|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-06 15:27:00
|
|
Lena V |
Just det jag menar Jesper. Det är min rätt som medborgare i detta land att kunna röra mig fritt även under demonstrationer och liknande utan att tillhöra någon sida. Utan att bli anklagad av Sirener som hävdar att jag per automatik tillhör ena sidan eftersom jag vistas i händelsernas centrum. Jag förmodar att alla inblandade har rätt och fel, alldeles beroende på vilken synvinkel som presenteras.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-06 15:50:00
|
|
Jesper N |
Poängen med demonstrationer är väl att alla som travar med stöder saken; rätten att röra sig i demonstrationer utan att missuppfattas som demonstrant är väl därigenom omöjlig. I det aktuella fallet är det knappast orimligt att uppfatta Alis närvaro som stöd för demonstrationen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-06 15:59:00
|
|
Lena V |
En massa människor rör sig ute på stan i Stockholm. Det är första maj. Vill jag då gå ut på stan och med egna ögon se vad som händer och sker är det min rätt att göra det. UTAN att stämplas som huligan/dumskalle/sabotör/terrorist/ eller en Lena med nynazistisk mentalitet. Ali hade för fasen förstamajtalat tidigare på dagen, var det så märkligt att han fortfarande befann sig på stan när reclaim drog igång. Man frågar först och skjuter sen. Tycker inte du att det är en ganska god regel?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-06 16:34:00
|
|
Jesper N |
Man kan röra sig på stan utan att trava med i en demonstration. Det är möjligt att Ali inte försökte vara med i en Reclaimfest, det är möjligt att han försökte. Hade vi sett honom hade vi märkt vilket. Båda ståndpunkterna är rimliga, och SS valde den ena, den som han uppfattade som den mest troliga. Och?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-06 16:41:00
|
|
Lena V |
Jag anade att diskussionen skulle barka åt det här hållet Jesper. Sakfrågan är inte om Ali deltog i reclaim eller inte. SS dömer ut alla som befinner sig ute på stan den kvällen. Alla. Oavsett om dom deltog i reclaim eller inte så är hans åsikt att så länge man befann sig ute på stan bistod man per automatik "terroristerna med nynazistisk mentalitet som sabbade stan". Du verkar anse hans åsikter helt ok.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-06 17:04:00
|
|
Jesper N |
Jag uppfattade inte SS text som att han tyckte att alla som var på stan deltog i Reclaim, jag tror fortfarande inte att det var det han menade. Jag håller med om din princip om att det är viktigt att bevaka urartningsbenägna manifestationer.
Jag uppfattar din text som liknande Alis och SS:s, nämligen som ett påhopp där en hel del åsikter läggs i andras munnar.
Jag har svårt för SS och Alis plakatpolitik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-06 17:10:00
|
|
Lena V |
Läs då Sirens artikel en gång till. Det står det ordagrant, och det förmodar jag betyder att han menade det, om han nu menar det han skriver. Vad i min text kan uppfattas som påhopp där jag lägger åsikter i andras munnar? *uppriktigt nyfiken*
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-06 19:18:00
|
|
Tor |
Svar till Jespers ursprungliga kommentar "Såg ingen annan vad som hände och hur läget runt omkring såg ut?":
Nej, för alla som var i närheten är ju misstänkta terrorister.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-06 19:54:00
|
|
Jesper |
SS skriver inte att alla som är på stan deltar i Reclaim-fester, skriver att Ali et consortes deltar i reclaimandet. Att förutsätta det är inte renhårigt från SS sida, även om jag kan förstå hur man med hans politiska utgånspunkt kan dra en sådan slutsats. Du påstår att SS anklagar alla som var på stan för att vara med i manifestationen. Jag kan inte förstå hur du kan få hans text att betyda det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-06 20:45:00
|
|
Lena V |
Men herregud! Siren säger att han struntar i vad Ali och gänget säger; om dom så bara minglade runt på stan eller agerade medborgarvittnen, dom var ute på gatorna och därmed delaktiga. Nog fan måste väl människor få mingla runt en demonstration utan att bli stämplad som delaktig och därigenom jag tar det en gång till ; huligan/pack/sabotör osv osv i all oändlighet. Vad vill du egentligen, Jesper? Att jag ska be Siren om ursäkt för att jag starkt ogillar hans åsikter?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-07 08:06:00
|
|
Jesper N |
Jag håller med om att man skall kunna bevaka en demonstration utan att stämplas som delaktig. Kanske var det detta Ali gjorde, kanske inte. Jag tycker fortfarande att du, liksom SS och Ali, lägger in betydelser i andras texter som inte finns där från början, vilket bara förlänger pajkastandet. Det var nog det enda jag ville säga. Om du vill veta mer om mitt åsiktsskit & co så rekommenderar jag mina artiklar, sök på "nihlén" så hittar du dem.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-08 01:55:00
|
|
Dekman |
Nu är det iofs inte så att Ali bara minglade runt och plötsligt blev slagen av polis. Han ställde sig och argumenterade med en polis. Han blev ombedd att flytta sig av polisen för han störde dem. Han stod kvar och fortsatte argumenationen. I stridens hetta kom det säkert ett litet "fascist" från Alis läppar också. Så som sagt var - han var knappast ute och flanerade.
|
| |