|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-09 22:33:00
|
|
Tiia |
Trots emellanåt dåligt bemötande har finlandssvenskarna mycket goda förutsättningar att göra sin röst hörd. Generaliserat såhär: Av tradition och börd kommer de ur den mäktiga, utbildade och inflytelserika delen av befolkningen. Finska var ju inte ens ett officiellt språk i Finland förrän i början på 1900-talet. Här i Sverige har vi sverigefinnar ingen "status" alls. Hemspråksundervisning negligeras, osv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-09 22:33:00
|
|
Tiia |
Trots emellanåt dåligt bemötande har finlandssvenskarna mycket goda förutsättningar att göra sin röst hörd. Generaliserat såhär: Av tradition och börd kommer de ur den mäktiga, utbildade och inflytelserika delen av befolkningen. Finska var ju inte ens ett officiellt språk i Finland förrän i början på 1900-talet. Här i Sverige har vi sverigefinnar ingen "status" alls. Hemspråksundervisning negligeras, osv.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-09 22:39:00
|
|
Tiia |
Det är intressant att jämföra minoritetsrättigheter i Finland och Sverige, för att länderna har så lång gemensam historia samt att det finns det vet vi dock inte säkert, se skribentens artikel ungefär lika många sverigefinnar som finlandssvenskar. Jag tycker att det är en klassfråga samt en fråga om hur stor respekt samhällets topp har för minoriteter.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-09 22:45:00
|
|
Tiia |
Och angående busschaffisen kan man ju inte mer än sucka. Finnarna tycker kanske att tvångssvenskan inte är lika fin som likväl påtvingade.. engelskan.
Jag har själv manifesterat emellanåt det räcker att tala högt på svenska, och finner reaktionerna ganska roliga. Finnarna och finlandssvenskarna ger ofta mkt blandad kritik åt rikssvenska. Jag ville som femåring inte tala svenska med finl-svenskarna för "de kan ju inte prata riktig svenska".. : mvh Tiia
|
| |