Britney är passivitet personifierad

Inlägg #1: Postat: 2002-04-29 14:55:00
elin
fel. det kanske är antifeminism enligt *en* feministisk ideologi. och den måste väl vara någonting mer än typ utslätad skönhet drar in skattepengar.
britney arbetar hårt, det har jag inte förnekat. jag tycker inte heller att det är intressant, jag kritiserar det budskap hon skriver. som sagt: att vara arbetande kvinna är inte nog för att vara en bra förebild på alla sätt.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-29 14:56:00
elin
finns det fler än en Jenny N, förresten?
detdära om att bestämma hur kvinnor kan se ut kan ju ses från olika synvinklar. som jag ser det så får vi inte bestämma det utan lär oss att ändra på våra kroppar så att vi får plats i ett kroppsideal som inte bara är fysiskt utan också ideologiskt förtryckande.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-30 00:08:00
Sierra
Vad har skattepengar med britney att göra? bofors drar också in jättelass med stålar på sin vapenexport, men är inte ok för det. statens finanser står och faller ju inte med eller utan miss spears. feministteori går _inte_ ut på att en tonårsflicka som skapats in i minsta flåsdetalj av en cynisk bransch är bra bara för att hon är tjej & tjänar stålar. doh?
Inlägg #4: Postat: 2002-04-30 00:14:00
Sierra
Och lillbabs och britney har väl inte många gemensamma beröringspunkter? feminister är inte ute efter någondera mer än att det är fel på systemet som skapar dessa monsterbilder av hur en "riktig tjej ska va", det skadar småtjejer och killar som går på myten. de är inte dumma, men positiva förebilder är ju aldrig fel.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-30 00:20:00
elin
tank ju.
Inlägg #6: Postat: 2002-04-30 11:40:00
Jenny N
Vem tycker att Britney är som en riktig tjej ska vara ? Inte jag. Varför göra sig själv till offer ? Vem är ni att bestämma vad en bra förebild är ? och hur en "riktig" riktig tjej ska vara.
Britney är en kommersiell artist varken mer eller mindre, man kan bejaka eller skita i henne det är inget problem. Jag låter inte mina döttrar som är 6 och 8 titta på MTV för att jag tycker inte dom är mogna för det av en massa olika skäl.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-30 11:46:00
Jenny N
Men om dom en dag vill mima till Britney precis som jag mimade till Abba kommer jag inte att håna dom för det. Madonna, J-lo, Pink, Missy E, och många andra akter fungerar på samma sätt, fast dom blir aldrig lika kritiserade, är det månde det att Britney är mer ung, mer blond o.s.v.
Inlägg #8: Postat: 2002-04-30 11:53:00
Jenny N
Om nu samhället måste finansieras ser jag hellre att det görs via Britneys musik än Bofors vapen.
Jag arbetar i ett mansdominerat yrke där jag ofta möter kvinnor som farit hemskt illa jag träffar också många kvinnojourer. Lika lön, skydd för utsatta kvinnor, jämställdhet i hemmen. För mig är det feminismens hårdvaluta och det jag vill kämpa för. Vem orkar egentligen diskutera hur Britney ska tolkas när sådant finns.
Inlägg #9: Postat: 2002-04-30 15:48:00
elin
för att vi är offer. annars skulle du kåta dina barn titta på mtv. britney är kommersiell och de attribut som säljer har utvecklats ur sexism. det är inget att som jag skulle beskriva som "unga problem".
Inlägg #10: Postat: 2002-04-30 15:52:00
elin
"inga problem" menar jag naturligtvis.
vem har hånat någon för att mima?? jag menar på att jag inte vill att britney skall vara den de mimar till eftersom hon inte är en bra förebild. jag tycker varken om
j-lo, pink eller missy e; jag valde helt enkelt britney som en symbol för dem alla madonna kan man diskutera. blont hår har haft sexstatus hur länge som helst. det är därför britney har det i kombination med att slänga runt det. jag är blond, men är fan ingen sexsymbol för det.
Inlägg #11: Postat: 2002-04-30 15:56:00
elin
herregud, så skrev jag "kåta" istället för "låta". hoppsan...
samhället måste inte och finsnsieras inte av britneys musik.
DÄRFLÖR ATT DE TVENNE ÄR DIREKT SAMMANKOPPLADE! britney representerar genom sättet hon exploaterar sin kropp genom musiken den kvinnosyn som orsakar alla dessa orättvisor. hon gör ingenting förutom sexiga trallvänliga låtar och sexiga danser för att komplettera och upprätthålla idealet av den passiva kvinnan som är för lite människa och för mycket kön.
Inlägg #12: Postat: 2002-04-30 16:47:00
elin
"därför att de tvenne är direkt sammankopplade" är början på ett nytt stycke. kanske låter förvirrande annars.
Laddar...