Jag vill inte ha jämställdhet

Inlägg #1: Postat: 2002-05-02 01:23:00
Charly, en som aldrig misslyckats
Nu går vi vidare och byter ut baseballkorten mot en kvinna och en man. Vi betalar alltså en kvinna x:- för att t.ex. utföra sitt jobb, medans vi betalar mannen y-x:- för samma jobb. Vem är värd mest? Jag vet att jobb och lön inte är allt men detta är bara ett exempel.
Inlägg #2: Postat: 2002-05-02 01:23:00
Sluta snacka om att alla människor är lika värda. Det är inte så. Det kanske borde vara så, men det är en annan sak. Men idag så är oftast män vära mer än kvinnor annars skulle inte deras "prislapp" vara högre. Men är detta inte ganska naturligt oxå. Är inte mannen bättre än kvinnan på det mästa? Vad kvinnor måste lära sig är att ta för sig, ha lite självförtroende och inte bara klaga på allt som inte passar. Ni kan nå precis de målen ni själva sätter upp.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-02 01:24:00
Skyll inte på SVERIGE när ni säger att det är omöjligt att få samma lön som din manliga kollega med samma utbildning. DET ÄR ERAT EGET FEL.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-03 12:49:00
Sanna
vilket bra exempel du hade! Jag tycker i o f s att ditt exempel visar precis på hur det är i dagens samhälle! Att båda korten eller både kvinnor o män är lika värda från början, men att det ena kortet dv s mannen av någon anledning blir värt mer på marknaden. FASTÄN de är helt lika! Det betyder inte att de är värda mer, utan att de kostar mer pengar att köpa.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-03 12:50:00
Sanna
"Är inte mannen bättre än kvinnan på det mästa"
På vad då, t ex? Att föda barn eller vad menar du?
Inlägg #6: Postat: 2002-05-03 12:51:00
Sanna
Och det där med lön. Det finns en massa undersökningar som visar att man väljer män när man har en kvinna o en man att välja på den som anställer alltså. Handlar det om mig då? Varför måste jag ha BÄTTRE självförtroende än en man för att få jobbet? Varför värderas vi inte lika?
Inlägg #7: Postat: 2002-05-03 17:17:00
Vad kul att du to upp just "föda barn". Det förstod jag, eftersom det är typ det ända män inte klarar av. Annars kan vi ju ta alla sporter som ett annat exempel...
Inlägg #8: Postat: 2002-05-03 17:21:00
Sen kan vi ta det här med värde. Vi lever i ett samhälle där vi betalar med pengar. Om en sak kostar mer pengar än en annan så är den ju värd mer, rent prismässigt. Även om det är samma produkt. En tröja på X i Stockholm kostar 100:- och i Malmö 150:- t.ex. Då är ju tröjan värd mer i malmö, eller?
Inlägg #9: Postat: 2002-05-03 17:27:00
Tillsist, självförtroende. om man ger sig fan på nått och går in för det som de flesta män, så framgår det på en intervju eller dylikt och arbetsgivaren ser det. Man behöver inte alltid vara så kvinnlig och ödmjuk. Alla har samma förutsättningar, MEN kvinnor har svårt att visa hur fruktansvärt bra de är medan män tar för sig mer.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-05 11:18:00
Sanna
hihi, ja det där med föda barn var ett skämt. hihi. kul va? "alla sporter" är helt fel. tjejer är bättre än män i en hel del sporter. Grejen är den att de sporter tjejer är bättre i inte är lika poppis. sen kan man ju fråga sig varför.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-05 11:19:00
Sanna
Men du. Om vi säger så här. Säg att det är en rasist som ska anställa arbeta till sitt företag. Han har att välja mellan en vit man och en svart man. Tror du han skulle anställa den svarta mannen, trots att han visade fan så mycket självförtroende?
Inlägg #12: Postat: 2002-05-05 11:29:00
Sanna
och tröjan... visst KOSTAR den mer i Malmö tröjan för 150:- pratar jag om nu och, som du säger, prismässigt är den värd mer. men det finns ingen ANLEDNING, utan det har bara hittats på. det ärj u det som är problemet i dagens samhälle!
Inlägg #13: Postat: 2002-05-09 18:21:00
Sport, hmmm. "En hel del sporter", stämmer väl ändå inte? Nämn några få, bara på kul...
Inlägg #14: Postat: 2002-05-09 18:25:00
Rasister kan du väl inte jämföra med vanliga Svensson? En man eller Kvinna i chefspossition behöver inte vara kvinnohatare för att denne väljer en man före en kvinna till ett visst jobb. De väljer ju den de anser lämpligast till jobbet. Den som "visat upp sig" bäst helt enkelt. Kvinnor tycker det är generande att "visa upp sig" medan män ser det som än självklarhet.
Inlägg #15: Postat: 2002-05-09 18:30:00
Tebax till tröja 1 och tröja 2, man och kvinna: Vad jag menar är att alla är inte lika värda som alla jämt tjatar om. "Alla människor är lika värda" är ju bara struntprat, det är det jag försöker visa. SEN att det kanske inte BORDE vara så är en helt annan sak. Vad försöker få fram är bara att i de flesta fall är män värda mer än kvinnor, och man jag kan ju tycka att det är av förståliga skäl.
Laddar...