Varning för daghem

Inlägg #1: Postat: 2002-04-29 17:15:00
Jörgen G
Menar du att kvinnor är så handlingsförlamade att de inte kan höja sina löner själva? Jag vet, dum fråga. Det är ju bara att titta sig omkring i verkligheten för att upptäcka hur det ligger till. Och är det bara männen som får högre löner per automatik, medan kvinnorna behåller sina låga löner?Men Ronny klagade ju på att lönen var dålig, och han är ju en man, eller?
Inlägg #2: Postat: 2002-04-29 18:59:00
anna
jörgen. du har uppenbarligen missat att traditionella kvinnoyrken varit udnerbetalda eller obetalda i tusentals år. män som grupp har alltid haft högre löner än kvinnor som grupp. lyckas vi ändra på det faktum att vårdande yrken anses kvinnornas domän kommer det garanterat att bli ändring. och det gör man INTE genom att som skribenten uppmana män att hålla sig från daghemmen.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-29 19:22:00
Monica Bodling
Varför skulle män frivilligt söka sig till jobb med skitlön? Måste inte lönerna höjas FÖRST? Och om det gick, varför har inte arbetarrörelsen som suttit vid makten i nästan hela tiden, ännu inte uppnått resultat? De vill inte! Innerst inne vill de inte. Det går inte för samhällsekonomin.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-29 22:29:00
MS
Arbetarrörelsen har lyckats bra med att få upp lönerna för manligt dominerade yrken, men de har varit sämre på jämlikhet.Tycker också att lönerna ska höjas först.Fast Monika, ser du inte kopplingen mellan traditionen med den manlige familjeförsörjaren och kvinnoyrken med låga löner?
Inlägg #5: Postat: 2002-04-30 11:15:00
Monica Bodling
Nu är trditionen med den manlige familjeförsörjaren krossad, men det hjälpte ändå inte. Jag är inte samhällsekonom men jag tror att politikerna behöver en stor grupp lågavlönade annars skulle inflationen öka och Sverige skulle inte kunna konkurrera med övriga länder, eller nåt sånt.
Inlägg #6: Postat: 2002-04-30 17:25:00
Ronny Söderlind
Anna, det är inte bara kvinnor som mobbar, men jag har som vuxen man hitills bara blivit mobbad av kvinnor. Men så har jag jobbat på daghem rätt länge också.
Anna, låglöneyrken kommer alltid att släpa efter, och jag försökte förklara varför i min artikel, samhället klarar inte av rättvisa löner åt låglönekvinnor, dessa kvinnor är de egentliga samhällsbärarna.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-30 19:17:00
anna
det förklarar fortfarande inte varför MÄN ska hålla sig borta från daghem.
Inlägg #8: Postat: 2002-04-30 20:31:00
Ronny Söderlind
Anna, män ska hålla sig från daghem därför att det är dåligt betalt, och därav får de svårt att tillsammans med en lågavlönad kvinna klara av att försörja en familj. Jag som fsk, t ex, borde gift mig med en bygnadsarbetare i stället för med en lokalvårdare för att uppnå hyfsad ekonomisk status.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-01 13:03:00
anna
men ronny. då kan väl kvinnor likagärna hålla sig borta och bli välavlönade och försörja mannen. eller så hjälps man åt.
Laddar...