anser att det beror på biologin, jag anser att det biologiska är mycket litet och att resten är socialt betingat, för att många VILL/HAR VELAT betona skillnaderna, istället för att utgå från individen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-29 20:09:00
|
Andreas |
Det handlar om vad vi FÖRVÄNTAR oss av lille Kalle resp. av lilla Lisa. Du måste väl ändå hålla med om att vi fostrar in människor att bli "män" och "kvinnor". Vi "lär oss" att bli män eller kvinnor, i a f i mkt hög grad.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-29 20:11:00
|
Andreas |
Detta beror just på att många än idag inkl du vill upprätthålla skillnaderna. Men jag anser att det naturliga är att en pojke o en flicka har SAMMA förväntningar på hur de skall uttrycka känslor, ilska, aggression osv. Studier visar att tjejer tar lika mkt "plats" om de bara uppmuntras till det i lika hög grad som killar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-29 20:13:00
|
Andreas |
Men när en liten flicka får direkt eller indirekt kritik för sitt kanske burdusa uppförande, får hon veta att "så uppför sig pojkar, inte flickor". Det är detta jag vill ändra på. Låt oss se till att ALLA individer får utvecklas till burdusa el. blyga, känslofulla el. känslokalla, utfirån deras individer, och inte utifrån vad vi "anser" vara manligt o kvinnligt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-29 20:17:00
|
Andreas |
Jag respekterar de kvinnor som helst av allt vill föda barn, vara hemma och "serva" sin man. Precis som jag respekterar karriärskvinnan. Men jag tycker man är fel ute om man jfr med stenåldern och säger att "det mest rätta" är att kvinnor tar hand om barn..män jobbar tar hem bytet etc. Jag tycker vi alla skall ha ett orangefärgat babytäcke som barn, istället som för nu: flickor rosa, pojkar blå. Hoppas du förstår poängen.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-29 20:20:00
|
Andreas |
Kontentan: de "egenskaper" du talar om vanligare hos det ena eller andra könet finns självklart i vår verklighet idag. Men jag tror till skillnad från dig att det beror till absolut största delen på uppfostran och förväntningar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-29 22:38:00
|
Monica Bodling |
Att fler män än kvinnor tycker om att se sport på TV, beror det på uppfostran? Att fler kvinnor än män vill prata om känslor och mänskliga relationer, beror det på uppfostran? Att en 1-årig flicka, uppfostrad på samma sätt som sina bröder, trots det, står framför spegeln och KRÅMAR sig och provar hattar och mössor, och halsband, beror på vad? Är det INLÄRT? Av vem? Hennes mamma står aldrig framför spegeln och provar mössor eller kråmar sig!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-30 00:54:00
|
Christer H |
Lite tröttsamt detta tjat om medfödda alternativt konstruerade könsroller. Sanningen är givetvis både-och. Men är rollerna nåt problem? Inte för mig i alla fall, jag känner inte alls igen mig i Andreas beskrivningar om "föraktet för det kvinnliga" osv. Mvh CH
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-30 09:45:00
|
X-man |
Dessutom har jag ETT ANTAL kvinnliga vänner som gillar att kolla på sport, och MASSA manliga vänner som skiter i det fullständigt... Själv gillar jag inte att kolla på sport, men älskar att delta - okvinnligt?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-30 09:45:00
|
X-man |
Monica... En 1-åring har redan tagit intryck av omvärlden... Att män tittar mer på sport än kvinnor beror såklart på uppfostran. Killar sparkar oftare boll som små, och då är det inte så konstigt att de är mer intresserade av sport och detta beror delvis på den uppfotran Andreas pratar om där killar uppmuntras att vara vildare och burdusare än tjejer
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-30 09:46:00
|
X-man |
Hoppsan, fel ordning på 15 och 16
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-30 12:34:00
|
Andreas H |
Kanske inte Christer H känner igen sig, men det är ju tydligt att man som man oftare blir skrattad åt/hånad åt om man beter sig "kvinnligt" vad det nu är än om en kvinna beter sig "manligt". En "tuff" tjej anses bättre än en "känslig kille". Det illustreras ännu klarare betr. klädsel. En tjej KAN bära slips eller kostym utan att det provocerar, men en man i kjol..oj oj oj provokativt
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-05-30 12:36:00
|
Andreas H |
Forts. Det som anses "manligt" ex. teknik, "anses" av män som för svårt för kvinnor och män i extremt mansdominerade yrken välkomnar sällan med blida ögon kvinnor. I vården anses det inte som att män inte "klarar" av det, men att de inte "bör" arbeta där, för att de förlorar en del av sin manlighet. För de "kvinnliga" egenskaperna anses mindre värda.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-05-30 12:39:00
|
Andreas H |
På tal om män i kvinnodominerade yrken, de blir tvärtemot MYCKET välkomnade! Varför ser männen kvinnorna som hot i "deras" värld? Jo, för att de ser sig som att de står "över" kvinnorna. Kvinnor "skall" inte "klara av" deras uppgifter, för då är de uppgifterna inte lika manliga längre. Så tänker däremot inte kvinnorna i kvinnodominerade yrken. Där välkomnas som sagt männen.
|
|