Inlägg #81: Postat: 2002-05-26 20:15:00
|
elin |
Svar på 76
Det är klart att det finns korkade feminister, det finns alla slags korkade människor!
Hallå, de uppmärksammas inte lika tydligt som de fanatiska och radikala!! var det inte det jag sa? de träder visst fram. otaliga stora feminismkonferanser hålls varje år och det finns många fler böcker att läsa. Det är bara att hugga in i allt.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2002-05-26 20:28:00
|
elin |
TILL SLUT svarar jag på inlägg 72!
Att jag tycker att du är okunnig på grund av att du ifrågasätter mina övertygelser är snickesnack. Nu har jag postat flera inlägg som svar på hur många inlägg som helst från din sida i vilka du gör ditt allra bästa för att undvika en del utamanande inlägg. Du vet vilka, jag har påpekat det flera gånger. Du förnekar patriarkatet med vägrar att kommentera mina åsikter om det, du verkar inte ha någon koll ens på den mest relevanta feminismlitteraturen.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2002-05-26 20:29:00
|
elin |
Det går till och med så långt att du i inlägg 72 påstår att vi snart kommer till idén om att kvinnor är offer och män förövare, när jag mycket tydligt påpekat att det inte alls är min inställning! Om du inte fattar vad jag menar med rikemansbekvämlighet kan du väl fråga det. Rikemansbekvämlighet är inte på något sätt en reflektion av det du tror, det är en vanlig jävla term.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2002-05-26 20:29:00
|
anna a |
x-woman. kolla längre upp då, jag skrev om ex. suffragetterna. och vågar jag nämna fadime sahindal, eller kommer du då att påstå att det inte fanns ett enda litet spår av kvinnoförtyck i hennes död? sen kan jag nämna kvinnor som stenas för att de är otrogna obs NUTID
|
|
Inlägg #85: Postat: 2002-05-26 20:30:00
|
elin |
Om jag hade sagt "rikekvinnasbekvämlighet" hade det varit fel, det också, eller hur? Det betyder att graden av hur könsorienterad man är i sysslouppdelning beror på ens kapital. nu e ja klar.
|
|
Inlägg #86: Postat: 2002-05-26 20:32:00
|
anna a |
forts
samt det faktum att man som tjej i ett västerländskt samhälle som england DIREKT får höra saker om sitt kropp, sitt utseende etc om man inte går klädd i typ overall. kan tillägga att på krogen i sverige är det alltid killen som får provsmaka vinet, trots att serveringspersonalen inte har en aning om vem som ska betala.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2002-05-26 20:33:00
|
anna a |
elin. det går nog inte. om man inte ens vill inse att det finns en patriarkal könsmaktsstruktur i världen så går man nog helt enkelt inte att resonera med.
|
|
Inlägg #88: Postat: 2002-05-26 20:40:00
|
x-woman |
Svar på 74 Att det är fler män som misshandlar kvinnorna beror helt enkelt på att männen är i regel fysiskt starkare än kvinnorna vilket beror på testosterons halt och inte på att kvinnorna skulle sakna våldsinstinkt. Det förekommer ju också våld inom lesbiska förhållanden. Den som misshandlade är inte nödvändigtvis alltid den som började slå först. Missandel är ett symptom som härrör från en konflikt och det är inte alltid den fysiskt svagare som har rätt.
|
|
Inlägg #89: Postat: 2002-05-26 20:43:00
|
anna a |
x-woman. jag tror inte heller att kvinnor saknar våldsinstinkt, tvärtom. ajg tror att vi får lära oss att kuva den helt enkelt. allt för att passa in i samhällets kvinnoschablon.
|
|
Inlägg #90: Postat: 2002-05-26 21:12:00
|
elin |
jag tror som anna. kvinnor har våldsinstinkt, mer än du anar. som sagt var, våld förekommer i alla förhållanden men innan du drar in andra förhållanden och påstår att det är klart jämförbart vill jag ha en statistisk jämförelse. tror du förresten att det inte har gjorts? om du hade läst om kvinnomisshandel skulle du veta att det i regel inte handlar om en tvåenig konflikt utan om uppenbarligen oprovocerade slag från mannens sida.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2002-05-26 21:14:00
|
elin |
dessutom är de flesta kvinnomisshandlare det rent historiskt. och vi snackar alltså MISSHANDEL inte självförsvar. har du sett bilder på dessa kvinnor?? jag föreslår att du pluggar på lite innan du säger att mannens slag lika gärna kan vara en reaktion på en attack från kvinnans sida! som sagt var: "ställd - förräderiet mot mannen" är jävligt bra om du söker svar. fast faludi tror ju på patriarkatet, såklart... det ger nämligen en förklaring till tex kvinnomissandel som det fenomen det är.
|
|
Inlägg #92: Postat: 2002-05-26 21:16:00
|
elin |
på samma gång som det inte ger sig på mannen, tänka sig!!
ett annat fakta att applicera på det hela är att män inte uppmuntras att prata i samma mån som kvinnor. killar uppmuntras istället till att vara mer fysiska och inte lika känslosamma. jag skriver lite om det i "mannen står lågt i kurs" här på sourze.
|
|
Inlägg #93: Postat: 2002-05-26 21:22:00
|
x-woman |
Svar på 21 "men jag vill i alla fall påstå att patriarkatet inte på något sätt har varit en medveten process. Patriarkatet är någonting som alla är offer för." Hur kunde då "patriarkat" som enligt er feminister är världsomfattande och förkastlig könsmaktsstruktur ha pågått i tusentals år utan att har varit en medveten process? Har alla dessa människor aldrig fattat att dom varit förtryckta allihopa? Eller är teorin om "patriarkatet" bara en önsketanke?
|
|
Inlägg #94: Postat: 2002-05-26 21:38:00
|
x-woman |
Svar på 90. Statistikens resultat om kvinnomisshandel innefattar alla sorts misshandel oavsett grundorsaken. Självklart finns det korkade män som oprovocerade misshandlar kvinnor, men dessa är ju en minoritet och därmed inte representativa för att rättfärdiga ert "partriarkat".
|
|
Inlägg #95: Postat: 2002-05-26 21:39:00
|
elin |
för att de inte är förtryckare! det var ju det jag sa: inte förtryckare, offer precis som kvinnorna. alla har ju en egen historia att bejaka: att relatera till en formell stämpel är ingenting man brukar göra som individ. ursäkta, men tror du att det är speciellt många förtryckare som anser sig vara förtryckare?
|
|
Inlägg #96: Postat: 2002-05-26 21:40:00
|
elin |
och det är ju inte som om varje individ har levt i tusentals år och kunnat se ett mönser. och det är inte så att inga av männen har sett mönstret!! det är inte heller så att alla har tyckt att det är rätt och riktigt. som sagt var är patriarkatet ett faktum men det betyder inte att dess existens innebär det du säger inlägg 57
|
|
Inlägg #97: Postat: 2002-05-26 21:48:00
|
elin |
svar på 94: jag skulle vilja att du förklarade denna statistiken lite närmre, det är väldigt diffust. alternativt kan du rekommendera boken eller internetsidan du har fått den från.
|
|
Inlägg #98: Postat: 2002-05-26 21:49:00
|
elin |
hur menar du med att "dessa är en minoritet"? det innebär alltså att denna minoritet inte är överensstämlig med de som misshandlar sina fruar regelbundet. för det är det det går ut på, inte enstaka konflikter.
inte bevisar det ens delvis att patriarkatet finns när du förnekar kvinnomisshandel som ett samhällsfenomen, någonting jag är mycket skeptisk till. av skäl jag tror att jag har gjort klara. kommentar på 57, tack!
|
|
Inlägg #99: Postat: 2002-05-26 21:52:00
|
elin |
nu slutar jag för dagen.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2002-05-26 21:55:00
|
x-woman |
Om ni nu accepterar att männen tack vare en högre testosterons halt har i regel varit fysiskt starkare, varför inte accepterar att det föreföll naturligt att männen tog hand om uppgifter som krävde extra muskelstyrka medan kvinnan ägnade sig åt andra som var mindre fysiskt krävande? Kan det vara så svårt att förstå detta?
|
|