"Reclaims" barnsoldater

Inlägg #1: Postat: 2002-05-17 10:24:00
Samuel Sirén
Huruvida det bara är de som arrangerar eller även dem som endast deltar i en olagligt arrangerad demonstration är faktiskt inte så himla relevant, för så fort polisen med ord eller handling försöker upplösa demonstrationen begår de som ändå stannar kvar ett brott. Och om då femton- och sextonåringarna i "reclaimet" får för sig att demonstrationen är fullt laglig även fast den inte har tillstånd därför att t.ex. Esbati och Dielemans sagt så kommer det att bli en eskalerande konflikt. forts
Inlägg #2: Postat: 2002-05-17 10:27:00
Samuel Sirén forts
Och risken är då alls inte försumbar att femton- och sextonåringarna är dem det går mest illa för. I det allra första "reclaimet" var det en tonårspojke som förlorade en testikel efter att en anabolstinn snut besinningslöst kört upp knäet i skrevet på honom. Att under falska förespeglingar hetsa barn mot kravallutrustad, skitförbannad polis som väsentligen har de-facto-tillstånd att bete sig precis hur som helst är extremt ansvarslöst.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-17 10:34:00
Jesper
Det håller jag fullständigt med om. Jag stöder verkligen inte reclaim. Än så länge har de bara visat att de gillar att förstöra grejer. Tacka vet jag demonstrationerna på 70-talet mot t ex Pinochet och USA-imperialismen och för daghem åt alla, de var grejer det.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-17 12:03:00
Rebecka
"än så länge har de bara visat att de gillar att förstöra grejer". det håller jag inte med om, när jag var med på en gatufest i malmö den 25 ? april i år gick det lugnt till. Jag förstår Siréns poäng, många vet inte vad de ger sig in på. Däremot tycker JAG att reclaim är en bra sak, men allt blir vad man gör det till. Vi får se hur det blir här i Karlskrona den 25 maj, förhoppningsvis lugnt.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-17 12:08:00
Rebecka
Det är synd att syftet med reclaim verkar försvinna i den stundtals upprörda debatten. Det är ju inte tänkt att folk ska slå sönder saker, meningen är ju att anordna alternativa festligheter gratis för att visa att staden inte enbart tillhör bilarna och affärsidkarna. Det är klart att det lockar ungdomar, de har ju inte så många ställen att gå till annars inte i min stad iallafall.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-17 12:22:00
Niklas J
Jesper och Rebecka: På 70-talet tyckte man inte heller om affärsidkare och bilar, men då löste man det genom att helt enkelt att bege sig från stan istället. Ett alternativ för Reclaim??
Inlägg #7: Postat: 2002-05-17 12:23:00
Bertram
Rebecka >> Problemet med detta, som jag håller med om är en god idé, är att det enligt denna artikel och lagtexten då per definition blir en olaglig demonstration eftersom den kommer att hindra trafik m.m. Det vore bättre om man kunde ordna det så att man faktiskt fick tillstånd. Vägar och torg kunde då spärras på ett riktigt sätt och trafik och annat hänvisas till någon annan plats/väg.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-17 12:24:00
Samuel Sirén, fråga till Rebecka
Om man inte alls är ute efter att hindra folk från att komma fram, varför tror du då att man ordnar "festen" mitt i en gatukorsning?
Inlägg #9: Postat: 2002-05-17 12:27:00
Mikael
Bertram: Problemet är det att polisen vill inte ge tillstånd till RTS...
Inlägg #10: Postat: 2002-05-17 13:10:00
Bertram
Mikael >> I sådana fall får man liksom låta bli. Tyvärr är det så, även om det är orättvist. De som håller i Reclaim borde kanske satsa på något slags "seriösare" koncept. Alltså presentera det för polisen på ett annat sätt. Hmm... fast jag har egentligen ingen aning om hur demonstrationstillståndssökande går till...
Inlägg #11: Postat: 2002-05-17 14:53:00
Daniel
Asså, så vitt jag förstått så existerar inte begreppet "olaglig" demonstration - icke tillståndssökta demonstrationer får ej avbrytas annat än om störande av allmän ordning förekommer. Då är det så att polisen enligt lagtexten för "upplösa sammankomsten". Vore den olagligt skulle det vara straffbart. Forts följer..
Inlägg #12: Postat: 2002-05-17 14:59:00
Daniel
forts.. här tror jag vi nyckeln till det kommunikativa sammanbrottet mellen dieleman och sirén: icke tillståndssökta demonstrationer ÄR skyddad i regeringsformen även kallad grundlagen MEN bara till en viss gräns - störande av allmän ordning eller trafik - då får polisen UPPLÖSA sammankomsten, alltså varken slå eller gripa demonstranterna utan avvisa dom. Själv tycker jag det bottnar i vanligt folkvett: säg vad du vill men uppför dig.
Inlägg #13: Postat: 2002-05-17 15:16:00
Samuel Sirén, svar till Daniel
Med "olaglig demonstration" avses förstås demonstration som anordnats utan tillstånd och som inte uppfyller kriteria för undantag från tillståndskravet; att anordna en sådan demonstration är alltså oomtvistligen olagligt. Vad Esbati och Dielemans försöker göra, är att vilseleda ungdomar att de har "rätt" att demonstrera och "reclaima" utan tillstånd, och när ungdomar som föreställer sig ha denna "rätt" utav polis uppmanas att försvinna från platsen, slutar det inte sällan med otrevligheter.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-17 15:19:00
Samuel Sirén forts
Vad Esbati och Dielemans gör, är alltså ungefär som att säga "man behöver inte körkort för att köra bil" det finns ju faktiskt övningskörning. Ehuru under vissa förhållanden alldeles riktigt, likväl grovt vilseledande om det står ensamt, ryckt ur sitt sammanhang. Och den som med vilseledande ord hetsar barn och ungom mot kravallutrustad, skitförbannad polis, är faktiskt en skitstövel av guds nåde.
Laddar...