Sveriges unga cashelit

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2002-04-28 09:36:00
gustav almestad
jantelagen finns inte.
Inlägg #22: Postat: 2002-04-28 11:28:00
diego
snacka om att leva i en skyddad värld. Johan verkar inte ha någon koll alls på hur andra människor lever. Alla kan inte ge upp sina jobb för att vidareutbilda sig. Alla har inte ekonomiska förutsättningar för att som johan säger "göra slag i saken". Jag skickar en reality check på posten till dig Johan, så får vi hoppas på det bästa
Inlägg #23: Postat: 2002-04-28 18:54:00
Johan
alla kan, diego, om de vill. allt annat är bara undanflykter.
Inlägg #24: Postat: 2002-04-28 19:51:00
Erik Åkerlund
Alla kan gå grundskola
Alla kan gå gymnasiet om de skött grundskolan
Alla kan få studielån och gå på universitetet om de skött gymnasiet
Alla kan få en bra utbildning
Alla kan få bra jobb
Möjligheterna finns - men det är ens eget ansvar!
Inlägg #25: Postat: 2002-04-29 11:39:00
JoeHill
Ja de möjligheterna finns i Sverige, där ca 0,18 av världens befolkning bor. Om ni kallar det "Alla" är ni mentalt verklighetsfrämmande.
Inlägg #26: Postat: 2002-04-29 15:55:00
Oskar S
Det är klart att man vill ha pengar.
Allt annat är dimridåer. Men problemet är snarare hur man väljer att manifestera sin ställning. Det är där det brister för många med stora summor. De kan helt enkelt inte hantera den enorma mängden pengar de har.

Pengar kräver en psykologisk mognad. Helst ska man inse att det
krävs arbete för att få några.
Inlägg #27: Postat: 2002-04-29 15:58:00
Oskar S
Bratsen har aldrig lyft ett finger, alltså saknar de den naturliga kopplingen mellan arbete och pengar. Rosa skjortor, loafers och vax är signalementet på folk jag skulle dra mig för att umgås med.
Jag vet att jag har fel, men även jag har fördomar.
Inlägg #28: Postat: 2002-04-30 11:15:00
David
Rosa skjortor, loafers och vax tecken på taskig smak inte ärvda pengar.
Inlägg #29: Postat: 2002-04-30 11:20:00
Ramon
JoeHill> Att DU knegar på ett jobb där DU inte trivs, beror på att du
1. antingen inte har brytt dig om att utbilda dig ordentligt
2. Har valt att jobba inom en sektor utan ekonomiska karriärsmöjligheter
eller
3. Du är helt enkelt för ointilligent för att klara ett arbete som genererar kapital.
Anledningen till att du inte föddes med pengar beror på att dina föräldrar föll på någon av punkterna och anledningen till att dina barn kommer hamna i samma sits beror uteslutande på dig.
Inlägg #30: Postat: 2002-04-30 11:21:00
Ramon
... jag tar tillbaka det, förresten... Du sitter även där tack vare att det finns ambitiösa människor som kan dra in pengar till landet, betala skatt och se till att du får rätten till billig sjukvård, bidrag och rätten att utbilda sig som du verkar valt bort, din otacksamma slyngel...
Inlägg #31: Postat: 2002-04-30 11:23:00
Ramon
Oskar S> Det finns även en naturlig koppling mellan utbildning och pengar.
Inlägg #32: Postat: 2002-04-30 11:30:00
Ramon
Ungarna i dokumentären har inga pengar! Anna D kommer från miserabla hemförhållanden från en invandrartät förord till gbg, De två "Lidingö-killarna" är helt vanliga medelklass-svenssons. De bor i radhus o är inte från L-ö. Den odräglige lilla göteborgaren hade lånat Porschen på PorscheCenter Kista dagen till ära och Jonas Lichter som köpte kläder för 15 i månaden jobbar själv som Dj, har föräldrar som arbetar som hårfrisörska resp butiksbiträde och har absolut inga pengar i släkten.
Inlägg #33: Postat: 2002-04-30 11:44:00
Ramon
Ni läs: Kajsa, Anna JoeHill har uppenbarligen ingen koll i ämnet och borde därför för allas trevnad sluta debatera i det. "Brat-dokumentären" är bara effektsökeri som kan jämföras med att göra en dokumentär om invandrare och bara intervjua yrkeskriminella torpeder och våldtäktsmän.
Skrämmande vad folk söker få sina fördomar bekräftade.
Inlägg #34: Postat: 2002-04-30 12:45:00
JoeHill
Ramon: Jag för inte min egen talan. Hur jag har det är ointressant i denna diskussion. Ditt inlägg är patetiskt och ogrundat.Jag för talan för alla barn som svälter och dör och som aldrig får tillfälle att gå i skola och utbilda sig, som du tydligen har. //JoeHill, lite smartare än Ramo
Inlägg #35: Postat: 2002-04-30 16:24:00
JoeHill
Ramon: Varför ska vi Kajsa, Anna och jag sluta att debattera att det finns orättvisor i världen? Ska vi bara sopa allt under mattan och fortsätta att konsumera istället för att hjälpa? Du kanske gör det. Du kanske känner skadeglädje när du ser svältande barn på TV. Gå till psykolog Ramon! Allvarligt, du behöver hjälp!
Inlägg #36: Postat: 2002-05-01 01:16:00
Oskar S
Ramon - låt oss för skojs skull ponera att du finns och att du rentav heter så som förspeglats -

Rent teoretiskt ja. Men icke intellektuellt. De intellektuella tjänar inga pengar. Det gör istället KTH-ingenjörer. Jag umgås med en som är en god vän, men jag kan inte påstå att jag finner deras allmäna bildningsnivå särskilt upphetsande.
Inlägg #37: Postat: 2002-05-01 01:25:00
Oskar S
Nåväl. Jag är cynisk, men mest pga att det är vassa armbågar, matematik och teknik som premieras i den här fuckade världen.
Ingen är intresserad av min bildning, kan du inte INSE detta?
Inlägg #38: Postat: 2002-05-01 01:30:00
Oskar S
Jag har studerat i fyra år. Jag kan relativt mycket om litteratur vilket är jävligt ovanligt rent procentuellt sett för min ålderskategori, skulle kunna rätta promemorian åt vilken företagsledare som helst och spökskriva alla politikertal. Tror du jag får chansen? Jag är inte aggressiv, jag tar inte för mig och är
rätt försigkommen av mig.
Ingen tar mig på allvar eftersom de kan köra över mig. DET räknas, inte min vokabulär.
Inlägg #39: Postat: 2002-05-01 01:40:00
Oskar S
Stryk det där med promemorian förresten... det verkar inte särskilt lockande vid närmare eftertanke.
Det jag menade är att jag är en av de där människorna som skulle kunna sköta jobbet åt många andra som kanske inte riktigt... hm "begåvats" med vissa kvaliteer,
men däremot har haft kontakter i sitt liv. Föräldrar, släktingar etc.
Påstå inte att svågerpolitik inte existerar för det vet jag att den gör.
Jag har sett det med egna ögon i min närmiljö...
Inlägg #40: Postat: 2002-05-01 01:50:00
Oskar S
och poängen är....

Att du uppenbarligen inte har vikarierat på skolorna och sett helheten inifrån. Där framgår tydligt vad som premieras i dagens samhälle. Naturvetenskapliga ämnen
ger högst status. Resultatet?
Ingenjörer överallt. Kultur är oavsett vad politikerna påstår det som drar det kortaste strået.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...