Inlägg #1: Postat: 2002-05-08 11:51:00
|
David forts. |
Kanske är det även därför kyrkan är så stelbent och oförmögen till förändringar. De regler som förut varit blir till sanningar som man inte ifrågasätter.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-08 19:48:00
|
Carola |
Människan är en sökare. Visst tror man att kyrkans män o kvinnor är för det goda och kärleken i och till livet. Men tyvärr. Visst finns det goda där också, som överallt, men det blir hela tiden dubbla budskap. Man kan faktiskt fundera på det du skriver, intressant. Kyrkan har förändrats aningen, men inte tillräckligt. Varför går ex så många ur kyrkan idag? Säkerligen att det inte sker några direkta förändringar. Kyrkan lever aningen i det förgångna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-09 01:06:00
|
prayer |
Man behöver inte förkasta en hel religion bara för att några av dess anhängare beter sig illa.
Trots all missbruk genom tiderna har kristendomen hjälpt många att genomlida livets svåra stunder och t.o.m. hjälpt några att finna mening för livet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-09 01:07:00
|
prayer forts |
Visst kan man anse att kristendomen är förelagt, speciellt nu när många anser det som positivt att det finns så många skilsmässor. Det anses då som tecken på att kvinnorna har blivit mer jämställda.
Kristendomen förespråkar en enade familj baserad på kärlek, respekt och tolerans.
I dagens samhälle anses det modernt med splittrade familjer där egoismen betraktas som dygd.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-09 08:39:00
|
Carola |
Vem förkastar en religion? Det jag skriver om gäller inte det. Det gäller dubbelmoralen. Kränkadet av människor som pågår inom ex. kyrkan. Tron hjälper säkerligen många människor, men det är inte det jag syftar på! Det är mycket riktigt; kärlek respekt o tolerans som borde gälla överallt, inte bara i kyrkan. Men gör den det??
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-09 17:23:00
|
prayer till Carola |
Mitt inlägg var främst en replik till David.
Visst påverkas kyrkan av vad som genomsyrar samhället.
Både det goda och det onda finns inom oss allihopa. Den som söker den finner och vill man finna oförrätter som begåtts i kristendomsnamn så finner man dom. Men man kan också finna det sublima där om man inte blunda för det.
|
|