Sverige är sjukt

Inlägg #1: Postat: 2002-05-17 16:46:00
Marcus P
Peter, jag tror inte att du förstår vad jag menar. Jag menar inte att det är rätt att fuska eller att det inte finns någon som gör det dum vore jag då, jag menar att man kan vara sjuk på andra sätt än att ha ont i knät. Har du hört talas om arbetsrelaterade depressioner? Tror du att sådana kan förekomma, eller tror du att det är fusk för att komma åt dina surt inbetalade skattepengar?
Inlägg #2: Postat: 2002-05-17 16:56:00
Peter H
Då är vi överens. Tack för klargörandet. Jag vet att sådant förekommer. Fast de jag träffat har knappast kunnat hugga ved i sitt tillstånd.
Förresten betalar ingen in skatt i Sverige. Den tas bort innan vi får pengarna som blir över.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-17 17:24:00
Marcus P
Sångaren Stefan Sundström har sagt att han ser vedhuggning som sin främsta terapi. F.ö. betalade jag in skatt nyligen. Rest-sådan.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-17 19:39:00
Lena V
Marcus; eftersom jag rör mig bland människor hela dagarna så är det rätt uppenbart att det fuskas, säkert mer än du tror. En extra karensdag skulle inte råda bot på dom som av olika orsaker inte vill arbeta, det skulle istället drabba dom som lider av kortvariga sjukdomar a la flunsan och dylikt. Grejen är, att fuskarna stjäl pengar som kunde kommit riktigt behövande till nöds; tex professionell hjälp till dom med arbetsrelaterade depressioner.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-18 12:28:00
Marcus P
Eftersom jag helt saknar varje form av sociala kontakter har jag ingen aning om hur mycket det fuskas. Men jag misstror Alf Svenssons avsikter med det han sa.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-18 14:05:00
Lena V
Men Marcus. Du vet väl hur jag menade, eller? Jag är ju så gammal att jag har hunnit arbeta i snart tjugo år och det är genom mitt arbete som jag kommer i kontakt med så många människor varje dag. Har väl aldrig sagt att du saknar varje form av sociala kontakter...men dina kontakter är lite annorlunda än mina. Vad Alf Svensson menade med sitt uttalande..tja du, inte lätt att veta, men det får stå för honom. Jag står däremot för att jag tror att det finns ett ganska utbrett fuskande, tyvärr.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-21 09:35:00
Niklas J
Lena V: Eftersom Marcus redan har "erkänt" att det fuskas känns ditt svar nr 4 en smula fånigt. Och visst fuskas det, det är inte särskilt svårt att hålla med om. Men debatten är väl bredare än så, eller? För jag misstror också Alf Svenssons avsikter: Det kan näppeligen vara en slump att han tar upp denna debatt, samtidigt som det finns förslag på att arbetsgivarna skall ta över mer av det ekonomiska ansvaret för sjukskrivningarna.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-21 09:35:00
Niklas J, forts
För det är ju det mycket handlar om: Vems "skuld" är det när någon som arbetar får ont i höften/själen/ögonen? Statens och arbetstagarnas? Eller de som genom arbetets organisation skapar en hel del av sjukdomarna?
Inlägg #9: Postat: 2002-05-21 09:37:00
Niklas J
Svar 7 och 8 skall vara i omvänd ordning.
Laddar...