Män är från stenåldern

Inlägg #1: Postat: 2002-05-25 00:08:00
maxim
Har dessa som inte trivs med traditionella könsroller rätt att idiotförklara dessa som gör det?
De flesta av inlägg som man läser här genomsyras av den s.k. härskartekniken när det är som värst. Sorgligt.
Inlägg #2: Postat: 2002-05-25 00:26:00
Monica Bodling
Ja, maxim, Sverige verkar tudelat. Nu är det politiskt korrekt att idiotförklara alla som trivs med sin traditionella könsroll. Helst ska ju könen bli exakt lika och göra exakt samma saker. Det sorgliga är att så många av våra barn tar skada av eländet.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-25 11:34:00
elin
om monica minns så har jämställdhet och feminism ingenting med saken att göra, utan familjestrukturer, kommersialismen och industrisamhället.
maxim: varför skulle en människa med mycket muskler inte kunna ta hand om barn? vad säger du om de undersökningar som visar att pappor är jättefina barnvårdare, bara de får chansen? mannen blir inte gravid, därför kan hans kropp inte veta om han bör utrustas med mjölk. jag föreslår att du läser "den heliga mammarollen" här på sourze.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-25 11:39:00
elin
för övrigt, vi som "förstår oss på" har läst mycket, kritiskt och noga. det handlar inte om politisk korrektehet i jämställdhetsdebatten, det handlar om att se människan i hela dess potential. det är därför vi retar sån gallfeber på monica bodling, som anser att mannen inte betyder någonting speciellt, men att kvinnan gör det just på grund av barnen.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-25 11:39:00
elin
om man framför idéer som pekar på att det hela handlar om en social utveckling kommenterar hon inte eller så tar hon om samma gamla grej som man redan har svarat på, ältar felaktigheter. de som trivs med könsrollerna är inte fit för diskussion. det är i alla fall intrycket jag har. de har ingenting att komma med, protesterna är mest rotade i ryggmärgen. om och om igen får man förklara effekterna de har, vilket jag tar som ett tecken på att de flesta egentligen inte har någon aning om dem.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-25 13:56:00
elin
om du frågar mig så tror jag ärligt att det inte finns någon som trivs med könsrollerna. på riktigt. man kanske gillar vissa aspekter av dem varför tror ni att det var kvinnor och inte männen som drog igång kvinnofrigörelsen? de har det relativt ok på ett visst plan.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-25 13:57:00
elin
men alla har någonting att klaga på som är könsrollsrelaterat. enligt mig hänger allt ihop och skadar oss i slutändan. man kan inte välja ut vissa element att bevara och fördöma andra eftersom de andra är effekterna av det som man gillar. t. ex. "kosmetikans hyckleri" på sourze.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-25 15:56:00
maxim
elin: jag har inte påstått att en man inte är kapabel att ta hand om ett barn, utan sakfrågan handlar om vem som är mest lämpad för att ta hand om ett *spädbarn*. Jag tolkar inte det som att Monica förespråkar att vi skall leva i stenåldern, utan hon tog fram en teori som försöker förklara varför män och kvinnor uppvisar ett könsrelaterad beteende i vissa sammanhang. Jag tycker att detta bör bemötas med seriösa argument och inte med hån.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-26 01:46:00
elin
monica får skylla sig själv om hon blir bemött med hån. alla seriösa argument kastar hon för vinden. jag är så föbannat trött. jag har lite idéer om det hela, läs "den heliga mammarollen" på sourze.
Laddar...