Feminister upprörda över feminismen

Inlägg #1: Postat: 2002-04-28 16:51:00
elin
att sveriges ledande feminister vill att samhället ska ta hand om barnen istället för föräldrarna är skitsnack och är det föräldrar helt plötsigt? jag trodde att det bara var mamman som räknades. det skulle inte förvåna mig om du kallade dessa människor för feminister även fast de kanske inte är de. vilka är de och vad har de sagt? och varför skulle det vara fel att kvinnan jobbar lika mycket som mannen så länge som jobbandet är rimligt för både kvinna och man?
Inlägg #2: Postat: 2002-04-28 16:51:00
elin
kvinnans plats är inte i hemmet mer än mannens. du får vara med dina ungar men du måste också försörja dig. det är bara rimligt. tro inte att dagmamman är en ny uppfinning. och om igen: du har ingen aning om feminismen och dess ideologi. om du hade det skulle du veta att det inte finns någon specifik ideologi över huvud taget.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-28 16:52:00
elin
meddelanderna hoppar igen. 2 är före 1
Inlägg #4: Postat: 2002-04-28 17:06:00
anna
elin, jag vill bara säga att jag håller med dig fullt ut.
Inlägg #5: Postat: 2002-04-28 20:14:00
elin
tank ju
Inlägg #6: Postat: 2002-04-29 02:32:00
elin t.h
Inlägg #7: Postat: 2002-04-29 11:21:00
Monica Bodling
elin! Du vill inte förknippas med "min" feminism. Det vill inte jag heller. För det är förstås inte "min" feminism utan s och v:s feminism. Varför tar du inte avstånd från den om du avskyr den?
Inlägg #8: Postat: 2002-04-29 11:31:00
Monica Bodling
elin! Sen skriver du "föräldrar inte får tillräckligt stöd så att de kan ta hand om ungar..., det går inte nu och det är inte feminismens fel utan dess strävan." Vilken feminism vill ge föräldrar stöd för att ta hand om barnen? Inte s- och v-feminismen i alla fall. Det verkar som om du missförstått något här. Du kanske har en privat feminism som tillåter föräldrar att vårda sina barn i flera år?
Inlägg #9: Postat: 2002-04-29 16:11:00
elin
DET ÄR INTE FEMINISM! detta har inte SKAPATS av någon: inte sossarna, inte vänstern, inte av någon DU INBILLAR DIG SAKER! det finns ingen sosse/vänserfeminism, du tycker väl bara att "aha de är för feminism och för dagis och därmed är feminismen elak och så och så trots att jag inte har läst någon feministisk litteratur över huvud taget"! att en regering inte vill ge hur mycket föräldrarledighet som helst beror inte på feminism, utan på helt andra saker, på hur marknaden ser ut.
Inlägg #10: Postat: 2002-04-29 16:12:00
elin
jag tycker inte att vi ska ha hur mycket föräldrarledighet som helst och det beror inte på att jag är feminist. jag avskyr din smutskastning av feminismen som en moders fiende. det är bullshit. föräldrarledighetens tidsbegränsning kanske är det besatta moderns fiende, måhända.
Inlägg #11: Postat: 2002-04-29 19:09:00
anna
go eli
Inlägg #12: Postat: 2002-04-29 22:10:00
elin
tank ju. ingen av oss är upprörda över feminismen: vi är upprörda över att du, som dessutom är så uppenbart kasst påläst om vad den innebär, smutskastar den. även om jag var upprörd över att föräldrar inte får pengar ifrån staten för att stanna hemma med ungarna som ett vanligt arbete så skulle jag inte skylla det på feminismen.
Inlägg #13: Postat: 2002-04-29 22:13:00
elin
dessutom: om vi mot alla ekonomiska odds införde detta nu skulle onekligen många mödrar stanna hemma och det skulle ta oss ett steg bakåt eftersom det förstärker illusionen om att det är där vi hör hemma. folk skulle börja skaffa barn för att slippa söka jobb. mest av allt måste vi uppmuntra människor att satsa på akademiska utbildningar! jag tror inte jag behöver berätta varför.
Laddar...