Inlägg #1: Postat: 2002-04-29 12:15:00
|
Ingmar R |
hmm.. jag förstår vad du menar. Men faran med att säga att någon är osmart, naiv etc då den personen råkar ut för brott är att man också lägger endel utav skulden på brottsoffret.. vilket blir absurt.. även i vår icke perfekta värld.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-29 13:02:00
|
Danneman |
Inte det minsta av våldtäktsmännens skuld försvinner av att hon var naiv/osmart. Att ett tillfälle presenterar sig är inte en ursäkt för att utnyttja den. Hennes "skuld" är bara till sig själv - att vara försiktigare med sig själv och inte utsätta sig för faror.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-29 15:09:00
|
Jonathan James |
Man saktar ner när man kör i ett område med mycket storvilt. Detta på grund av risken att ett rådjur eller en älg kanske springer på vägen. Saktar man inte ner så finns möjligheten att man blir skadad. Djur är dock inte tänkande som en civiliserad människa. Men det finns också människor som inte tänker civiliserat. Finns det dock ingen skylt som varnar för vilda djur kan man knappast dela någon skuld i olyckan. Ska man sluta köra bil för att man vill undvika att krocka?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-29 15:49:00
|
Flemens |
Oavsett om hon är dum eller inte så är skulden vårt samhällets och den försvinner inte förrän vi kommit dit att en kvinna kan gå omkring naken utan rädsla att bli våldtagen.
Och då menar jag inte att vi ska ha mera poliser.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-29 15:52:00
|
Danneman |
Det är en jäkligt bra fråga - hur mycket risk är man villig att ta i vardagen? Det är självklart upp till var och en att bestämma, och så länge man bara utsätter sig själv och inte andra för den, så bär man inget ansvar för någon annan än sig själv.
Dessutom är de flesta faror i samhället inte skyltade på gator och torg, utan sånt man måste lära sig själv och helst inte på det här hårda sättet. Men det är iofs inte så jäkla lätt att förstå hur sjuka vissa människor verkligen kan vara.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-29 15:53:00
|
Flemens forts |
Om det sen går emot nån religons synsätt filket f.ö. inte är nåt speciellt muslimskt synsätt så tuff shit, det är bara och anpassa sig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-30 16:36:00
|
elin t.h |
där jag befinner mig barcelona sâ räcker det att ha pà sig kortärmat, dâ Är man till för alla, tydligen.
|
|