Inlägg #1: Postat: 2002-05-25 11:19:00
|
elin |
monica bodling, artikeln har INGENTING med det du skriver om att göra! om spädbarnets medfödda förväntningar har jag pratat om förut, i "den heliga mammarollen". det tänker jag inte göra igen. för övrigt så har ALLA kulturer sina idéer om hur man skall bete sig. vi lever inte i ett naturligt samhälle, det har jag påpekat många gånger, men det betyder inte att det är naturligt för mamman att stanna hemma med ungarna och att det är bra att umgås till den graden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-25 11:20:00
|
elin |
att ett folk bor nära jorden betyder inte heller att de lever sunt på alla plan. det finns folk som låter barnen vandra fritt mellan stammedlemmarna, det finns folk som anser att smeka ett barns könsorgan är ett bra sätt at trösta dem på, det finns folk som kör på diverse kroppshåltagningar vid en ung ålder. Ingen personlig kommentar om detta, men som du ser så handlar det bara om vilket perspektiv man har.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-25 11:21:00
|
elin |
det står ingenting om indianstammens familjestrukturer och artikeln är därför den helt värdelös i denna debatt. Den jämför våra två kulturer, den beskriver inte hur kulturen är. Den beskriver inga ritualer, pappan nämns inte fast det har du väl ingenting emot. Inte heller har man tänkt så långt att man med våra kassa överlevnadsförmågor inte har en möjlighet att låta barnen vandra fritt. Att det inte förekommer våld tror jag inte på. Mycket litet möjligen. Det förekommer mycket våld hos oss.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-25 11:21:00
|
elin |
Så som jag uppfattade så fanns det heller ingen helig mödrastatus i indianstammen i fråga. Barnen fick röra sig fritt. Man jobbar på hemmaplan. Snälla monica FÖRSÖK att applicera vår familjestruktur och industrisamhälle på vårt behov av dagis. Germaine greers förslag innebär att barnet är fast med modern. Tro inte heller att barnen behandlas som vuxna för att de är friare än oss. De hålls naturligvis under uppsikt. Och FÖRSÖK att fatta att dagis alltid har funnits, fast inte som en institution!!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-25 11:23:00
|
elin |
i övrigt kan jag säga att artikeln inte motbevisar någonting jag skrev om i "den heliga mammarollen". författaren utgår indirekt från att mor/barnsant, hon diskuterar inte.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-25 12:31:00
|
Andreas fråga om elins nr 1 |
Elin: vad är ett naturligt samhälle enligt dig?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-25 13:51:00
|
elin |
tja, ett i vilket man lever nära naturen och nära människor, inte isolerar sig i kärnfamiljer, inte har några könsroller av anledningar jag har nämnt. asså det finns ju hur mycket som helst att nämna. orkar jag det? nä.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-25 15:22:00
|
Andreas |
Följdfrågan blir då; vad är det i de kriterier du anger som gör ett sådant samhälle naturligt? Varför är kärnfamiljen mindre naturlig än något annat? Är ett högteknologiskt industrisamhälle mindre naturligt än ett stamsamhälle?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-25 16:51:00
|
Elisabeth |
jag tror att elin menade ett "naturligt" samhälle. varför inte diskutera sakfrågan?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-25 18:36:00
|
Andreas svar på elisabeth nr 9 |
Jag anser att frågan om vilken betydelse vi lägger i begreppet "naturligt" är högst relevant för sakfrågan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-25 20:41:00
|
elin |
tja, ur ett perspektiv är allt naturligt som en del av och resultat av historien. du har så rätt i att man inte kan definiera det naturliga samhället, men man kan ju spekulera utifrån de effekter som industrisamhället har haft på våra familjeförhållanden, ja till och med definition av vad en familj är.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-25 20:44:00
|
elin |
jag jämför inte med något samhälle som redan finns. jag jämför inte alls.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-26 15:13:00
|
Andreas |
Mitt råd är att du tar det försiktigt med att basera dina åsikter på resonemang om vad som är "naturligt". Då sätter du dig nämligen i samma värderingsmässiga båt som Monica sitter i. Däremot är det vettigt att fundera över vilka konsekvenser samhällsförändringar får över våra liv.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-26 17:16:00
|
Andreas tillägg |
Min nr 13 riktade sig till elin, glömde påpeka det.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-26 20:34:00
|
elin |
jag fattar precis vad du menar och jag uppskattar att du pekade på fällan! jag håller med dig fullt ut i detta.
|
|