Män är från stenåldern

Inlägg #1: Postat: 2002-05-21 10:18:00
X-man
Haha, ja då måste nog verkligen Monica skärpa sig, om hon vill att hennes släktgren ska överleva i framtiden :
Inlägg #2: Postat: 2002-05-21 10:36:00
stefan
Niklas: under förutsättning att det naturliga urvalet fungerar, ja. Men eftersom vi har satt det ur spel det är inte bara de "mest lämpade" som kan föröka sig o överleva har vi de gener som vi har. Vi är den sista människan.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-21 10:47:00
X-man
Men stefan, hur vet du att det är satt ur spel? Bara för att det inte fungerar på samma sätt som förr, eller i djurvärlden de fysiskt starka och friska överlever, betyder inte att det inte finns... Att människovärlden erbjuder en så mycket större mångfald nu än då äta eller ätas, jaga eller jagas, betyder förmodligen att fler egenskaper behövs och gynnar utvecklingen... Vad jag menar är att det där "mest lämpade" numer inte nödvändigtvis innebär fysisk styrka!
Inlägg #4: Postat: 2002-05-21 10:50:00
Monica Bodling
Den stenåldersstam som ville byta könsroller med varandra kunde INTE föra sina gener vidare. Gravida kvinnor med svagare muskler kunde INTE dra hem tillräckligt med kött. Och de spädbarn som skulle ammas av männen dog.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-21 11:52:00
Niklas J
stefan: Det naturliga urvalet är aldrig satt ur spel. Det anpassar sig kontinuerligt till omgivningen, om vi får tro Darwin. De "mest lämpade", är de som har störst chans att överleva i de förutsättningar som råder.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-21 11:55:00
Niklas J
x-man: Bang on target!

Monica: Nej, det gick inte på stenåldern. Men du får väl ändå medge att de yttre förutsättningarna ändrats *något* sedan dess?
Inlägg #7: Postat: 2002-05-21 12:17:00
Monica Bodling
De yttre förhållandena, ja, men inte de inre. Industrialismen är en del av en sekund i mänsklighetens historia om vi krymper den till ett dygn. På så kort tid hinner ingen anpassning äga rum. Vi är till kropp och själ stenålders. Vårt nuvarande liv är onaturligt. Därför blir vi sjuka.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-21 13:01:00
stefan
X-man: det spelar ingen roll vilka egenskaper som är mest lämpliga idag - om det skulle vara fördelaktigt att ha stora fötter, lâng hals eller vad som helst, skulle enligt Darwin dessa individer klara sig bättre i samhället o därmed föra sina gener vidare. Sâ är det INTE längre, alla kan föra sina gener vidare - även de med "dâliga" gener.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-21 13:22:00
Oskar S
Könsroller har knappast enbart med att amma att göra, Monika.
Eller gör du inget annat i ditt liv än just det?

Vårt nuvarande liv är onaturligt...
Jaså?

Varför tar du inte och åker till Amishfolket där de säkert tar emot dig med öppna armar? De är ju vida kända för att vilja leva som på den gamla goda tiden.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-21 13:26:00
Oskar s
Till kropp och själ stenålders.

Herrejesus.

Förmodligen några av oss, men blanda för Guds skull inte resten av mänskligheten in i ditt resonemang,
jag skrattar tills jag blöder
innan jag hugger ner några antiloper
fäller en björn samt klubbar ner några kvinnliga fjortisar i hotpants ute på stan. En vanlig vacker dag i Monikas värld.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-21 13:36:00
Niklas J
Stefan svar 8: I ditt resonemang värderar du hela tiden generna: Idag kan "dåliga" gener ta sig vidare, hävdar du. Utvecklingsläran gör inte den distinktionen. "Bra" gener är helt enkelt sådana som gör att arten överlever. Om det skull betyda att män får mindre muskler, exempelvis, så är det inte "dåligt". Det är egentligen inte "bra" heller, men det bidrar till överlevnaden.

Till kropp och själ stenålders. Ja jisses ...
Inlägg #12: Postat: 2002-05-21 16:53:00
Andreas
Monica: Om det "naturliga" är att vara som varelser varit längst tid så är alla som inte är anaeroba bakterier onaturliga. Det är på grund av att vissa organismer vägrade vara "naturliga" och dö av syreförgiftning när syrehalten i atmosfären chockhöjdes för ett antal miljoner år sedan, som vi har något liv att bråka om idag.
Inlägg #13: Postat: 2002-05-21 16:55:00
Andreas forts
Därmed inte sagt att mammor som vill ta hand om barnen inte bör få sitt jobb uppvärderat och respekterat, men detta har ingenting att göra med vad som är "naturligt" eller inte.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-21 22:14:00
JoeHill
Det Monica inte fattar är att evolutionen inte är en process som sker kontinuerligt. Den hoppar! När den väl sker och ger synliga resultat så går det mycket snabbt! I en artpopulation finns oftast en uppsjö med olika varianter av samma art. Miljön ändras sedan snabbt pga yttre omständigheter, så endast några få överlever pga att deras variant av arten passade in under de nya omständigheterna. Tada! Evolution har skett! Vårt industrisammhälle kommer att ta ut sin rätt.
Inlägg #15: Postat: 2002-05-23 11:44:00
Monica Bodling
Vår hjärna är ju densamma som för 50 000 år sen. Vårt samhälle har förändrats enormt på extremt kort tid. Vår biologiska anpassning hinner inte med. Stressen gör oss sjuka. Varken till kropp eller själ är vi anpassade att klara dagens stress. Om vi vill bli friska måste vi göra samhället mjukare. Värst är det för den generation som är barn idag. De lider av hjärnstress redan som barn.
Inlägg #16: Postat: 2002-05-23 13:59:00
JoeHill
Monica: hur vet du att våra hjärnor är det samma som för 50 000 år sedan? Det vet ingen! Dina antaganden som du anser vara sanna, är bara löjliga. Som den utbildade evolutionsbiologist jag är, framstår dina antaganden som skrattretande. Sluta innan du gör bort dig ännu mer. Jag tycker synd om dina barn.
Inlägg #17: Postat: 2002-05-26 01:52:00
elin
vad monica inte fattat trots att jag har påpekat det 1000 gånger är att barnens stress beror på föräldrars stress och kasst dagis. jag har också försökt förklara varför lång ledighet inte skulle göra det bättre. det fattar hon inte heller. och om hon gör det så väljer hon att inte kommentera. läs "föräldrarskap undantagstillstånd?" på sourze.
Laddar...