Inlägg #1: Postat: 2002-04-29 11:36:00
|
Ingmar R |
Jag tror inte för en sekund att min kompis eller många utav ahns muslimska vänner slår sina fruar, våldtar eller tvingar sina fruar att bära slöja. Men det jag pekar på är attityden! Och ja, tyvärr den attityden är vanligare ibland muslimer.. men finns givetvis också hos många andra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-29 17:51:00
|
Flemens svar på 1 |
Är attityden vanligare hos muslimer än hos t.ex. kristna från samma geografiska område? Jag tror att man använder omedvetet religonen för att förstärka normer som forntida samhällen skapat. Varför forntida samhällen skapade normen att kvinnor är underlägsna män får man väl söka i evolutionen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-29 17:54:00
|
Magnus |
Ditt resonemang är helt absurt, vart har du fått den informationen ifrån? Jag tror inte att det är många invandrare som delar den liberala synen på kvinnor som vi har i Sverige, men du väljer att peka ut muslimer som den enda gruppen som tänker och tycker så. Inse, problemet finns hos andra grupper.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-29 17:54:00
|
Magnus |
Jag säger inte att du har fel utan att du borde tänka dig för innan du hoppar på en specifik grupp, jag kommer från en invandrartät förort och jag ser den synen hos chilenare, greker, argentinare, gambianer, italienare, mexikaner, spanjorer, SVENSKAR, osv. Kan det inte vara så att män i allmänhet har en vrickad syn på kvinnor?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-29 17:55:00
|
Magnus |
Jag tycker bara att det är pinsamt att se hur vi beskyller muslimer för alla problem som finns hos människor, är det en invandrare som begått ett brott så skyller vi det på muslimer. Det spelar snart ingen roll om brottsmannen inte är muslim, bara han är mörk. Jag tycker bara att det är fruktansvärt och pinsamt att beskåda detta, vart är vi på väg? Jag skäms för att vara svensk när jag läser artiklar som denna.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-29 20:21:00
|
MP svar på 1 |
"Men det jag pekar på är attityden!" Exakt detsamma gör jag. Det är just attityder och fördomar mot muslimer du spär på. Om det är så att du vill skriva debatt artiklar och påverka med pennan så måste du också inse vad det du skriver har för effekt och får för konsekvenser i längden. Ingenting är svart och vitt, lär dig det!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-01 16:02:00
|
Ingmar R |
Fördomar?? Samtalet har ju ägt rum... åsikten finns,.. Jag har inte påstått att alla muslimer delar hans åsikt.. långt ifrån.. Det är ju Du som lägger den tolkningen i min mun.. Är det du eller jag som har fördomar?.. Jag skriver om VERKLIGHETEN.. hur det påverkar folk är inte jag ansvarig inför!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-01 23:29:00
|
Anna Li |
Jag blir dödstrött på sån´t här PK trams. Det är ju uppenbart att det i Sverige finns en klar skillnad i vilka attityder man har till kvinnor beroende på vilket ursprung och vilken religion man har. SEdan är ju det inte alls samma sak som att ALLA är på ett visst sätt utan att det är vanligare i en viss grupp. Det kan fortfarande vara bara 3 i en grupp - men i hela Sverige är det 0,3.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-02 16:29:00
|
cd |
"En klar skillnad i attityder", måhända finns det. Men att det skulle vara "sämre attityder", eller liknande vilket man ofta försöker få fram när man pratar om t.ex. muslimer och kvinnor, det kan man diskutera kring. Sedan behöver det inte vara något trams, bara för att man har åsikter som du klassar som "PK". Jag är trött på alla som nedvärderar andra som "pk-fjantar" bara för att man har vissa åsikter.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-02 16:34:00
|
cd |
Jag må tycka att homosexuella ska få adoptera, att vi ska ha en mer liberal invandringspolitik, att vi ska akta oss från att generalisera och bunta ihop folk och kalla som kvinnoförtryckare för att de har rötter i samma geografiska område. Och det har inget att göra med att jag vill vara politiskt korrekt! Tycker man så är man tydligen "pk", vilket numera är en förolämpning, och då är ens åsikter inte lika mycket värda. Det om något är fjantigt!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-03 01:16:00
|
Patrik Larsson |
Vad står PK för ?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-03 20:00:00
|
Ingmar R |
Till Patrik Larsson: Politiskt Korrekt... Till Anna Li: Exakt!
|
|