Sourze-feministens saga

Inlägg #1: Postat: 2002-05-03 12:05:00
elin
jag tror att det är såhär: monica ser ett samhälle där hon kan vara med sina ungar hur mycket hon vill som ett jämställt samhälle hur det nu går ihop och eftersom feministerna speciellt sossefeministerna, vänsterfeministerna och sourzefeministerna inte tycker att det verkar så smart är de inte riktiga feminister.
Inlägg #2: Postat: 2002-05-03 14:49:00
Monica Bodling
Ja, elin, jag ser ett samhälle där alla föräldrar kan vara med sina ungar på heltid eller deltid i åtminstone tre, fyra år. Och det går ihop med jämställdhet om vård av egna barn jämställs med vård av andras barnett vanligt arbete med lön och jämställdhet. Och sen tycker jag personligen att alla som är emot valfrihet är osympatiska. Oavsett om de kallar sig feminister eller något annat som slutar på ister.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-03 15:34:00
Q
Och var går gränsen för valfrihet och "inskränkande av andras valfrihet"?. För det måste till och med du förstå att att för att ngn ska få full valfrihet måste ngn annan väljas bort. Som t ex elin så riktigt säger, skulle ingenting fungera om alla helst vill vara hemma, betalda. Vem ska prioriteras då? Mammor eller pappor, unga eller gamla, ensamstående eller de med partner? Lite internt: Neona, debattera inte så du sliter ut dig... You know what I mean...
Inlägg #4: Postat: 2002-05-03 18:50:00
elin
monica för sista gången skall jag försöka få dig att fatta faktum: det har aldrig i mänsklighetens historia funnits ett samhälle där man har fått vara hemma och vart med barnen hur man vill. männoiskan måste arbeta, även i ett samhälle där det är möjligt att få bidrag, annars går det inte runt!!!
Inlägg #5: Postat: 2002-05-03 18:52:00
elin
att man skall kräva att vara hemma med ungarna efter behag är därför helt orimligt: det finns INGENTING som rättfördigen motiverar en sådan inställning än ren besatthet av barnen i fråga. det måste vara det det handlar om, annars skulle du ha svarat på mina argument.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-03 18:58:00
elin
så som du framställer mig så är jag emot valfrihet, vilket är bullshit. det finns nämligen två sortes valfrihet: rimlig valfrihet och valfrihet utan gränser. valfrihet utan gränser är helt omöjligt i en civilisation och om man inte är en del av en civilisation har man tyvärr heller ingen att stämma för att man inte har möjlighet att välja kaffe när man bor i norden och allt man har tillgång är bär och källvatten.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-03 18:58:00
elin
nu råkar det ju vara så att du är en del av en civilisation och kan därför klaga på och till och med hävda din rätt till kaffe. men om handelsvägarna är blockerade så gör det inget gott. jag rekommenderar att du lägger ner kaffemanin för saft är minst lika gott om man bara kämpar tillräckligt med att samla bär!
...pedagogiskt nog?
Inlägg #8: Postat: 2002-05-03 19:00:00
elin
tänk dig att du levde för 500 årsen och klagar på att du måste jobba för att försörja dig och ungarna. alla skulle ju tycka att du var tokig. samma sak här. du kanske inte är nöjd med dagiskvalitén men det är bara en anledning att kämpa för bättre dagiskvalité.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-03 19:01:00
elin
om man tar ditt argument lite längre så kan vi ju konstatera att lagstiftning över huvud taget är ett brott mot valfriheten. väx upp, monica. och gå till jobbet.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-03 20:07:00
elin
förslaget har tydligen en in i ryggmärgen positiv klang för dig men du får ta mej fan ta in och överväga konsekvenserna av det!! någonting som jag, tydligen förgäves, har försökt att få in i din skalle. man kan inte få allt man vill: allt har konsekvenser precis som Q säger. man kan inte få allt man vill. en annan skulle kalla dig för osympatisk för att reducera deras valfrihet: vem vet vilka indrag som skulle krävas för att genomföra idén i fråga.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-03 20:08:00
elin
hur fan tror du att de futtiga pengar dagisen har skall kunna försörja dig och dina ungar?? och om igen: den sociala aspekten. nu räcker det. om du kommer med någonting mer som jag redan har svarat på eller kan få svar på genom artikeln så skiter jag i det. då är du av mig officiellt stämplad som totalt körd.
Laddar...