|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-14 21:12:00
|
|
Anna Li |
Jag tycker du är onödigt otrevlig Arne. Det är inte meningen att släktingar ska behöva donera pengar för att det ska funka i samhället. Kan du inte tänka dig vad förnedrande det är. har man jobbat och betalat skatt i en massa år har man också rätt att få hjälp av socialen för nära och kära.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-14 21:45:00
|
|
Bertram |
Fast Arne har en poäng här. Dessa människor har verkligen jobbat hårt på att få soc. att betala allt möjligt och sedan visar det sig att de faktiskt har pengar. Hade hon inte kunnat hjälpa sin dotter först och sedan gått till "det allmänna"? F.ö. så framställs varje liten situation som panikartad och det första de gör är att ringa soc. Först när soc. säger att de måste kolla upp saker och ting vilket inte är så konstigt så...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-14 21:45:00
|
|
Bertram |
...dyker det upp pengar från familjen själva! Om det verkligen vore panik torde handlandet varit tvärtom.
Det är ju så sociallagstiftningen skall fungera; man skall bara få medel därifrån om man verkligen behöver.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-14 21:47:00
|
|
Bertram |
Det finns massa andra aspekter på denna artikelserie som visar på ett rent egoistiskt beteende; lägenhetsköer skall det bortses ifrån när det passar fam. Bodling, skulder betalas bara för att det dras automatiskt - helst ville de inte betala, farsan - var är han!? etc. etc. Jag blir precis som Arne, mållös! nästan...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-15 11:28:00
|
|
Arne |
Jag är ledsen att Anna Li uppfattar mej som en otrevlig person. Jag försöker vara trevlig. Debatten jag deltar i, och som initierats av Bodling, handlar ytterst om vad vi skall leva i för samhälle. Skall vi ha krav på varandra ?? Är solidaritet enkelriktad ?? Hur mycket skall individen klara själv ?? Hur skall vi prioritera när inkomsterna sjunker ?? Och en mängd ytterligare frågor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-15 11:30:00
|
|
Arne |
Jag ser fram emot en fortsatt debatt och skall försöka vara så trevlig som möjligt!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-15 12:04:00
|
|
Monica Bodling |
Tack Anna Li! Du har hjärtat på rätt ställe.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-15 17:50:00
|
|
Arne |
Det hjälper inte långt att hjärtat sitter där det skall, om man har huvudet under armen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-15 19:49:00
|
|
Anna Li |
Arne - jag har aldrig påstått att du är en otrevlig person, tyckte din kommentar var lite väl otrevlig. Jag ser också klara problem i Bodlings berättelse - jag undrar mest varför barnens far inte avkrävs mer ansvar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-15 19:49:00
|
|
Anna Li |
Socialens hemska "krav" är i många stycken rimliga skilja sig och ange rätt uppgifter t ex. Men att ringa runt till hyresvärdar och "sälja in sig själv" när man redan mår päck och har tre barn att ta hand om verkar mer på den orimliga sidan. Dessutom är det inte meningen att en vuxen trebarnsmamma ska leva på sina föräldrars pengar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-15 19:52:00
|
|
Anna Li |
Sedan tror jag inte man ska underskatta den förnedrande situation det är att behöva vända sig till soc. Har en kompis som är civ.ing som hamnade i knipa under mkt kort tid och hon tyckte hon blev otroligt dåligt bemött på socialen. Jag tyckte hon var onödigt aggressiv men insåg samtidigt att det nog kom ur förnedringskänslan.
|
| |