Män är från stenåldern

Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #101: Postat: 2002-05-26 22:02:00
anna a
x-woman, det är sant. det är inte så att jag inte förstår att mannen, som du säger, tagit hand om uppgifter som krävt större muskelstyrka. men det innebär inte att det inte funnits/finns ett patriarkat som gagnat män och satt kvinnor i andra hand.
Inlägg #102: Postat: 2002-05-26 23:12:00
x-woman
Om ni nu accepterar att männen har i regel varit fysiskt starkare, då bör ni kunna förstå att förr i tiden valde man de som var starkare som stamledare och dess försvarare. Gagnade inte då de fysiskt svagare kvinnorna att det fanns dessa män som var starkare och kunde försvara stammen/familjen? Att vara ledare innebär nödvändigtvis inte att vara förtryckare.
Inlägg #103: Postat: 2002-05-26 23:34:00
x-woman
Svar på 95 "men tror du att det är speciellt många förtryckare som anser sig vara förtryckare?" Nej, det tror jag inte, men mitt inlägg 93 kommenterar ditt påstående att "patriarkatet är någonting som alla är offer för" vilket rimligtvis innebär att alla ha varit/är förtryckta av det. Därmed min fråga: Har alla dessa människor aldrig fattat att dom varit förtryckta allihopa? Det är ju vi allihopa det handlar om.
Inlägg #104: Postat: 2002-05-26 23:35:00
elin
um... tack, jag tror att både jag och anna vet en del om testosteron.
ja, det är vädigt svårt att förstå eftersom det INTE är sant. kvinnor har i alla tider jobbat hårt inte bara med barnen. JAG GAV JU EXEMPEL OVAN!! jakt kräver knappast mer muskelkraft än än bonnejobb. kvinnor har aldrig suttit hemma egentligen.
Inlägg #105: Postat: 2002-05-26 23:37:00
elin
du pratar jävligt osammanhängande. du kan inte alltid förvänta dig att andra skall artikulera åt dig. hur som helst så spelar det hela ingen roll eftersom patriarkatet beror på VÄRDERINGAR inte muskelstyrka. att mannen är starkare gör honom knappast automatiskt mest lämplig som samhällsledare.
Inlägg #106: Postat: 2002-05-26 23:44:00
elin
jag tror att könsuppdelningen som ledde till dessa värderingar bygger på ökat kapital, dvs man blir rikare Könsrollerna är mindre framträdande bland fattiga och får mer tid att tänka och börjar associera vissa uppgifter med ens värdighet som man eller kvinna. Därav den negativitet som överskridandet av könsrollernas gränser har framkallat. Könsidentitet är könsrollsidentitet.
Inlägg #107: Postat: 2002-05-26 23:46:00
elin
kvinnan associeras starkt till barn och barn är viktigt, därför faller det sig logiskt att kvinnor är bra för handel. äktenskapet är till för att gifta bort kvinnor och därmed slå ihop familjer och få mer land. Kvinnan blir därmed en vara, en samhällets docka. en fin kvinna innebär status. Det finns åtskilliga sagot om mäktiga män som har haft salar med hundratals konkubiner.
Inlägg #108: Postat: 2002-05-26 23:47:00
elin
Till slut så har det gått så långt att en kvinna inte ens äger sig själv, är omyndig. hon är beroende av sin konstlade skönhet för att överleva. Nu får du koppla själv.
Inlägg #109: Postat: 2002-05-27 00:00:00
elin
svar på 103: fel - offer för rådande patriarkaliska föreställningar. det är kvinnan som alltid har varit förtryckt som samhällsgrupp, inte mannen. det betyder inte att hon har varit förtryckt av mannen själv. men som sagt var: mannens fördelar i samhället är skenbar. läs "ställd" t ex. du talar om kvinnor som späda rådjur. det är vi inte. och vad är det som männen aktuellt har försvarat oss mot ett bra tips att läsa är "den ensamma apan?
Inlägg #110: Postat: 2002-05-27 00:03:00
x-woman
Tre tonårsflickor i Västervik dömdes den 26 maj för att ha grovt misshandlat en 15-årig flicka. Bland annat försökt de köra med hennes huvud i en toalett stol. -"Hon gjorde dock för mycket motstånd så vi slängde henne med huvudet före i väggen i stället. Sedan sparkade vi på hennes huvud och kropp när hon låg och grät på golvet", berättade en av de dömda.
Inlägg #111: Postat: 2002-05-27 00:12:00
elin
nu börjar jag verkligen bli trött. eventuellt istället för aktuellt ska det naturligtvis vara.
svar på 110: OCH?? vem här inne har sagt att kvinnor inte begår våldsbrott?? dock är det ett faktum att en överväldigande del av alla våldsbrott begås av män, naturligtvis är denna statistiken också överförlig på våld i hemmet. detta är ett samhällsfenomen. jag förstår inte hur du tror att detta bevisar motsatsen.
Inlägg #112: Postat: 2002-05-27 00:13:00
x-woman
Häromdagen såg jag på TV att kvinnojourer vägrat ge offer från lesbiska förhållanden en fristad, eftersom
gärningsmannen varit kvinna! Det passade inte inom patriarkatets klausul. Om man nu accepterar att kvinnor också besitter våldsinstinkt och därigenom också kapabla att utöva förtryck vad är det som talar för att avskaffande av könsroller ert patriarkat skulle leda till mindre människoförtryck?
Inlägg #113: Postat: 2002-05-27 00:14:00
elin
allvarligt, nu går jag och lägger mig.
vi får väl höras imorgon om du har något mer att så gott som upprepa.
Inlägg #114: Postat: 2002-05-27 00:25:00
elin
JAHA?? DETTA GÖR ALLTSÅ ATT KVINNOR MISSHANDLAR LIKA MYCKET SOM MÄN!! patriarkatets förtryck handlar som sagt om VÄRDERINGAR. jag har också skrivit en del tänkbara element som är resultat av dessa värderingar som kan resultera i mer våld utövat från just mannens sida, att det är en bieffekt av könsrollerna! läs inlägg 111. läs i allmänhet. det är för övrigt ditt patriarkat också. 3:e gången gillt: SVAR PÅ 57, TACK!
nattinuss.
Inlägg #115: Postat: 2002-05-27 00:43:00
w-woman
Först påstår du att patriarkatet också förtrycker män svar 20, att du inte alls tycker att kvinnor är offer och män är förövare svar 84 för att sedan påstår att en kvinna inte ens äger sig själv eller är omyndig svar 108, det är kvinnan som alltid har varit förtryckt som samhällsgrupp svar 109. Alltså, när argumentet tryter så viftar du med martyrgloria. tal om att prata osammanhängande!
Inlägg #116: Postat: 2002-05-27 01:03:00
x-woman
"DETTA GÖR ALLTSÅ ATT KVINNOR MISSHANDLAR LIKA MYCKET SOM MÄN!!" Kvinnor misshandlar inte män lika mycket därför att kvinnor har i regel mindre muskelstyrka än män, DET_ÄR_BARA_DÄRFÖR.
"patriarkatets förtryck handlar som sagt om VÄRDERINGAR". Just det, dina_och_din_sekts värderingar.
Inlägg #117: Postat: 2002-05-27 01:17:00
x-woman
Här är ett typiskt exempel på hur media brukar rapportera om könsrelaterad problem:
"ANOTHER GIRL FACES FLOGGING FOR SEX
A second teenage girl has been sentenced to flogging by an Islamic court in northern Nigeria after being found guilty of engaging in premarital sex, AFP reported on Thursday. It said family members of Attine Tanko, 18, of Malumfashi town in Katsina State, said she was convicted on 15 November 2000 and sentenced...
Inlägg #118: Postat: 2002-05-27 01:20:00
x-woman
...to 100 strokes of cane, after she was discovered pregnant while unmarried. The sentence is to be carried out after she has given birth and weaned her baby over 18 months to two years. Her boyfriend, Lawal Sada, received a similar sentence which was carried out in public the same day."
Alltså, läser man huvudrubriken så låter det som det var bara tjejen som fick straff. Pojkvännens straff hamnar i skymundan.
Inlägg #119: Postat: 2002-05-27 02:03:00
x-woman
"och vad är det som männen eventuellt har försvarat oss mot"
1912 förliste Titanic. I första klass dog 66 av männen och 3 av kvinnorna. I andra klass dog 92 av männen och 16 av kvinnorna och i tredje 88 av männen och 45 av kvinnorna. Alltså, de "patriarkala strukturerna" ansåg att männens liv var mindre värd redan då...
Inlägg #120: Postat: 2002-05-27 10:20:00
x-woman
Och apropå suffragetterna så började upproret efter det att den manliga parlamentsledamoten John Stuart Mill lade i slutet av 1860 talet fram ett förslag om rösträtt åt kvinnor och detta avslogs. Suffragetterna såg till att de både syntes och hördes, men flera kvinnorörelser tog också avstånd från deras martyrmetoder både hemma och utomlands.
Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...