|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-17 10:21:00
|
|
Susanne Gräslund |
Jag har valt att inte bli musiker utan försörja mig på annat som är mer lönsamt, och i mina ögon sticker det när jag ser andra som inte är ett dugg bättre musiker än jag gå och lyfta skattepengar och kunna ägna hela sin tid åt musiken, när jag kämpar för att få lite fritid över till det. I vår tid identifierar sig folk inte längre bara som sitt yrke utan lika mycket som sina andra intressen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-17 10:27:00
|
|
David |
Fast å andra sidan tjänar du säkert fan så mycket mer pengar än dom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-17 10:49:00
|
|
Jonna |
Gå in på en större konsthall eller museum med samtida konst.Eller tom ett stort evenamng som tex venedigbiennalen.Eller slå upp kultursidan i en tidning.Hittar du några svenska konstnärer där så har säkert minst 9 av 10 har/haft akassa eller liknande.Tror du att de inte hellre hade fått en vettig betalning för sitt arbete?
Fö är det nog inte en plötslig ökning av antalet musiker i samhället som fått sjukskrivningarna att öka så mycket
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-17 11:36:00
|
|
Anna Li |
Det är en lyx att få jobba med det som är ens stora intresse. En del kan tjäna storkovan på det som t ex Peter Forsberg, men de som inte kan det får nog acceptera att andra som jobbar med ett trist jobb inte vill betala skatt för att andra ska hålla på med sin hobby.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-17 13:08:00
|
|
Jonna |
Vad jag menar är att även många väldigt kända, erkända och professionella kulturutövare blir arbetslösa i perioder.Eller snarare inkomstlösa.Man får ingen lön när man ställer ut på Moderna Museet,till exempel.Är det då en hobby?Många vet inte hur oehört lite pengar det finns i kultursektorn.Ishockey är givetvis en annan sak, i sport finns det ju pengar.Tycker väl iofs inte det här har med frågan om fusk med sjukskrivningar att göra
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-17 13:29:00
|
|
Bertram |
Jonna >> Problemet är där att man använder bidrag ämnat för något helt annat än icke självförsörjande konstnärer. Om det fanns något slags konstnärsbidrag eller, som på Irland, nollskatt för konstnärer och musiker vore det en annan sak men som det är nu är det klart att det sticker i ögonen på folk. En anna sak: "Fö är det nog inte en plötslig ökning av antalet musiker i samhället som fått sjukskrivningarna att öka så mycket" *garvar fortfarande* Kul skrivet!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-17 13:29:00
|
|
Bertram |
Jonna >> Problemet är där att man använder bidrag ämnat för något helt annat än icke självförsörjande konstnärer. Om det fanns något slags konstnärsbidrag eller, som på Irland, nollskatt för konstnärer och musiker vore det en annan sak men som det är nu är det klart att det sticker i ögonen på folk. En annan sak: "Fö är det nog inte en plötslig ökning av antalet musiker i samhället som fått sjukskrivningarna att öka så mycket" *garvar fortfarande* Kul skrivet!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-17 15:19:00
|
|
Susanne Gräslund |
Jag tror inte heller att en plötslig ökning av musiker är orsaken till att sjukskrivningarna ökat, men helt klart har moralen sjunkit när det gäller att bli försörjd av bidrag. Fler tycker idag att det är ok att få a-kassa eller sjukpenning och sedan ägna sig åt något man inte kan tjäna pengar på. Om jag inte hade både en moral som sa mig att det var fel och ett behov av en ekonomisk trygghet i form av ett riktigt jobb så skulle jag också ha varit där.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-17 16:47:00
|
|
Jonna |
Bertram, håller helt med dig.Men det sticker inte i ögonen på mig, för det är en så oerhört liten del av alla arbetslösa, och jag vill att det ska finnas musiker,teatrar osv.
Susanne:Det låter lite som om du tycker " det där kan väl vem som helst göra".För att få räknas som kulturarbetare och då kunna få akassa 100 dagar innan de måste söka jobb utanför sitt yrkeställs höga krav på högskoleutbildning och dokumenterade meriter, utställningar, uppdrag osv.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-17 18:48:00
|
|
sten |
Gränsen för om vi sjukskriver oss eller ej är en kollektiv moral. I konstvärlden har missbruket av a-kassa blivit "godtagbart" men även hos fack och arbetare i industrin Törnman och LKAB var först med att blanda arbete och "arbetslöshet" från 58 års ålder.Mina föräldrar var rädda för skammen om en sjukbesökare skulle avslöja dem.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-21 09:54:00
|
|
Susanne Gräslund |
Jag säger inte att de musiker som fuskar till sig försörjning på något annat inte är duktiga musiker. Men kanske är det så at tdet finns för många musiker/kulturarbetare i samhället eftersom de inte kan försörja sig på det? Samtidigt tycker jag att vi ska börja uppvärdera amatörkultur som ofta kan vara minst lika bra som professionell. En gedigen utbildning är ingen garanti för att man ska vara bra.
|
| |