|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-06 13:37:00
|
|
Anders |
Eh, vad menar "vanlig"? Vad gäller våld och övergrepp från poliser eller i samhället i allmänhet är knappast Ali någon svartmålare eller domedagsprofet. Vänstern brukar ju vara noga med att påpeka att det enda sättet att protestera mot en ökad repression är att våga gå ut och demonstrera!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-06 13:45:00
|
|
vanlig igen |
Jag menar mediafenomenet. Ali mfl skapar oro hos folk genom att lyfta fram våldshändelser av alla slag. En felaktig bild av verkligheten skapas. Stan ÄR säker och ofarlig om man inte aktivt letar efter våldet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-06 13:48:00
|
|
Anders |
Jag kanske har fel men det är snarare kvällstídningar än vänstern som brukar ha feta rubriker om försvarslösa tanter som blir nedklubbade på stan. Att det finns ett ökat våld mot de som vågar protestera och utnyttja sina medborgerliga rättigheter är, tyvärr, ett faktum som det vore dumt att tiga om.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-06 13:58:00
|
|
vanlig ännu en gång |
När såg du senast en sådan fet rubrik? Bara undrar. Annars, visst, fast min poäng är att de medborgerliga rättigheterna blir svårare att utnyttja när "de som vågar" också driver fram mer våld i media.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-06 14:17:00
|
|
Ali Esbati |
Det finns en poäng här.Demonstrationer ska inte vara en uppgift för "de som vågar". Det är till exempel därför vi med kraft har agerat mot dem som menar att det antirasistiska arbetet ska föras maskerade tuffingar. Det är katastrof. Folk med barnvagn kan vara de bästa antirasisterna i sin vardag....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-06 14:19:00
|
|
Ali Esbati |
...Men man får aldrig blunda för polisbrutalitet när den SYSTEMATISKT trappas upp. Jag tror att det just är deltagande från fler som kan skapa lugna och bra manifestationer - och ett ökat medvetande om hur polisen ibland FAKTISKT agerar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-06 14:31:00
|
|
vanlig och icke-politiker |
Vi verkar ju vara rätt överens då de med barnvagnen behöver ju inte ens vara vänster... Alltså: Kanske vore det klokt av dig, Ali, att tona ner ditt "deltagande" eller vad det nu var i reclaim "festen" eller vad det nu var? Risken är ju att UV hamnar i samma fack hos "vanligt folk"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-06 15:24:00
|
|
tobias |
Så om man är ung vänster så ska man sluta demonstrera för att våldsverkare blandar sig i och saboterar? Tänk om våldsamma skinnskallar blandade sig i mufmöten som urartade, skulle man sluta ha möten då? Nej, det är ju knappast rätt. Det viktiga är att fortsätta och göra klart för allmänheten att man som organisation eller grupp tar avstånd från våldsamheter och att de som orsakar våld hör till en annan grupp.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-06 15:29:00
|
|
tobias |
För övrigt tror jag inte det är enbart idioti i de människor som orsakar våld, utan det är antagligen en hel del frustration över den sociala utslagning och klyftvidgande som skrider fram fortare och fortare i vårt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-06 15:29:00
|
|
tobias igen |
Om du springer ett hundrameterslopp i en tävling och någon säger att du måste springa med 100 kg cement på ryggen, men ingen annan. Fortsätter man acceptera reglerna då och springer loppet eller protesterar man? Och om protesterna inte har någon som helst verkan, vad gör man då? Springer ändå?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-06 15:32:00
|
|
vanlig ännu en gång |
Köp en barnvagn Tobias.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-06 16:10:00
|
|
Katarina |
Jag tycker det Tobias skriver i svar 8 och 9 är motsägelsefullt.Om säger att frustration etc är orsaken,så gör man det lite mer ok.Lägger en del av ansvaret på samhället,eller det som nu ska ha orsakat denna frustration.Det finns orsaker bakom all slags idioti, men dessa gör inte idiotin mindre idiotisk.jag har lite svårt att tro på förklaringar om frustration el provokation öht, tror en vanligare orsak är leka krig. typ
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-06 16:53:00
|
|
tobias |
katarina: fördömer man något som idioti och vägrar acceptera förhållandena bakom idiotin så kommer den fortsätta existera och det vill iaf inte jag. Men jag tror man måste förstå de bakomliggande problemen innan man försöker lösa problemet. om du tror att de försöker leka krig förstår jag att du resonerar som du gör, men jag tror inte på den förklaringen. och även om de lekte krig, vad ska man göra åt det? fördöma, hata och spärra in dem är ju ingen vettig långsiktig lösning.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-06 17:09:00
|
|
nisse |
Fördöma - ja. Hata - knappast. Spärra in - varför inte?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-06 17:10:00
|
|
Erik |
Muf som förespråkar fri invandring skulle nog ha lättare att politiskt ta striden mot skinnhuvuden om det skulle få den bissarra iden att tro att främlingsfientlighet och socialdemokratisk folkhemspanegyrik skulle få grogrund hos muf än vad vänstern verkar ha i sina försök att distansera sig men ändå inte distansera sig från afa och dylika grupperingar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-06 20:18:00
|
|
tobias |
mitt motto är och komemr alltid att vara att man ska förstå folk istället för att fördöma, för fördöma sådana handlingar har vi gjort i hela mänsklighetens historia, men sällan försökt förstå eller ta reda på de bakomliggande orsakerna och göra något åt dem. om vi fortsätter som vi gör idag kommer vi ha stenkastare och poliser som burar in dem om 1000 år också. jag tror en annan lösning är fullt möjlig. det är bara viljan att lösa problem som saknas. tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-06 20:21:00
|
|
tobias |
erik: vänsterpartiet och de allra flesta vänsterorganisationer förespråkar inte våld och tar starkt avstånd ifrån det och har därför lika lite gemensamt med utomparlamentariska grupper som muf och nynazisterna har.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-06 21:12:00
|
|
Michael Lundahl |
Ali, för det första vill jag veta vad du menar med att polisvåldet "SYSTEMATISKT trappas upp". För det andra vill jag höra din kommentar angående att detta med största sannolikhet beror på att aktivister vänder ett totalt blint öga mot att våldsverkare finns bland dem och låter dem härja fritt. Det verkar svarare som att ni VILL ha våldsverkarna där så att en polisaktion provoceras fram coh sedan får ni ytterligare snyft-tid i TV. VARFÖR rensar inte NI era egna led Ali?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-05-06 21:16:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag är liksom lite trött på att det tjatas om "systematiskt polisvåld", att polisen måste rensa upp i sina led och så vidare... samtidigt som inte ett ORD, inte en STAVELSE sägs om att aktivistkåren ska rensa upp bland sig själva. Då och då kommer ett vagt "Jo vi tar avstånd mot våld". Men i praktiken händer ju inget utan provkatörerna får leva en skyddad tillvaro bland er... och när polisen försöker ta hand om dem gör ni INGENTING för att hjälpa dem utan säljer ännu en snyftare för sympatipoäng.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-05-06 21:18:00
|
|
Michael Lundahl |
Så säg mig Ali, när tänker NI rensa upp hos ER och börja att ta avstånd till provokatörerna på riktigt istället bara för att i ord göra det för att två era händer?
|
| |