Män är från stenåldern

Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #21: Postat: 2002-05-25 20:30:00
elin
Kvinnoförtryck är därmed
grundat på patriarkaliska fördomar. Mycket värt att påpeka är också det faktum att patriarkatet förtrycker mannen, som likväl kvinnan har förpassats roll som inte är människovänlig.

Därmed håller jag inte med dig i det du säger. Om mannen pekas ut som skyldig är det ett missförstånd från någons eller fleras sida.
Inlägg #22: Postat: 2002-05-25 20:31:00
elin
Jag tror på människan och det är denne jag vill locka ut genom att avslöja de roller som vi från barnsben prackas på.
Jag skrev faktiskt i en artikel om inte antifeminism bara är en reaktion från en annan sida av problemet. Det är det intryck jag fortfarande har. Alltför många feminister och antifeminister ser bara en sida av det hela. Bli inte arg nu, men jag räknar er alla som feminister.
Inlägg #23: Postat: 2002-05-25 20:34:00
elin
inlägg 12 skall vara före 11
Inlägg #24: Postat: 2002-05-25 20:36:00
anna a
x-woman. du behöver läsa på. vet du vad de gjorde med suffragetterna i england i början av 1900-talet, för att de vågade kräva samma rättigheter för kvinnor som för män? ta reda på det, och kom SEN och påstå att patriarkatet aldrig förtryck kvinnor.
Inlägg #25: Postat: 2002-05-25 20:38:00
anna a
och feminismen som ideologi har aldrig hävdat att ALLA män förtrycker alla kvinnor, utan bara att den rådande könsmaktsstrukturen gagnar många män på många kvinnors bekostnad. se dig om! i muslimska länder stenas kvinnor som varit otrogna, i sverige försvarar sig våldtäktsmän med att offret var lättklädd.
Inlägg #26: Postat: 2002-05-25 20:40:00
anna a
x-woman, jag forstätter gärna debattera med dig, så om du vill får du maila mig. jag tycker det är skrämmande att du jämför feminism och nazism och tror att du behöver perspektiv.
Inlägg #27: Postat: 2002-05-25 20:50:00
elin
anna, du tycker väl inte heller att det är männens fel eller att de är medvetna om det? det är patriarkatet som förtrycker, inte männen.
Inlägg #28: Postat: 2002-05-25 21:31:00
x-woman
Till elin: Tyvärr är opinionsbildare ofta intellektuella som lever i sin egen värld utan förankring med det mångfaldiga i livet och tack vare en skicklig retorik lyckas de indoktrinera många som av diverse skäl faller för deras propaganda. Jag ifrågasätter inte din sträva efter sanningen och till ett bättre samhälle.
Men som du har redan lagt märkt till, så delar jag inte din uppfattning om feminismen.
Inlägg #29: Postat: 2002-05-25 21:33:00
x-woman
Och tro mig. Det finns många lyckliga hemmafruar som känner sig älskade av sin familj och dess kärlek går inte att mätas med pengar eller karriärstatus. Men nej, jag är absolut inte emot karriärs kvinnor, utan för ett samhälle där människorna skall ha rätt att välja sin livsform utan att betraktas som idioter bara för att dom inte följer med strömmen.
Inlägg #30: Postat: 2002-05-26 01:37:00
elin
ditt första inlägg är helt taget ur luften! man behöver knappast vara intelektuell för att vara opinionsbildare, och jag skulle väldigt gärna vilja veta hur du tänker när du säger att de flesta intelektuella som bildar opinion seglar runt i sin egen lilla värld!
det har väl knappast med saken att göra, förresten. hur applicerar du detta på feminismen? har du några exempel? blir det några kommentarer på det jag skrivit ovan?
Inlägg #31: Postat: 2002-05-26 01:43:00
elin
detta handlar inte så mycket om vad man väljer som om vad som kommer med vissa val. håll dina fördomar om feminister utanför denna diskussion - ingen har blivit idiotförklarad. i alla fall inte av mig. att hemmafruarbetet betraktas som ett nedköp är knappast grundlöst. som sagt var skulle jag vilja ha lite kommentarer på det jag har skrivit.
Inlägg #32: Postat: 2002-05-26 10:47:00
x-woman
Mitt i påstående i svar 28 är mycket mera nyanserat än ditt påstående om att "det finns ingen som trivs med att vara hemmafru". Obs att jag sa "oftast" vilket inte betyder alltid. Men ditt påstående även om du sen drog det tillbaka är ett typisk feministisk retorik där man slänger ur sig vad som helst bara för att vinna grundlösa poäng.
Inlägg #33: Postat: 2002-05-26 10:49:00
x-woman
Jag förbehåller mig rätten att kritisera feminismen såsom man har rätt att kritisera kommunismen, kapitalismen, nazismen, osv. Feministerna uppträder ofta självsäkra, arroganta och respektlösa gentemot alla som inte håller med deras sätt att utöva åsiktsförtryck. Man kan se många exempel på detta här i debatten.
Inlägg #34: Postat: 2002-05-26 11:00:00
x-woman
Feministerna anser sig ha rätt till monopol i kunskap om vad som är rätt och vad som fel i samhället. Feministera förkastar kategoriskt de traditionella könsrollerna och besitter en fanatiskt övertygelse om ett alternativt samhälle som är bara teoretiskt och helt obeprövat.
Inlägg #35: Postat: 2002-05-26 11:00:00
X-man
x-woman ang svar 29 "jag är absolut inte emot karriärs kvinnor, utan för ett samhälle där människorna skall ha rätt att välja sin livsform utan att betraktas som idioter bara för att dom inte följer med strömmen"... Det är precis det som de flesta här kritiserar Monica för... Nämligen att hon tycker att rätten att välja väg för kvinnor innebär att man ska stanna hemma med barnen för det ligger i kvinnans natur...
Inlägg #36: Postat: 2002-05-26 11:01:00
X-man
Rätten att välja, karriär eller hemma, oavsett om man är man eller kvinna, är vad jag utläser ur alla "feministiska" åsikter - ett jämställt samhälle som ej är baserat på kön...
Inlägg #37: Postat: 2002-05-26 11:10:00
x-woman
Inte för länge sedan var samhället mestadels ett bondesamhälle där könsrollerna var av yttersta betydelse för människors överlevnad och fortplantning. Det skulle ha varit förödande om de flesta då var ensamstående mammor eller pappor, bögar eller flattor. För då gällde det för båda könen att samarbeta och komplettera varandra för att överleva.
Inlägg #38: Postat: 2002-05-26 11:13:00
x-woman
Sånt betydde nödvändigtvis inte att det ena könet förtryckte det andra, utan könsrollerna föreföll sig vara naturliga för båda könen. Tack vare den tekniska utveckling som mestadels bedrivits av männen så är de flesta yrken idag inte lika fysiskt krävande som det var förut och därmed är könsrollerna idag inom vissa område inte lika relevanta som förr.
Inlägg #39: Postat: 2002-05-26 11:33:00
x-woman
Till x-man: Jag tolkar inte som att Monica vill övertyga alla kvinnor att vara hemmafruar. Era tolkningar återspeglar bara er rädsla för att samhället skulle börja påtvinga kvinnor till hemmet framför spisen och föda barn. Sånt är ett resultat av er övertygelse om att det finns ett "patriarkat" som alltid vill förtrycka kvinnor, vilket är helt befängt.
Inlägg #40: Postat: 2002-05-26 11:44:00
x-woman
I dagens samhälle är kvinnorna inte längre försvarslösa och rättslösa offer såsom feministerna så ivrigt vill göra det gällande. Det finns inga lagar idag som har som syfte med att förtrycka kvinnor. Känner man sig dock oskäligt diskriminerad, så kan man alltid vända sig till JmO.
I övrigt har individen idag friheten att välja sin livsstil förutsatt att man inte kränker eller skada andra.
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...