|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-05 19:14:00
|
|
Carola |
Håller med. Visst är det lite spännande med smink. Vad jag personligen känner är att man på något sätt förnyar sig ibland. Jag ser det inte som något negativt, har alltid slingat håret, sminkat mig ibland. Man behöver inte se det som ett "problem". Jag gör det jag vill göra, har inget med något patriarkat att göra. Man är den man är, vare sig man har smink på sig eller inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-05 22:35:00
|
|
elin |
hur kan du inte se det som någonting fel att du känner dig förnyad när du tar på dig smink? då är det ju alldeles tydligt att du inte duger egentligen. att bli mer och mer nöjd ju mer man förvandlas är väl inte positivt? att det inte har någonting med patriarkatet att göra har väl inga belägg?
man är den man är, sminket gör en till den man vill vara.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-06 01:24:00
|
|
Carola |
Elin, vi ser det inte på samma sätt. Absolut ingentint är fel, om jag väljer smink. Ingenting är fel om jag väljer kläder med en färg som passar mig bäst osv. Jag duger alldeles utmärkt med smink. Nästa dag utan, eller ytterst lite. Det är jag som avgör det hela. En vårstädning skadar inte mig iaf. Mitt val, jag är nöjd o glad och duger, precis som den jag är. Vi har faktiskt en valmöjlighet, men det innebär inte att duga el. ej. Jag gillar det. Over and out!!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-06 18:32:00
|
|
elin |
carola, vi påverkas av trender varesej vi vill eller inte och vi kan lära oss att tycka om saker fast de inte är bra för oss. jag anser att smink inte är bra och absolut inte de femininina och maskulina ideal vi har. jag ifrågasätter inte din duglighet, jag menar på att smink ifrågasätter vår duglighet och jag ifrågasätter en lättsam attityd till smink. smink kanske är kul, men det betyder inte att det är bra eller obetydligt när det kommer till sättet man ser sig själv och andra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-06 18:32:00
|
|
elin |
jag har läst en del som får mig att tro att smink förtrycker. det kanske inte är sant, men det är väl ingenting man kan avgöra på rak arm? man sminkar sig trots allt efter ett ideal, varje ideal har en innebörd som härstammar ur dess uppkomst.
|
| |