|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-25 11:07:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Det finns alltså inga egentliga "offer". Ändå blir folk upprörda, och detta är förstås berättigat. Vad blir man då egentligen upprörd för? Rimligen att det uppenbarligen finns så många så obildade och så råa människor att filmer av detta motbjudande slag får en marknad. Detta visste man ju dock redan tidigare. Är man upprörd för att detta är en synlig manifestation av obildningen och råheten?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-25 11:11:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Ja, troligen. Människor tenderar att bli upprörda över sådant de ser. När lodisar knivdödar varandra i skumma gränder är det ingen som bryr sig. När miljöpartiet frågade Margareta Winberg vad hon tänkte göra åt plågsamma djurtransporter fick de ett svar med innebörden ungefär "Stick och brinn!" När samma djurtransporter visades i TV en tid senare, spelade samma Margareta Winberg oerhört moraliskt indignerad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-25 11:14:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Så när samma lodisar utkämpar "boxningsmatcher" under i.a.f. någorlunda kontrollerade former och det dessutom är PENGAR inblandade, då skiter vän av ordning nästan på sig av indignation och av harm. Frågan är bara om det verkligen är rätt företeelse som dessa vänner upprörs utav?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-25 17:43:00
|
|
Kalle |
jag tror inte att de hemlösa tycker det är så kul att bli offentligt förnedrade, men precis som alla andra måste de överleva. de blir tvingade att ta förnedrande uppdrag i TV.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-26 02:45:00
|
|
Samuel Sirén |
Att få vara med i TV brukar betraktas som eftersträvansvärt, i synnerhet bland de allra lägsta samhällsklasserna. Och med tanke på vad folk gör frivilligt i sådant som "Baren", "Robinson" o.dyl., tror jag knappast att du kan räkna med att lodisarna egentligen är mer nogräknade.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-26 04:28:00
|
|
Jonna |
oavsett om nu detta är riktiga hemlösa eller nån slags fejk, är det i princip ok att behandla människor hur som helst , bara de ställer upp på det frivilligt?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-26 18:06:00
|
|
Clemens Klarke |
Nej naturligtvis inte, Lagstiftning! Förbud! LOL...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-26 19:14:00
|
|
Samuel Sirén, svar till Jonna |
Nja, nu tror jag ju inte att De Goda Människorna Med Den Goda Smaken som ju är de enda som lider av det hela frivilligt "ställer upp" på någonting...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-27 10:23:00
|
|
Kent Davidsson |
Vad menas med "..någorlunda god smak..."?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-28 02:51:00
|
|
jk |
Det är pengarna som gör det, och förnedringen. Du får 30 miljoner om jag och mitt filmteam får smeta in ditt hem med bajs, dina älsklingsskivor och dina kläder. Visst skulle många anmäla sig som frivilliga och tycka att de gjorde en bra deal. Att titta på det är ungefär samma njutning som när barn torterar en hund som bara råkar ha tre ben och inte kan springa undan.
|
| |