|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-15 09:52:00
|
|
Daniel |
Tyvär så har du både rätt och fel. Det är inte lovligt att demonstrera utan tillstånd MEN efter att ha verifierat mina misstankar med våran jurist här på bolaget som i sin tur överlade frågan med sin vän som är polis så har jag föstått att polisen inte har något stöd i lagen för att slå eller bunta ihop folk i bussar och dumpa dom i förorten även om demonstrationen är olovlig. Det innebär faktisktatt Dielemans har rätt. Sorry.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-15 10:53:00
|
|
Daniels errata |
Detta Svar till Daniel av Daniel förtjänas väl att lyftas upp en nivå?
Rättelse! Efter vidare debatt och noggrannare granskning vill jag be alla intresserade slå upp ordningslagen 1993:1617 paragraf 22 och 23, andra stycket samt regeringsformen 2, paragraf 14. Jag tar alltså tillbaka det jag nyss sagt och anser att Samuel har rätt. Som den lekman jag är missförstod jag våran jurist lite innan... :
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-15 11:59:00
|
|
David G |
Men detta hindrar inte att poliserna kan prata först och trycka till sedan....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-15 17:03:00
|
|
Jennie Dielemans |
Del 1: Jag hävdar fortfarande att det inte är olagligt att demonstrera utan tillstånd, förutsatt att man uppfyller kriterierna i just stycket om allm sammank, som du tar upp. En icke tillståndsgiven demonstration är alltså inte olaglig i sig. Däremot kan polisen ingripa om det hotar "allmän ordning". Vad som hotar den allmänna ordningen är en bedömningsfråga, dock är det inte orimligt att polisen bedömer en gatufest mitt i korsningen på Kungsg/Sveav som just ett hot mot den allmänna ordningen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-15 17:10:00
|
|
Jennie Dielemans |
Del 2: Man hör ofta att demonstrationer är "olagliga". Ett sånt exempel var när det ordnades en spontan demonstration på Järntorget i Göteborg dagen efter att Hannes Westberg blivit skjuten. Man ville protestera mot att polisen sköt skarpt. Men som jag skrev nedan: bara för att en demonstration inte är tillståndsgiven, så är den i sig inte olaglig.
|
| |