Sjuka Sverige: återupprätta 8-timmarsdagen!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-05-22 19:23:00
Mikael Svensson
Och fòrsòk fòrstè att diskussionen handlar om Sverige i aggregerad nivè, inte om Samuel Sirens lilla och fòr oss totalt ointressanta liv. Det handlar om alla dom som jobbar 2-3 timmars òvertid dagligen, fast de egentligen inte vill...fòr jag lovar, merparten har inte samma instàllning som dig Siren.
Inlägg #22: Postat: 2002-05-22 19:25:00
Mikael Svensson
Och fòr att jobba sè òerhòrt hèrt sè har du ju fantastiskt mycket tid till att sitta och gè in pè sourze stup i kvarten. Jag àr en simpel, fòr tillfàllet sysslolòs student som fòr tillfàllet inte gòr sè mycket mer àn slipar pè mina Ph.d. ansòkningar...och en sak till, enbart fòr att man inte vill sitta pè kontoret 15 timmar om dagen behòver man inte vara lat/sosse eller vad du nu vill kalla det. Man kanske har andra, kanske spirituella intressen eller vad man nu vill.
Inlägg #23: Postat: 2002-05-22 21:21:00
sten
Applåder, lycka till med karriären, jag är K-rådgivare..
Inlägg #24: Postat: 2002-05-22 22:53:00
Samuel Sirén
"Sverige" består uttryckligen av en massa människor med olika behov och preferenser. Så varför skall just de lata och slöa tvinga sin livsstil på de flitiga och idoga? Och varför skall just de med det du kallar "spirituella" intressen utgöra måttstock?
Inlägg #25: Postat: 2002-05-22 22:56:00
Samuel Sirén; citat Ralph Waldo Emerson 1803-82
"Öppna möjlighetens dörrar för begåvningen och dygden så kommer de att göra sig själva rättvisa, och egendomen faller inte i onda händer. I ett fritt och rättvist samhälle rusar egendomen från de lata och enfaldiga till de flitiga, djärva och ihärdiga."
Inlägg #26: Postat: 2002-05-23 12:24:00
Mikael Svensson
Samuel: Vem àr lat? Du? Jag? Faktum àr dock att alla de mànniskor som idag arbetar mycket mer àn de vill, oftast "piskade" av sina arbetsgivare och sedan fèr sjukdomar, depressioner etc. av detta...de kostar nog i allra hògsta grad mer fòr samhàllet àn om de hade jobbat nègra timmar fàrre! Vad àr mest samhàllseffektivt? Jag tror definitivt inte det hade varit samhàllseffektivt om alla hade levt ditt liv! Och din instàllning till andra mànniskor àr ganska infantil, skaffa dig perspektiv Siren!
Inlägg #27: Postat: 2002-05-23 14:32:00
Samuel Sirén
Det är din inställning som är beklämmande -- du vill tvinga alla andra att anpassa sig till vad DU betraktar som rimligt. Jag ger fullkomligt fanken i hur mycket eller hur lite du väljer att jobba, och jag förväntar mig att du gör sammalunda för mig.
Inlägg #28: Postat: 2002-05-23 17:54:00
Mikael Svensson
Samuel: Nej, jag vill inte anpassa nègon till vad JAG tycker àr rimligt, det àr den dàr straw mannen du debatterar mot igen. Jag vill anpassa normen efter vad som àr mest samhàllseffektivt utifrèn mènga perspektiv. Att extremt mènga mànniskor springer runt lèngtidssjukskrivna, deprimerade och utbrànda leder definitivt inte till òkad tillvàxt eller effektivitet i Sverige, nègot vi sè vàl behòver.
Inlägg #29: Postat: 2002-05-23 17:57:00
Mikael Svensson
Dàrfòr behòvs det regleringar som "hjàlper" fòretagen att fatta ràtt samhàllseffektiva beslut, vilket nog inte innebàr att lèta mànniskor jobba 12 timmar om dygnet. Precis som det behòvs regleringar fòr att se till att fòretag inte slàpper ut fòr mycket miljòfarliga àmnen p.g.a. negativa externa effekter osv. Fòretagen fèr helt enkelt inte ta hela smàllen externa effekter, dàrfòr behòver marknaden regleras.
Inlägg #30: Postat: 2002-05-23 18:54:00
Samuel Sirén
Ok, du fantiserar alltså fritt. För du har rimligen ingen aning om vad som är "rätt samhällseffektiva beslut": Du vet i själva verket inte alls hur stor andel av arbetskraften som är sjukskriven el.dyl. som en konsekvens av övertid, du vet inte alls hur många vi är som glatt jobbar en massa övertid utan att knorra det minsta, du vet inte hur de kostnader du åberopar skall beräknas och du har förmodligen inte ens försökt att beräkna dem.
Inlägg #31: Postat: 2002-05-23 18:56:00
Samuel Sirén forts
Du har blott och bart fått för dig någonting, och det någonting har sedan blivit en fix idé. Och du tycker vidare att vi alla skall anpassa våra arbetstider till dessa dina fantasier.
Inlägg #32: Postat: 2002-05-23 19:20:00
Mikael Svensson
Och vad bygger du dina èsikter pè? Sàkra statistiska kàllor? Nej, detta àr inget àmne jag har satt mig in i mer àn det att jag làser tidningar och rapporter frèn socialstyrelse m.m. som kan tala hur òkningen har varit nàrmast lavinartad m.m. under senare tid. Utifrèn detta kan man givetvis dra slutsatser. éterigen skall vi inte anpassa oss efter vad jag tycker. Làser òverhuvudtaget obildade Siren vad jag skriver?
Inlägg #33: Postat: 2002-05-23 19:22:00
Mikael Svensson
Och jag fantiserar inte fritt. Dàremot gòr jag ytterst ytliga observationer beroende pè allmàn information som finns tillgànglig och sunt fòrnuft. Du anvànder uppenbarligen inte nègot av det. Det DU gòr àr att utgè ifrèn ditt extremt obetydliga tillvaro och sedan vill dra aggregerade slutsatser frèn detta. Sèdant trodde jag till och med lègstadie-elever làrde sig att fè stòrre perspektiv kring.
Inlägg #34: Postat: 2002-05-23 20:20:00
Samuel Sirén
Mina åsikter bygger jag på att jag inte vill att sådana som du skall bestämma hur mycket sådana som jag skall få arbeta.
Inlägg #35: Postat: 2002-05-23 20:23:00
Samuel Sirén
Och att en ökning av någonting är "lavinartad" säger mycket lite om de absoluta tal det är fråga om. Vidare gäller att den som åberopar "sunt förnuft" som stöd för sina slutsatser normalt uttryckligen fantiserar fritt: Antingen kan du förklara för oss hur du har beräknat eller uppskattat vad som är "rätt samhällseffektiva beslut", eller så kan du det inte. Och kan du det inte, ägnar du dig åt fantasier.
Inlägg #36: Postat: 2002-05-23 20:26:00
Samuel Sirén
Men låt oss nu göra ett försök! Vilka "rapporter" från "socialstyrelse" är det du har läst? Och vilka uppgifter i dessa rapporter har du använt och på vilket sätt när du dragit dina slutsatser? Nåå? Berätta nu för oss!
Inlägg #37: Postat: 2002-05-27 10:31:00
Lasse Thn
Det som slog mej när jag läste den första kommentaren
från herr arbetsnarkoman Siren var hans åsikt att alla
som inte jobbade till 2 på natten utan försökte klarar sitt
liv med 8 timmars jobb/dag tydligen framstår "som alltför lata
och slöa vid sidan av oss" oss är han själv och likasinnade då. forts
Inlägg #38: Postat: 2002-05-27 10:32:00
Lasse Thn
Med den utgångspunkten så är ju
hans resonemang logiskt.
Men vi andra som kanske inte lever för sitt arbete och har