|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-28 14:06:00
|
|
X-man |
Håller till viss del med om att mycket i den svenska film- och TV-världen bygger på kontakter mer än talang... Sverige/Stockholm är väl för litet för att det ska kunna undvikas. Dock tycker jag artikeln luktar Jante, tyvärr! forts
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-28 15:41:00
|
|
Joakim J |
Aftonbladet publicerade en rolig artikel för ett par år sedan där man hade gjort ett "släkträd" med alla artister, skådespelare, tv-kändisar, musiker och övrigt kändisfolk i Sverige. Och det var nästan skrattretande att se. Alla var syskon, kusiner, makar, fd makar, kompisar, klasskamrater, barndomskamrater, osv.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-28 16:05:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Ville tillagga det som X-man redan plottrade ned. Svagerpolitik ar det inte bara naringslivskapitalisterna som star for... journalistiken... Fy fan! Kolumnister, tv soffor, Kulturskribenter! Kolla Stefan Whildes inlagg pa berorda amne om kulturrecencenter. Westlund har jag for ovrigt sett ute massor av ggr med allehanda kandisar och filmskadisar. Han suger mkt spene darute let me tell you. For att va en TV halloa/recencent.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-28 16:10:00
|
|
Magnus |
Sverige är inte stort nog för att slösa bort all våra kulturpengar på kändisars barn. Vi måste våga satsa på riktiga skådisar.
Det kan inte vara en slump att Alexander S fick vara med i Zoolander eller i uttagningen till Star Wars II. Ingen slump och definitivt inte ett internationellt rykte utan pappa Stellans goda ord.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-28 16:29:00
|
|
Flemens |
Håller till viss del med, det är lite löjligt och se filmer där "svenka skådespelareliten" är med i. Dom bästa svenska filmerna brukar vara dom där inga större kändisar är med i, t.ex. Fucking Åmål och den andra filmen som handlade om 70-tal kommer inte ihåg namnet just nu, Tusenbröder. Då slipper man detta överspel som många divor kör med.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-28 16:30:00
|
|
Marcus P |
Intressant att du tar upp bröderna Birro. Är inte den yngre Birrons framgångar något som kan relateras till den äldres ungefär som med bröderna Herngren? I övrigt en bra artikel.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-28 17:05:00
|
|
valle w |
Gäsp. Skulle svågerpolitik vara något nytt eler med nödvändighet illa? Skulle inte Hasse Ekman, Gösta Ekman d.y., Daniel och Tomas Alfredson m.fl. ha egna talanger? Är det med nödvändighet så att någon är obegåvad bara för att deras far/ mor/ brylling råkar befinna sig i branschen? Det är ett småaktigt och trångsynt resonemang. Är Liza Minelli obegåvad? Är Rob Reiner obegåvad? Är det inte tvärtom så att det faktum att man föds in i branschen från mycket unga år ger en insikt och kunskap?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-28 17:11:00
|
|
valle w |
Och svågerpolitik kan man tycka vad man vill om, den finns där och är ett faktum och den svenska ankdammen är ovanligt liten, men vem lider egentligen av att polare hjälper polare? Har t.ex. filmvärlden mått dåligt av att Francis Coppola hjälpte fram sina polare Martin Scorsese, George Lucas, Steven Spielberg och William Friedkin?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-28 17:13:00
|
|
valle w |
Alexander Skarsgård, Johan Widerberg eller Anton Körberg är inga begåvade skådespelare. Än. Det tog femton år för Stellan Skarsgård, och vi väntar fortfarande på Tommy Körbergs talanger. Men vem kan klandra dem för att vara sina fäders söner?
Och kom igen - Marcus Birro! En klyschfabrikör som förläst sig på Lundell och Bukowski - som vilken femtonåring som helst. Det faktum att han var känd flera år innan han publicerade nåt säger väl nåt om var hans talanger ligger.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-28 19:23:00
|
|
Ingmar R |
Gnäll och avundsjuka.. typiskt svenskt.. typiskt dåligt... För guds skull, ägna ditt liv åt något eget kreativt istället för att gå runt och vara bitter över de som har lyckats!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-28 19:37:00
|
|
Mags |
Och du ska snacka om att skriva dynga...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-28 22:03:00
|
|
Bacchus |
VAdå svågerpolitik finns överallt?
Skulle det rättfärdiga den? Tror att många med mig skulle vara upprörda om Patrik Anderssons lillebror fick vara med i Svenska fotbollslandslaget bara för att "han kommer att vara duktig" om ett par år istället för att låta någon talangfull spelare vara med
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-28 22:03:00
|
|
Bacchus |
VAdå svågerpolitik finns överallt?
Skulle det rättfärdiga den? Tror att många med mig skulle vara upprörda om Patrik Anderssons lillebror fick vara med i Svenska fotbollslandslaget bara för att "han kommer att vara duktig om ett par år" istället för att låta någon talangfull spelare vara med
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-28 22:15:00
|
|
David G |
Tyckte Alexanders text var bra... bitterhet gör sig inte väl i medierna
vad jag undrar är vad vill du att man ska göra åt svågerpolitiken? det går ju inte...eller?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-29 01:40:00
|
|
Oskar S |
Den gode Alexander behöver ingen talang, han är ju snygg!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-29 13:27:00
|
|
Paul Revere |
En vild gissning: Är du möjligtvis från Göteborg? Det låter lite sitta på avenyn med en räka i mungipan och tycka att Peter Birro är en missförstådd romanförfattare.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-30 13:19:00
|
|
C |
Birro??! Ha ha ha!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-30 14:55:00
|
|
jessie |
get a life... å var inte så satans avundsjuk..!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-05-30 15:31:00
|
|
emmy |
låt alexander va, det är bra att han är lite kaxig, det är för mycket jantelag i sverige... och vingar av glas var bra. alexander med. plus att jag tyckte om hans text.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-05-30 17:43:00
|
|
Emma |
Klaga inte på Fredrik Lindström! Enligt mig är han väldigt begåvad och jag tyckte mycket om "Vuxna människor". Har du läst hans bok "Världens dåligaste språk"? Den är väldigt bra och tankvärd.
|
| |