Socialförnedringen - bemötande

Inlägg #1: Postat: 2002-05-09 20:02:00
Monica Bodling
Hon kunde väl ha fått en rimlig hjälp att komma på fötter. Den summan betalar hon väl igen så småningom genom skatten? Eller också kunde hon ha fått ett långlån att bela igen när hon fått en bättre livssituation. Nu fick hon ingen hjälp alls. Hur lojal kan du vara mot ett samhälle som inte hjälper dig när du hamnar i kris och behöver hjälp?
Inlägg #2: Postat: 2002-05-10 14:11:00
Berram
Fanns det ingen möjlighet för DIG att hjälpa henne? Vad menar du med "lojal mot samhället"?
Inlägg #3: Postat: 2002-05-10 21:48:00
Monica Bodling
Berram, det är klart att jag hjälpte henne. Men med en låg förtidspension ligger jag nära existensminimum själv. Vi fattiga har ju så länge fått höra att vi har rätt till hjälp, att skyddsnätet gäller alla, att Sverige är tryggt osv osv så jag trodde vi skulle få hjälp. Vi betalar solidariskt skatt för att vi och våra barn ska få hjälp vid en kris. Märker vi att vi trots det inte får hjälp, då minskar solidariteten med samhället. Det är så utanförskap och kriminalitet skapas.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-10 23:55:00
Arne
Fattar du inte att PENGARNA ÄR SLUT. Köerna till socialtjänst och ideella institutioner är oöverblickbara. Därför måste bidragen fördelas bland MÅNGA. Eller skulle din dotter få allt, och lilla fru Svensson, efter henne i kön ingenting?????
Inlägg #5: Postat: 2002-05-10 23:57:00
Arne
Tycker du att staten skall låna pengar till hög ränta och sedan betala ut bidrag?????????
Inlägg #6: Postat: 2002-05-11 11:21:00
Monica Bodling
Jag tycker att socialen ska hjälpa människor. Inget annat. Jag tycker inte om det egoistiska samhällsklimat vi har fått idag.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-11 13:34:00
Arne
Men fatta mänska!!!! Det är ju det som soc gör efter bästa förmåga!!!!!!!!!! Det egoistiska samhällsklimatet kan du väl ändå inte mena att soc har skapat!!!!!!!!!!
Inlägg #8: Postat: 2002-05-11 19:40:00
Bertram
Jag vet inte hur er situation ser ut i övrigt och varför men Monica, förstår du inte att det sticker i ögonen på folk när du själv lever på förtidspension och du kallar din dotters föräldrapenning för inkomst? Jag är ledsen om jag missförstår allt men i mina ögon framstår ni som parasiter som bara kräver utan att vilja ge något tillbaka.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-12 11:38:00
Katarina
bertram:kommer du att känna dig som en "parasit" själv om du får barn och föräldraledighet?Eller när du blir pensionär?
Inlägg #10: Postat: 2002-05-12 11:49:00
Bertram
Katarina >> Det jag menar är att hela artikelserien andas att de bara kräver utan att ge något själva. Som om andra människor soc skulle fixa folks tillkrånglade situationer och inte folk själva. Och ja, jag tycker att det skulle kännas djävligt konstigt att ta ut föräldrapenning från arbetslöshet.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-12 15:14:00
Arne
Skillnaden är att pension, föräldrapenning, sjukpenning, a-kassa m.m. INTE är behovsprövade bidrag!! De bidrag som Bodling skriver om är behovsprövade, och med begränsade resurser måste soc. ständigt arbeta med prioriteringar som en utanförstående då kan uppleva som "orättvisa"!! Bodling vägrar se denna helhet!!
Inlägg #12: Postat: 2002-05-12 20:08:00
Joakim j
Det är skrämmande att läsa Bertram och Arnes inlägg, den självgodhet och det förakt mot svaghet som dom fast personligen tror jag det är samma person uppvisar är synnerligen störande, på gränsen till nazistiskt. De tycks inte förstå att en människa kan komma i en situation där de behöver hjälp och stöd för att komma på fötter. Nej då är man tydligen enligt dessa två "herrar" en samhällsparasit. Det är inte utan jag hoppas att dessa två pajsare själva råkar riktigt jävla illa ut.
Inlägg #13: Postat: 2002-05-12 20:08:00
Joakim J
Det är skrämmande att läsa Bertram och Arnes inlägg, den självgodhet och det förakt mot svaghet som dom fast personligen tror jag det är samma person uppvisar är synnerligen störande, på gränsen till nazistiskt. De tycks inte förstå att en människa kan komma i en situation där de behöver hjälp och stöd för att komma på fötter. Nej då är man tydligen enligt dessa två "herrar" en samhällsparasit. Det är inte utan jag hoppas att dessa två pajsare själva råkar riktigt jävla illa ut.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-12 21:20:00
Arne
Fan Joakim vad du upprepar dej, eller har musfingret fått stora darren?
Jag har inte använt ordet samhällsparasit. Jag har endast debatterat med Bodling, och hennes syn att samhället skall ge oreserverat, obegränsat, stöd i alla lägen. Det finns faktiskt gränser för samhällsekonomin, och dessutom mår man bättre av att fixa grejer själv!!!!!!!!
Inlägg #15: Postat: 2002-05-13 01:48:00
Monica Bodling
Arne, med vänner som du behöver makthavarna inga fiender. Detta talesätt passar sällsynt bra på dig.
Inlägg #16: Postat: 2002-05-13 18:28:00
Joakim J
Om du tycker att samhället ger ett oreserverat och obegränsat stöd så måste jag bara fråga dig var du bor!!?? För det kan då inte vara i Sverige. Men det är klart, det jävligt lätt att tala om hur andra ska ha det närman själv sitter tryggt. Men som sagt, man kan ju alltid hoppas att en sådan som du råkar riktigt jävla illa ut en dag. Då skulle det garanterat låta annorlunda.
Inlägg #17: Postat: 2002-05-13 18:40:00
Joakim J Forts.
Problemet med dig Arne är att du tror det är en jävla dans på rosor att befinna sig i en sådan situation, att man liksom trivs med att få vända ut och in på sitt liv, ständigt förnedra sig och få känna sig som en belastning. I din självgodhet inbillar du dig att folk njuter av det hela och att de gärna har det så av ren lathet. Men jag kan garantera dig att ALLA människor nog hellre tjänar sina egna pengar om de kan. Att vara i en sådan situation är nämligen ett helvete som man helst slipper.
Inlägg #18: Postat: 2002-05-13 22:15:00
Arne
Joakim, du tror väldigt mycket om mej. Du har inte den blekaste aning om hur jag har det, ändå har du en kristallklar bild. Du vet att jag seglat omkring på en räkmacka hela livet! Du är patetisk i ditt fördomsfulla ursinne! Läs om mina kommentarer med lite större eftertänksamhet!
Inlägg #19: Postat: 2002-05-14 22:03:00
Bertram
Jag är varken Arne eller nazist. Verkligen inte! Ursäkta Arne. Jag tycker bara att man skall göra rätt för sig. Enkelt egentligen. Slutet på den här historien visade ju att Arne och jag hade rätt i alla fall...
Laddar...