|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-29 11:44:00
|
|
anna a |
ge exempel på en sådan feminist och vad den personen har sagt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-29 12:06:00
|
|
Kent Davidsson svar på 1 |
I talibandebattens spår skrev Jan Bergström: "...att kvinnor diskrimineras och förtrycks just på grund av att de är kvinnor. Samt att det omvända också gäller: män gynnas som grupp just på grund av att de är män.". Du kan säkert hitta hans artikel genom sökfunktionen. Den är ett exempel på generalisering. Han underbygger visserligen sina påståenden genom ett tendentiöst urval av fakta.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-29 12:15:00
|
|
Kent Davidsson svar på 1 |
Johan Gyberg har skrivit: "Många män blir mycket upprörda och hamnar i försvarsställning så fort det talas om mäns ansvar för övergrepp på kvinnor. Bara detta visar på det som kanske är motorn i det vi kan kalla patriarkatet. Att män alltid håller varandra om ryggen.". Detta är både ounderbyggt och generaliserande till bristningsgränsen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-29 13:32:00
|
|
anna a |
ok. så jan bergström använde sig alltså av fakta, vilket underminerar ditt påstående. och johan gybers skrev "MÅNGA män" och "KANSKE". det finns ett patriarkat, du behöver bara se dig omkring.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-29 13:53:00
|
|
Kent Davidson svar på 4 |
Om JB underbygger sina påståenden med tendentiöst urval av fakta så underminerar det inte mitt påstående, och generaliserade gjorde han ju hursomhelst. JG skrev även "Att män alltid...". Huruvida JB eller JG har rätt är i denna diskussion ovidkommande. Även ounderbyggda påståenden kan vara sanna. Generaliseringar är det oftast i någon mån. Ditt påstående om patriarkatet är typexempel på "upprepa till leda så blir det sant"-metoden.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-29 15:14:00
|
|
Jörgen G |
JB: "män gynnas som grupp just på grund av att de är män." Är detta påstående fakta, eller är det generalisering? Jag skulle vilja påstå att vissa PERSONER, iofs ofta män, gynnas pga att de har kontakter och känner rätt personer. På vilket sätt gynnas "gruppen män" eller jag personligen av att t ex Percy får en fallskärm på 1 miljard?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-29 17:25:00
|
|
anna a |
läs historia. läs om suffragetterna. läs om kvinnor som stenas för att de är otrogna. läs om fadime sahindal. läs viktoriansk litteratur. läs rättsprotokoll där våldtäktsmän försvarar sig med att deras offer var lättklädda. läs, för helvete. SEN får ni gärna säga att det inte finns något patriakat. om ni törs.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-29 18:12:00
|
|
Kent Davidsson svar på 7 |
Där kom den notoriska "läs på"-uppmaningen! Som vanligt vet uppmanaren inte vad jag läst. Av det du räknar upp har jag tagit del av det mesta. Våra slutsatser skiljer sig emellertid åt. Varför skulle jag inte våga dra andra slutsatser än de som är pk? Det är fö fritt fram att förklara vad som menas med patriarkat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-29 20:13:00
|
|
anna a |
ok. men då vill jag att du förklarar vilka slutsatser du dragit.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-29 20:48:00
|
|
elin |
det finns inget patriarkat i dagens sverige, men vi är inte av med dess könsroller helt. patriarkat betyder mansstyre, alltså är ett samhälle som styrs av män ett patriarkat, eller skall vi säga ett samhälle i vilket kvinnor inte har samma möjligheter att vara en aktiv del av samhället. ifs så är det en skillnad mellan teori och praktik.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-29 21:06:00
|
|
elin |
det är inte männens fel att patriarkatet har funnits/finns, de är en del av det precis som kvinnorna. detta säger jag som feminist, det är ingens fel, ingen har mer ansvar än någon annan. och hur skall man kunna diskutera om en grupp utan att generalisera? det är ju omöjligt. det fattar man väl att allt inte går att appliceras på alla.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-29 21:06:00
|
|
elin |
artikeln är som samtliga av monicas artiklar urkorkad. inte bara för att hon inte vet någonting om feminister utan om människan över huvud taget, inte heller om de sätt vi uppfostras på eller eventuellt bakgrundsfakta. men visst finns det väl korkade feminister som häver ur sig en massa skit. detta anser jag dock inte påverkar feminismen, eftersom feminismen innebär strävan efter jämställdhet. om det inte är rättvist är det inte feminism.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-30 09:08:00
|
|
Kent Davidsson svar på 9 |
Män och kvinnor har olika problem en del är nog gemensamma i dagens Sverige men feminismen är endast fokuserad på de problem kvinnor möter.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-30 09:13:00
|
|
Kent Davidsson svar på 11-12 |
Lycka till då!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-30 09:27:00
|
|
anna a |
det finns fortfarande ett patriarkat eftersom detta är så djupt rotat i vår kultur och vår religiösa historia. det är inte lika tydligt längre, men det finns där. feminismen fokuserar inte enbart på kvinnors problem: en av poängen med att "lösa upp" traditionella könsroller är att män ska få samma chanser som kvinnor att vara vilka de vill.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-30 13:38:00
|
|
Kent Davidsson svar på 15 |
Nu påpekade du att det finns ett patriarkat igen! Se mitt svar 5. Min bedömning av feminismen grundar sig på vad föregivna feminister anför. Se ditt svar 7.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-30 15:58:00
|
|
Niklas J |
Det oändligt trista debattknepet "läs på" kom med i diskussionen, ja. Det slås dock av det ännu tristare "pk".
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-30 16:12:00
|
|
anna a |
jag undrar vad som är fel med att läsa på. och kent davidson har fortfarande inte förklarat vad han drog för slutsatser av det han säger sig ha läst.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-05-30 23:19:00
|
|
elin |
anna, inte i sverige, eftersom vi inte har mansstyre. däremot finns många gamla värderingar kvar som framgår genom könsrollerna.
feminismen är kvinnofokuserad eftersom det är kvinnan som har haft mindre rättigheter i samhället än mannen, hon är än idag samhällets sexobjekt. detta måste lösas och det genom att analysera könens gemensamma situation. det finns många bra böcker om både män och kvinnor och deras förhållande till varandra i fall man orkar dra sig ner till biblioteket.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-05-31 09:41:00
|
|
Kent Davidsson svar på 18 |
Se mitt svar 13.
|
| |