Inlägg #61: Postat: 2002-05-26 18:57:00
|
elin |
fortsättning följer wait
|
|
Inlägg #62: Postat: 2002-05-26 19:03:00
|
x-woman |
Till elin: det svaret som du spåntant lämnat ut och som du nu påstår berodde på att du inte tänkte ordentligt, avslöjar mer om din indoktrinering än vad du tror. Jag har läst och hört tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid för att bilda en uppfattning om vad feministerna är ute efter. Och det är inte dina argument som gör att feminismen blir rumsren in mina ögon. Du behöver inte heller gilla mig, det är inte därför jag debatterar här.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2002-05-26 19:09:00
|
elin |
Nr 37 är helt orelevant. Vilket bondesamhälle är det du pratar om?? Det i vilket kvinnor och män jobbar ute tillsammans för att kunna överleva? Könsrollerna är en rikemansbekvämlighet! I vilket fall spelar det ingen roll, praktiska uppdelningar är en sak, att tro att detta beror på andra saker än praktiska uppdelningar är en helt annan. Gissa vad, vi bor inte i ett bondesamhälle längre, vad gör könsrollerna för nytta idag?
|
|
Inlägg #64: Postat: 2002-05-26 19:10:00
|
elin |
du avslöjar dig verkligen som okunnig inte bara vad beträffar feminism, utan också homosexualitet. jag skulle verkligen vilja veta hur du kopplar detta! för övrigt var ingen förälder ensamstående eftersom man bodde i större familjer i sveriga ska vi säga två hundra år bak i tiden. Det är heller inte relevant.
|
|
Inlägg #65: Postat: 2002-05-26 19:11:00
|
elin |
om x-woman vill vara vänlig vänta så tar jag alla inlägg i tur och ordning. kom tebax om en kvart eller nåt
|
|
Inlägg #66: Postat: 2002-05-26 19:17:00
|
elin |
Jag tror inte att det finns någon större risk att kvinnor kommer att tvingas tillbaka till hemmet, någonting som var aktuellt i ca ett halvt århundrade. Vad som är befängt är att slänga ur sig en massa påståenden och totalt ignorera de svar man har getts innan. Om hemmaarbete, om patriarkatet. Om deras uppkomst. Om deras funktion. Om deras effekter.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2002-05-26 19:20:00
|
x-woman |
Till x-man: Som jag tidigare skrev så kan man alltid vända sig till JämO i fall man anser det finnas starka bevis för oskälig diskriminering. Jag jobbar inom teknik en s.k. mansdominerad område och aldrig märkt att jag blivit sämre behandlad än mina manliga kollegor, snarare tvärtom. Jag kan inte förstå att det skulle finnas nån hemlig manlig rörelse för att hindra kvinnor från att rösta på kvinnliga stadschefer eller andra nyckel poster i samhället.
|
|
Inlägg #68: Postat: 2002-05-26 19:24:00
|
elin |
Om och om igen. Jag har skrivit mitt om patriarkatet. Nu kan du vara så god att svara.
Vi snackar inte om lagar som förtrycker kön, vi snackar om värderingar som har grott ur könsrollerna som förtrycker människan. svarta människor har formella rättigheter, det hindrar dem inte från att bli diskriminerade.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2002-05-26 19:25:00
|
elin |
Det finns många exempel på dubbelmoraler och orättvisor som människor utsätts för av olika anledningar att läsa i böckerna. Jag är rädd att du inte kommer långt genom att förneka att de finns utan exempel och resonemang. jag säger till när jag är färdig.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2002-05-26 19:39:00
|
elin |
de två inläggen ovan var svar på 30 & 40. här kommer svar på 43 & 44. asså jag börjar känna igen mig. Det är detta monica gör; kör på samma race utan att diskutera svar som speglar ett alternativt synsätt för någon. Det saknas inte alls entydliga regler om hur feminismen definieras, det fattar jag inte att du kan ha missat om du är så haj på det hela som du säger. Johan drog igenom det hela ganska bra.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2002-05-26 19:40:00
|
elin |
Att utgå ifrån det som syns och hörs mest är ingen smart idé eftersom det är de som är mest fanatiska och radikala som blir uppmärksammade. Varje gren har sina löss och det är lössen som blir uppmärksammade, inte bladen. Allmänhet är inte entydig och speglar endast sina respektive tolkningar. Hur vet du att din uppfattning är mainstream, förresten? Om man vill ha kunskap om feminism eller någonting över huvud taget är det smart att läsa böcker.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2002-05-26 19:43:00
|
x-woman |
Till elin: Just det, eftersom jag ifrågasätter dina övertygelser så tycker du att jag är okunnig, tack det samma!
Du avfärdar som irrelevant allt som inte passar ditt syfte, briljant.Du babblar om rikemansbekvämlighet men ignorerar att det också fanns/finns rikskvinnans dito. Nu börjar din martyrgloria att trädda fram ordentligt och snart är vi där igen: Vi kvinnor offer dom män förövare.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2002-05-26 19:54:00
|
elin |
Svar på inlägg 48: nix, det handlar om hurvida våra fysiska skillnader är grunden för våra könsroller i den bemärkelsen att de är någonting som alla föds med biologiskt sett. Orättvisor är som du säger inget bevis för ett patriarkat, är det någon som har sagt det?? Jag antar att du syftar på den omdebatterade kvinnomisshandeln. Du menar alltså på att den debatten är så aktuell för att just den delen uppmärksammas på grund av feminismen?
|
|
Inlägg #74: Postat: 2002-05-26 19:55:00
|
elin |
Ärligt talat. jämför detta med antalet kvinnor som misshandlar sina män och hur ofta det sker. Inga kommentarer om eventuell uppkomst och kopplingar till patriarkatet, det får du söka själv. Ett tips är susan faludis "ställd".
|
|
Inlägg #75: Postat: 2002-05-26 19:56:00
|
elin |
x-woman, jag säger till när jag är färdig. det är en jävla massa inlägg.
|
|
Inlägg #76: Postat: 2002-05-26 19:59:00
|
x-woman |
"Att utgå ifrån det som syns och hörs mest är ingen smart idé eftersom det är de som är mest fanatiska och radikala som blir uppmärksammade". Jaha, så du medger att det också finns fanatiska och radikala hmm, det är alltid något.
Och varför inte du och alla andra som tillhör den "sanna" eller "sansade" feminismen träder fram och avslöjar dessa avarter som så effektivt sprider en falskt bild av den "föredömlig" rörelse som kämpar för alla oavsett kön?
|
|
Inlägg #77: Postat: 2002-05-26 20:00:00
|
elin |
Ditt exempel på "genusgråt" är inte speciellt intressant. Det är en massa skitsnack och jag tror att du håller med mig om det. Det är lika mycket skitsnack när man pratar om män på det sättet. Det har jag inte gjort och det är enligt mina erfarenheter någonting som inte är enigt med feminismens inställning till män.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2002-05-26 20:01:00
|
elin |
Din erfarenhet kanske är annorlunda, rent matematiskt väger vi ut varandra. Därmed är det kanske bäst att vända sig till facklitteratur istället för att lägga sin grund på "men de säger."
|
|
Inlägg #79: Postat: 2002-05-26 20:07:00
|
elin |
svar på 62: Alla spontana infall har sin grund. Alla åsikter beror på indoktrinering i olika skalor. Jag tror inte att det finns någon som är lycklig med sin roll som hemmafru i det stora hela, av skäl jag har angett och inte fått svar på. Indoktrinering i alla ära - svara mig.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2002-05-26 20:11:00
|
elin |
Svar på 67: många skulle säga att du har haft tur. Att det skulle finnas en hemlig manlig rörelse är löjligt, det anser jag som feminist. Faktum kvarstår att könsdiskriminering finns till i stor skala och den utförs i regel av män mot kvinnor. Kul att du har en trevlig arbetsplats, vad tror du att könsdiskriminering beror på?
|
|