Män är från stenåldern

Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2002-05-25 05:11:00
x-woman
Jag antar att du tycker att ett samhälle som styrs av ett "patriarkat" är förkastligt.
Var det då ett "matriarkat" när England styrds av sin drottning och/eller Margaret Thatcher?
Anser du att en kvinna som trivs med att vara hemmafru förtrycks av sin man?
Inlägg #2: Postat: 2002-05-25 05:46:00
x-woman
Om indianerna levde lyckliga då vad är det för fel med ditt påstådda "patriarkat"?
Och vem som säger att dina källor eller böcker du har läst är mer trovärdiga än andras?
Inlägg #3: Postat: 2002-05-25 11:29:00
X-man
Haha, tror du att Englans är ett matriarkat bara för att drottningen är regenten? hahahaha... Vilken tidsålder lever du i?
Inlägg #4: Postat: 2002-05-25 13:47:00
elin
x-woman, det finns ingen som trivs med att vara hemmafru. det finns de som trivs med ide om att vara hemmafru och bli uppskattad för det som människa. att indianerna lever lever mer lyckligt än oss har knappast att göra med patriarkatet.och hur bestämmer man vilken facklitteratur som är mest trovärdig över huvud taget? man söker utelämnat fakta, såklart. du lämnar ute en massa.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-25 14:18:00
anna a
den engelska drottningen och m. thatcher lever båda i ett patriarkat samt är företrädare för detta. läs sandra lee bartkys utmärkta text om foucault och feminism.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-25 14:38:00
x-woman
Till X-man: du svarade inte på någon av mina frågor, utan du valde att skratta åt mig och ställde en motfråga. Sånt kallas för härskartekniken, vilket är ett vanligt sätt för feministerna att argumentera.
Men jag svarar på din fråga: jag lever i samma tidsålder som du men delar dock inte din ideologi.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-25 14:48:00
x-woman
Till elin: "det finns ingen som trivs med att vara hemmafru". Vad har du för underlag som stödjer ditt kategoriskt påstående? Har någon bedrivit nån seriös och opartisk undersökning? I så fall när och hur många hemmafruar som blev inblandad i den? Att hänvisa till någon bok skrivit av en feminist är inte relevant, ty dennes slutsats färgas av sin ideologi.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-25 14:53:00
x-woman
Till elin: hursomhelst, antar jag att ditt påstående är enbart baserat på din ideologi och inte på fakta tagna ur en opartisk källa.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-25 15:05:00
x-woman
Till anna a: för mig är påståendet att "patriarkatet" har förtryckt och/eller fortfarande förtrycker kvinnan lika trovärdigt som den religiösa övertygelse om att djävulen finns. För mig är det enbart en konspirationsteori som byggdes av feminismens ideologi.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-25 15:26:00
x-woman
Till anna a: feminismens patriarkat är en övertygelse om att män som grupp har alltid velat och förfarande vill förtrycka kvinnor, vilket är lika fördomsfullt och generaliserande som nazismens konspirationsteori om judarna.
Alltså, man väljer ut en människogrupp män som förtryckare och bärande av all ansvar/skuld för allt som anses varit/är förkastligt i samhället medan den andra gruppen kvinnor anses som offer och därmed befriad från ansvaret.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-25 20:19:00
elin
x-woman, jag har i mina dar aldrig träffat på en feminist som använder sig av härskartekniken mer än någon annan. du har väl haft otur att träffa kassa feminister.
jag föreslår att du tänker på vad du säger. man kan naturligtvis inte referera till någon bok eftersom denna reflekterar författarens värderingar.
Inlägg #12: Postat: 2002-05-25 20:19:00
elin
Att säga att erfarenheter man har fått från en bok inte är valida bara för att boken i fråga är feministisk är knappast någonting man kommer långt med, speciellt inte när så gott som all seriös feminismlitteratur baserar sig på tankar kring antifeministisk litteratur. Att vara feminist ninebär helelr nite att man fibblar med siffror!! själv är jag en väldigt kritisk läsare, jag tar inte åt mig någonting som inte har undersökts ordentligt eller inte redovisas, även inom grenen feminism.
Inlägg #13: Postat: 2002-05-25 20:20:00
elin
Och det är jag knappast ensam om. I så fall skulle det hela, som du säger, inte vara mycket värt. Det skulle vara monica bodlingstuk påre hela. jag har lärt mig av att läsa mycket feministisk litteratur, men har inte nödvändigtvids dragit samma slutsatser som författarna. jag har läst böcker med olika ståndpunkter men som baserar sig på samma, opartiska källa, alltså det konkreta resultatet av en undersökning eller flera. Jag har mångfald, tro det eller inte.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-25 20:21:00
elin
Min kommentar om hemmafruar skrevs i all hast på väg till posten. Den är väldigt klumpig, jag *tror* inte att det finns någon som är lycklig med att vara hemmafru, i och med att hemmaarbete är undervärderat. Om och om igen får vi höra samma gamla historia, om än i nya äktenskap. Varför tror du att john grays böcker har blivit så populära?
Inlägg #15: Postat: 2002-05-25 20:22:00
elin
Inte för att jag alltid håller med honom i sina slutsatser om grunderna till konflikterna, men det finns onekligen ett sug efter dem som måste grunda sig i en genuin oförståelse man/hustru emellan. Och mellan män och kvinnor i allmänhet. Hemmafrun är en relativt ny uppfinning men härstammar från de gamla könsrollerna. Det är hustrun som tar hand om hushållet, ekonomin och ansvarar för barnen och blir därmed den tråkiga och tjatiga.
Inlägg #16: Postat: 2002-05-25 20:23:00
elin
Begreppet "tjatkärring" finns inte utan anledning. Det är mammans tjat som man klagar på som barn, inte pappans. med " det finns de som trivs med ide om att vara hemmafru och bli uppskattad för det som människa." menar jag man trivs med att vara hemmafru förutsatt att man uppskattas som människa för det enorma arbete som utförs. Det är inte någonting jag känner till som direkt vanligt.
Inlägg #17: Postat: 2002-05-25 20:24:00
elin
En hemmafrus no. 1 funktion är nämligen att städa upp andras skit. För att detta skall hända måste det ju också finnas någon som värderar henne på ett sätt så att denne tycker att det är helt lugnt att lämna sin skit att bli uppstädad. Eller tycker och tycker. Det är liksom ingenting man tänker på.
Inlägg #18: Postat: 2002-05-25 20:26:00
elin
vissa kanske får en jättekick av att vara butler. redovisa dessa för mig.
Vilket tar mig in på nästa spår: din tro om patriarkatets uppkomst. jag skrev ett brev till fred jones som jag bifogar. Artikeln jag svarade på finns på Länk: antifeminist.nu
Inlägg #19: Postat: 2002-05-25 20:29:00
elin
brevet:
Jag läste din artikel i vilken du jämför patriarkatsteorin med
judekonspirationsteorin.

Jag tror stenhårt på patriarkatsteorin, men jag har i alla fall en åsikt som kanske kan vara fruktbar. Jag anser att många feminister uttrycker sig väldigt klumpigt när de talar om saken. Germaine Greer, som faktiskt är min främsta feministiska förebild, är ett ypperligt exempel på detta.
Inlägg #20: Postat: 2002-05-25 20:30:00
elin
Trots att hon är
mycket intellegent och seriös så skriver hon på ett sätt som är mycket lätt att missuppfatta. Det kan låta som om det faktiskt är mannens fel, alltihop. Det finns nog också många som är under detta intryck, men jag vill i alla fall påstå att patriarkatet inte på något sätt har varit en medveten process.
Patriarkatet är någonting som alla är offer för. En naturlig
uppdelning har spårat ur och blivit ideologisk.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...